• امروز : دوشنبه - ۲۱ آبان - ۱۴۰۳

آخرین خبرها

قلعه تاریخی رودخان در قلب جنگل های گیلان پاییز رنگارنگ در سامان چهار محال بختیاری نیما یوشیج؛ شاعری که برای آینده شعر ایران پدری کرد شهرستان لالی مورد بی توجهی برخی مدیران استانی از جمله آبفای خوزستان است سواران قطار بی‌دود مدیرانی که خوزستان را از پنجره هواپیما می‌بینند!/۹۸ درصد مدیران پتروشیمی پروازی هستند اعزام ۲۰۰ دانش آموز مدارس دخترانه شهرستان لالی به اردوی راهیان نور + عکس ۱۵ فرودگاه‌ شگفت‌انگیز جهان در هنگام فرود تقدیر از تلاش های شبانه روزی پرستاران شهرستان لالی در روز پرستار + تصاویر مراسم راهپیمایی ۱۳ آبان با حضور دانش آموزان و اقشار مختلف مردم برگزار شد+تصاویر شهید سنوار قهرمان مقاومت بود که تا لحظات آخر دست از مبارزه نکشید/در روزهای آینده ضربه دردناکی را رژیم صهیونیستی دریافت خواهد کرد بزرگداشت «داراب رئیسی» شاعر، نویسنده و پژوهشگر فرهنگ بختیاری ضرورت رعایت انضباط مالی و شفافیت در شهرداری ها/حسابرسی از چند شهرداری استان کشف مکان احتمالی به گل نشستن کشتی نوح نشان خانه ات را از تمام شهر پرسیدم دنیا برای از تو نوشتن مرا کم است شعر / آزادی جغرافیا دارد الگوریتم‌های شبکه اجتماعی چطور کار می‌کند؟ جاده تلبزان مسجدسلیمان بوی خون می دهد کسب مدال طلا کشتی آزاد جهان توسط مهدی یوسفی درخشش بانوان لالی در لیگ برتر مینی فوتبال کشور سرزمین بختیاری، نه بخت دارد،نه دلسوز، نه یاری/اندر احوالات مسجدسلیمان بزرگ نقاط حادثه خیز محور لالی به مسجدسلیمان در محدوده تونل ها آسفالت شد + تصاویر دولت به اولویت های زندگی مردم توجه بیشتری کند/هماهنگی نیروهای نظامی ودیپلماسی کشور قابل تحسین است استاندار جدید خوزستان را بشناسید آسفالت بیش از ۲۴ هزار متر مربع از معابر روستاهای بخش مرکزی شهرستان لالی ده هزار قطعه بچه ماهی در دریاچه سد گتوند در اطراف شهرستان لالی رهاسازی شد مرگ یک کودک بر اثر آتش سوزی در مسجدسلیمان سرپرست شهرداری لالی استعفا داد/پژمان حاجت پور دوباره سرپرست شهرداری شد حدیث عشق، خوانش بیتی از حافظ شیرازی برپایی نمایشگاه عکس کودک در شهرستان لالی مهر است ولى جاى «بهمن» خالى است در مراسمی از بهورزان شاغل در شبکه بهداشت و درمان شهرستان لالی تجلیل شد + عکس آئین کلنگ زنی پروژه فیبر نوری در لالی با حضور مدیر کل مخابرات برگزار شد + تصاویر از آغاز کاشت زعفران در شهرستان لالی تا احداث کانال های آبیاری در روستاها + عکس چرا بلندترین قلۀ جهان هرسال بلندترمی‌شود؟ بهترین «خانه‌های ساحلی» جهان در سال ۲۰۲۴ فاجعه خاموش از وضعیت تحصیل دانش آموزان / سایه سنگین ترک تحصیل بر سر دانش آموزان تجلی هنر چندوجهی فریدالله ادیب‌آیین: ارتباطی میان فرهنگ و تاریخ از برگزاری مسابقات تیراندازی تا اعلام برنامه های هفته تربیت بدنی / خوابگاه ورزشکاران به زودی افتتاح می شود مارگزیدگی مرد ۴۹ ساله در منطقه شیرکوه لالی فاز دوم جاده عشایری چشمه شاه لالی با اعتبار بیش از ۱۰ میلیارد تومان آسفالت شد کشف تجهیزات غیر مجاز حفاری در شهرستان لالی رئیس جمهور در انتصابات خود دقت بیشتری داشته باشد/همه ادارات برای آغاز سال تحصیلی باید کمک کنند تورنمنت فوتسال پایه خوزستان به میزبانی شهرستان لالی قهرمان خود را شناخت + عکس کوچ پاییزه دومین استان عشایر نشین کشوراز اول مهر نماینده مسجدسلیمان خواستار تفحص محاسباتی طرح های نیمه تمام حوزه انتخابیه خود شد پایان عملیات زیرسازی و آسفالت معابر روستای حسین آقا(میانرودان) از توابع بخش حتی آتش سوزی در مناطق سخت گذر آرپناه در لالی مهار شد + تصاویر به اداره کل منابع طبیعی استان هشدار می دهیم / منطقه کشاورزی هارکله متعلق به مردم و برای کشاورزی است نه جنگل کاری

خودارزیابی راهی برای توسعه حرفه‌ای معلم

  • 06 تیر 1403 - 21:12
خودارزیابی راهی برای توسعه حرفه‌ای معلم
وقتی معلمان مهارت‌ها و روش‌های تدریس خود را ارزیابی می‌کنند، بهتر می‌توانند به نقاط قوت خود بپردازند و زمینه‌های رشد را مشخص کنند. معلمانی که درگیر خودارزیابی می‌شوند، درک عمیق‌تری از محتوا، نیازهای دانش‌آموزان و محتوای آموزشی مورد نیاز برای آموزش مؤثر دارند.

در حدیث نبوی آمده است که «حاسِبوا أنْفُسَکُم قَبلَ أنْ تُحاسَبوا» یعنی برای خودتان کاری کنید! قبل از اینکه دیگران برایتان کاری کنند. همانطور که در این حدیث ذکر شده است همه ما در هر کار و شغلی و حرفه‌ای که هستیم باید برای رشد و تعالی خود، قبل از اینکه دیگران ما را ارزیابی و راهنمایی کنند، به فکر اصلاح و تجدید نظر در اقدامات و کار‌های خود باشیم. معلمان نیز که شغل و حرفۀ حساس و مهمی در تربیت دانش‌آموزان دارند بهتر است برای رشد حرفه‌ای و موفقیت بیشتر در تربیت و آموزش فراگیران، خودارزیابی را انجام دهند.

در زمانی که اینترنت دانش‌آموزان را با دسترسی سریع به دانش، توانمند می‌کند، معلمان باید رویکرد‌های خود را به طور مداوم تجدید و اصلاح کنند تا در امر تدریس و یادگیری موفق باشند. اما این کار چگونه می‌تواند انجام شود؟ پاسخ در خودارزیابی نهفته است. با پویایی بیشتر یادگیری در قرن بیست و یکم، معلمان نه تنها باید دانش‌آموزان خود را ارزیابی کنند، بلکه باید از ذره بین برای تمرینات خود استفاده کنند. در نتیجه، خودارزیابی معلمان از یک گزینه به یک ضرورت تبدیل شده است. وقتی معلمان مهارت‌ها و روش‌های تدریس خود را ارزیابی می‌کنند، بهتر می‌توانند به نقاط قوت خود بپردازند و زمینه‌های رشد را مشخص کنند. معلمانی که درگیر خودارزیابی می‌شوند، درک عمیق‌تری از محتوا، نیاز‌های دانش‌آموزان و محتوای آموزشی مورد نیاز برای آموزش مؤثر دارند. چنین معلمانی همچنین در انطباق با نیاز‌های متنوع دانش‌آموزان ماهرتر هستند و برای شناسایی راه‌های مناسب برای پیشرفت شغل آموزشی خود مجهزتر هستند.

خودارزیابی معلم مزایای متعدد دیگری نیز برای مربیان دارد:

آن‌ها می‌توانند چالش‌ها و مهارت‌هایی را که معلمان ممکن است نادیده گرفته‌اند یا به‌طور کامل به رسمیت نشناخته‌اند، کشف کنند. کاوش عمیق در تمرین تدریس آن‌ها می‌تواند زمینه‌های توسعه بیشتر را روشن کند.

آن‌ها می‌توانند به معلمان در شناسایی مشکلات مبرم کمک کنند. به عنوان مثال، معلمان ممکن است نیاز به اولویت‌بندی برخی مسائل مهم برای دانش‌آموزان را تشخیص دهند و آن‌ها را به کار با هماهنگ‌کننده آموزشی برای رسیدگی به نگرانی‌های خاص از طریق راه‌حل‌ها و بهبود‌های هدفمند هدایت کنند.

آن‌ها می‌توانند به معلمان اجازه دهند تا در جنبه‌های مختلفی از تدریس خود کاوش و بررسی کنند.

ابزار‌های خود‌ارزیابی معلمان می‌توانند از هر یک از ابزار‌های مختلف از جمله خود‌اندیشی، نظرسنجی و پرسشنامه برای خودارزیابی استفاده کنند. به عنوان مثال، آن‌ها می‌توانند از چک لیست‌هایی استفاده کنند که معیار‌های تدریس را مشخص می‌کند. قبل از شروع سال تحصیلی، معلم چک لیستی برای اندازه‌گیری زمینه‌هایی مانند برنامه‌ریزی، محتوای درس، سازماندهی کلاس، ارائه دستورالعمل، مشارکت دانش‌آموز و مدیریت کلاس ایجاد می‌کند. در طول سال، آن‌ها خود را رتبه‌بندی می‌کنند و زمینه‌های بهبود را شناسایی می‌کنند.

این ابزار‌ها سؤالاتی را مطرح می‌کنند که جنبه‌هایی از تدریس مانند دانش موضوعی، مهارت‌های برنامه‌ریزی و اثربخشی در ارائه آموزش و حتی مدیریت کلاس را پوشش می‌دهد. معلمان خود را ارزیابی می‌کنند و بازخورد شخصی دریافت می‌نمایند.

یکی دیگر از روش‌های خودارزیابی معلم، همکاری با دیگران است. به این ترتیب، یک معلم می‌تواند از دانش‌آموزان خود درباره درک دانش‌آموزان از آنچه تدریس می‌شود، محیط کلاس، سطح مشارکت و میزان رضایت آن‌ها بپرسد. دانش آموزان می‌توانند نظرات خود را از طریق نظرسنجی یا پرسشنامه‌ای که معلم ارائه می‌دهد به اشتراک بگذارند.

خودارزیابی معلم می‌تواند پتانسیل معلمان را برای پیشرفت در حرفه خود باز کند. خودارزیابی می‌تواند به معلمان کمک کند تا بر چالش‌ها غلبه و نقاط قوت خود را مهار کنند. آن‌ها ابزار قدرتمندی هستند که می‌توانند یادگیری مادام‌العمر را تقویت کنند و معلمان را قادر می‌سازند تا با چالش‌ها سازگار شوند و به سوی حرفه‌ای شدن در امر تدریس و یادگیری پیش روند.

  • نویسنده : حسین معافی
  • منبع : آفتاب نیوز

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰