• امروز : پنج شنبه - ۱۵ آذر - ۱۴۰۳

آخرین خبرها

بازدید استاندار از مناطق زلزله‌ زده در مسجدسلیمان و هفتکل/احتمال حضور رئیس جمهور در منطقه ۱۵ مصدوم پس از ۱۲ زمین لرزه در خوزستان / اعزام تیم های ارزیاب هلال احمر به مناطق زلزله زده/تخریب ۳۳ خانه در گلگیر مسجدسلیمان یکی از فرمانداران سابق مسجدسلیمان بازداشت شد ۷۱۵ نفر در تصادفات رانندگی امسال در خوزستان جان‌ باختند استمرار بازدید های سرزده سرپرست جدید فرمانداری شهرستان لالی از ادارات دولتی ویزیت رایگان سالمندان و معلولین در اداره ی بهزیستی شهرستان لالی + تصاویر مدیرکل امور عشایر خوزستان از پروژه های عمرانی حوزه عشایر در لالی بازدید کرد اعضای باند حفاری اشیای عتیقه در لالی دستگیر شدند/تشکیل پرونده قضایی برای متهمان حضور مدیر کل بنیاد مسکن خوزستان در لالی / از پیگیری مشکلات تا بازدید از روستاها مسئولیت جدید فرماندار سابق لالی/گودرز ترکی زاده فرماندار شهرستان ایذه شد با برنامه ریزی و شناخت کافی در لالی هستم/با استفاده از ظرفیت نخبگان، بزرگان وجوانان در حوزه های مختلف برنامه های زیادی تهیه شده است رونمایی از کتاب نمایشنامه آفتاب تیز پشت زاگرس علی رغم تلاش ها کمبودات زیادی در شهر داریم/آتش بس یک پیروزی برای مقاومت بود بیست و ششمین مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس شهرستان لالی به اجرا درآمد بازسازی ذره نور برای اولین بار توسط دانشمندان یک فوتی و سه مصدوم در حادثه واژگونی پراید در جاده لالی به مسجدسلیمان خسارت های باران و تگرگ به جاده ها و زیرساخت ها در لالی / تلف شدن بیش از ۵۰ راس دام و تخریب بیش از ۲۰ چادر عشایری + عکس بازدید فرماندار از مناطق مختلف شهر / از دیدار با خانواده شهید تا بررسی منطقه گوراب و کانال نقش جهان + تصاویر توزیع بسته های نوشت‌افزار بین دانش آموزان مناطق عشایری شهرستان لالی برگزاری کارگاه توان افزایی زیست محیطی مدیران مقطع ابتدایی در شهرستان لالی نمایشگاه عکس جادو نور در شهرستان لالی برپا شد + تصاویر شهر زیبای حائل عربستان رکورددار جذب گردشگر شد مراسم تودیع ومعارفه فرماندارشهرستان لالی برگزار شد/اشکان مرادی به عنوان عالی ترین مقام اجرایی در لالی معرفی شد + تصاویر دوره آموزشی آشنایی وحفظ محیط زیست با همکاری انجمن همیاران محیط زیست درسطح مدارس شهرستان لالی برگزار شد تعیین فرمانداران جدید شهرستان های لالی و اندیکا از سوی استاندار خوزستان واقعیت امروز برای اسرائیل منزوی شدن در جهان است / نان وثروت آمریکا در ریختن خون ملت هاست چرا پلوتون دیگر یک سیاره نیست؟ شناسایی سیاه‌چاله مرموز در خوزستان/چه موجودات عجیبی در این حفره زیست می‌کنند؟ هشدار دادستان خوزستان به شهرداری‌ها و شرکت آبفا یک کشته و ۶ مصدوم در سانحه رانندگی جاده ایذه – پیان اجرای طرح ضربتی پاکسازی و جمع آوری قلیان از سطح شهرستان لالی در آیین اختتامیه روز ملی قهرمان از رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لالی تقدیر شد توسعه فضا‌های آموزشی درمناطق محروم مسجدسلیمان و لالی توسط بنیاد آموزشی قلمچی رونمایی از رویداد نو آوین برای نخستین بار در شهرستان لالی تیم مینی فوتبال بانوان ((ططر آباد لالی)) مقام چهارم مسابقات کشوری را کسب کرد مدیر جدید آموزش و پرورش عشایر لالی منصوب شد/اکبر کریمی جانشین عباس نجفی شد شهردارجدید لالی معارفه شد/همایون دینارانی آخرین شانس شورای شهربرای بهبوداوضاع در شهرداری + عکس زیباترین جنگل‌های دنیا موتور سوارانی که از کلاه ایمنی استفاده نمیکنند، بیشتر از موتورسواران دارای کلاه، متحمل آسیب می شوند ویژه برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی در شهرستان لالی اعلام شد قلعه تاریخی رودخان در قلب جنگل های گیلان پاییز رنگارنگ در سامان چهار محال بختیاری نیما یوشیج؛ شاعری که برای آینده شعر ایران پدری کرد شهرستان لالی مورد بی توجهی برخی مدیران استانی از جمله آبفای خوزستان است سواران قطار بی‌دود مدیرانی که خوزستان را از پنجره هواپیما می‌بینند!/۹۸ درصد مدیران پتروشیمی پروازی هستند اعزام ۲۰۰ دانش آموز مدارس دخترانه شهرستان لالی به اردوی راهیان نور + عکس ۱۵ فرودگاه‌ شگفت‌انگیز جهان در هنگام فرود تقدیر از تلاش های شبانه روزی پرستاران شهرستان لالی در روز پرستار + تصاویر مراسم راهپیمایی ۱۳ آبان با حضور دانش آموزان و اقشار مختلف مردم برگزار شد+تصاویر

نوگرایی و نو اندیشیِ شعرِ گویشیِ بختیاری

  • 06 مهر 1402 - 17:17
نوگرایی و نو اندیشیِ شعرِ گویشیِ بختیاری
نوگرایی و نو اندیشیِ شعرِ گویشیِ بختیاری با تکیه بر مجموعه شعر«گلال شوگار» سروده ی : بهرام حاجی پور


بهرام حاجی پور را جدایِ دوستی چندین و چند ساله که با وی دارم؛ از رهگذار هنر، بهتر و بیشتر او را را می شناسم؛ هنری متعهد و زاویه مند که با اثر ارزنده ی«هیجارهای لال» و پس از آن«گلال شوگار»رخ نمود و پا به عرصه ی پیشتازی و تشخص شعری گذاشت.
این آثارِ ارزنده یِ گویشیِ بختیاری چنان جسارتی به آثار، شاعران و هنرمندانِ گویشی پس از خود دادند که دیگر ظروف زبانی، گزاره ها، نشانه ها و تولیدات زبانیِ گویشی، بیس هیچ کناره ای، ود را به امواج شکوهمند نو پردازی ادب فارسی رساندند. اگرچه این پویش و نهضت ادبی دیرپا بود ولی سر به سر با نوگرایی و نوخواهی و نو اندیشی همراه و همنوا شد.
مجال این گفتار، نقد و نگاهی به مجموعه شعر«گلال شوگار» است؛ گلال شوگار، مجازآٌ نیمه های شب، عمق شب،
دل شب و فرق شب را بهتر تداعی می کند و نشان می دهد. این عنوان از دو واژه ی«گلال» به معنی میان و گردگاه سر،
و «شوگار» شبگار و شب هنگام است. در برگردان اگر به جنبه های مجازی هویت این عنوان، عنایتی می شد بهتر می نمود
تا این که راست و حقیقی «کاکل شب» گفته شود. و این که دل شب، عمق شب ژرفنای شبِ پرملال، شاعرانه تر بود و هنر شاعر را بهتر نمایان می ساخت.
گلال شوگار، اولین اثری است که در حوزه ی گویشی بختیاری اجرا و دکلمه ی صوتی شد و کار خوانش این اثر به توسطِ دوست دانشمند و شاعرم جناب اتابک حاجی پور – برادر بهرام حاجی پور – اجرا و صدا گیری شد.
شعرهای این مجموعه هرکدامشان ذوق و زبان و ذهنیت خاص خود را در نگاه خواننده تولید می کنند. و طبیعی است که انتظار ادامه ی «هیجارهای لال» در خوانش این مجموعه می رود و همین گونه هم هست.
ذهن و زبان شاعر، پخته و نوآورانه است و شعر گویشی رسالتی دیگرگونه گرفته است؛ بدان معنا که جامه ی شعر گویشی در بیشترینه به قامت تغزل ساده و ترانه و احساسات توده بریده شده است. ولی شعر بهرام حاجی پور به جنبه های اجتماعی، سیاسی، فکری و فرهنگی، ورود کرده است و این توان را به ظرفِ شعرِ گویشی داده است که می شود تولید ماندگار و مبارک به مفاهیم و دست مایه های اقلیمی بخشید و خورده زبان ها(لری بختیاری) و ریشه های زبان فارسی را با آبشخور این نگاه، تقویت نمود.
انتخاب و گزینش خاصی در نقد و تحلیل این مجموعه نیست بلکه بیشتر به جای یک خواننده، خوانشی محتوایی از آثار پیش رو دارم و تلاش است با این کار، ظرفیت های فکری و فضاسازی های این اثر به شاعران، شعر دوستان و خوانندگان گرامی معرفی شود.
با شعر «منشین» نقد و خوانش را آغاز می کنم:
منشین ای گَپ بالا مَیلِس
آسمون بغض به تشنی داره
کُتَل اَورِ بوندین که تفنگ تَش برق
سر به داک همه دُندال صیادون داده
مازه سور سِتَمِس ره به دل هیشکی نبرد
آسمون بغض به تشنی داره
بافه بافه همه ی پلک تونه بد اِبَره
(گلال شوگار.ص۳۰)
این شعر، زبان محکم و بدیعی دارد. گزاره ها و ترکیب های روشن ، زنده، جاندار و پرحاشیه ای چون: «بغض آسمون، کتل اور، مازه سور ستم، بافه پلک، شو شهنشت موو بور، کوو پیر، گلال شو شه، نفس شو و …که نمونه های این چیره دستی و جادوی کلامِ شعرِ گویشیِ بختیاری را من تنها در مجموعه شعر «هیجارهای لال» اثر همین شاعر و شعرهای اتابک حاجی پور دیده و خوانده ام؛آن چنان فضای شعر، مصوّر و آینه گون شده است که گویی خواننده، خود جزئی از شعر است و شاعر به خوبی رسالت فهم شعری را به خواننده منتقل ساخته است:
شَو شِهنِشتِ مووِ بور ز مال
دم صُحو بُنگ تفنگ
سَرِ شُم چند تا دال
ای کَوو پیر بِجُمن
چوته وُر جار گُلال شَوِ شَه
جور بِرنو بغُرُمن
نفس شونه بِگِر شَونه بِرُمن
وا تُونُم ای دم صُحو
بَردِ شیرانِ بگو
دی وُرِستین گَوویَل
تا ز جا هر بَردی
یَه کُهی پا بِگِره
(همو.ص۳۰)
از دردی کهنه و کدورتی دیرینه سخن می رود؛ خیّام، حافظ و بهار را در فضای طغیانی شان به خاطر می آورد:
ای چرخ فلک خرابی از کینه ی توست بیداد گری پیشه ی دیرینه ی توست
ای خاک اگر سینه ی تو بشکافند بس گوهر قیمتی که در سینه ی توست
(خیام)
*
بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم
اگر غم لشکر انگیزد که خون عاشقان ریزد من و ساقی به هم تازیم و بنیادش براندازیم
(حافظ)
*
تو مشت درشت روزگاری از گردش قرن ها پس افکند
ای مشت زمین برآسمان شو بر ری بنواز ضربتی چند
(بهار)
شاعر، عناصر طبیعی را به کمک می گیرد تا با آنان روزگار و شبگار و آسمان را به چالش خویش فرا بخواند. سراینده با گریزی رندانه، از کلیشه فرار کرده و همین زیبایی شعر را دو چندان نموده است؛ آن جا که آسمان، بغضی در گلو دارد؛ خودِ
آسمان هم دردمند است و به پهنای درد شاعر از زمانه کینه دارد. پس شاعر نه تنها«گپ بالا میلس» که«کوو پیر» هم هست.
مؤلّفه های ادبی و ساختاری به کار رفته در این شعر، جاافتاده و بی تکلّفند. نمادهایی چون: آسمان، دندال، بافه، شو، دم صحو، سر شم، بَرد، کوه و … به قوّت و قدرت این اثر افزوده اند و در واقع یک اثر نمادین است.
تشبیهاتی چون: تفنگ تش برق، کتل اوور، جور برنو بغرمن . استعاره هایی چون «تا ز جا هر بردی/ یه کُهی پا بگره» ،«ای کوو پیر بجمن»،«چوته وُر جار گلال شوگار»،«نفس شونه بگر شونه بِرُمن»«برد شیران بگو دی ورستین گوویل» و …
به پر بار بودن و زنده بودن اثر کمک کرده اند.
آشنایی زداییِ زیبایی در شعر هست که لطافت خاصی به محورِ طولی کلام بخشیده است: «شَوِ شِهنِشت موو بور ز مال»
معمولا برای آدرس و نشانیِ چیزی یا جایی یا شخصی، آدرس خانه یا فضا یا هر چیز دیگری به صورت روشن داده می شود. ولی دراین عبارت شعری، می بینیم که «شو» با نشانی و آدرس غیر معمول و ناآشنای«شِهنشت» به خواننده این پیام را می رساند که رویدادی غیر معمول درپیش است.
کهنه الگوهایی«آسمان؛کوو پیر- دندال صیادون- بردشیر-کوه» که از آن ها بهره گرفته شده است متناسب با فضایی است که بختیاریِ این زمان از خود می خواهد و در خود می جوید و آن زنده ساختنِ هویتِ فراموش شده است تا دوباره به خودآید و برای انسان حال و آینده چاره ای بیندیشد.
در کل آن گونه که از یک شعر ناب و متعهّد انتظار تأثیرِ هنری می رود؛ دراین سروده هم پیداست و احساس می شود. شاعر به خوبی توان هنری و ظرفیت فکری خود را معرفی می کند و خواننده را تا کمال مطلوب دریافت فردی رهنمون می کند.

نوگرایی و نو اندیشیِ شعرِ گویشیِ بختیاری با تکیه بر مجموعه شعر«گلال شوگار» سروده ی : بهرام حاجی پور
نگارنده: حمزه رحیمی بابادی(شاعر،نویسنده و منتقد ادبی )

  • نویسنده : حمزه رحیمی بابادی

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰