• امروز : پنج شنبه - ۱۵ آذر - ۱۴۰۳

آخرین خبرها

بازدید استاندار از مناطق زلزله‌ زده در مسجدسلیمان و هفتکل/احتمال حضور رئیس جمهور در منطقه ۱۵ مصدوم پس از ۱۲ زمین لرزه در خوزستان / اعزام تیم های ارزیاب هلال احمر به مناطق زلزله زده/تخریب ۳۳ خانه در گلگیر مسجدسلیمان یکی از فرمانداران سابق مسجدسلیمان بازداشت شد ۷۱۵ نفر در تصادفات رانندگی امسال در خوزستان جان‌ باختند استمرار بازدید های سرزده سرپرست جدید فرمانداری شهرستان لالی از ادارات دولتی ویزیت رایگان سالمندان و معلولین در اداره ی بهزیستی شهرستان لالی + تصاویر مدیرکل امور عشایر خوزستان از پروژه های عمرانی حوزه عشایر در لالی بازدید کرد اعضای باند حفاری اشیای عتیقه در لالی دستگیر شدند/تشکیل پرونده قضایی برای متهمان حضور مدیر کل بنیاد مسکن خوزستان در لالی / از پیگیری مشکلات تا بازدید از روستاها مسئولیت جدید فرماندار سابق لالی/گودرز ترکی زاده فرماندار شهرستان ایذه شد با برنامه ریزی و شناخت کافی در لالی هستم/با استفاده از ظرفیت نخبگان، بزرگان وجوانان در حوزه های مختلف برنامه های زیادی تهیه شده است رونمایی از کتاب نمایشنامه آفتاب تیز پشت زاگرس علی رغم تلاش ها کمبودات زیادی در شهر داریم/آتش بس یک پیروزی برای مقاومت بود بیست و ششمین مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس شهرستان لالی به اجرا درآمد بازسازی ذره نور برای اولین بار توسط دانشمندان یک فوتی و سه مصدوم در حادثه واژگونی پراید در جاده لالی به مسجدسلیمان خسارت های باران و تگرگ به جاده ها و زیرساخت ها در لالی / تلف شدن بیش از ۵۰ راس دام و تخریب بیش از ۲۰ چادر عشایری + عکس بازدید فرماندار از مناطق مختلف شهر / از دیدار با خانواده شهید تا بررسی منطقه گوراب و کانال نقش جهان + تصاویر توزیع بسته های نوشت‌افزار بین دانش آموزان مناطق عشایری شهرستان لالی برگزاری کارگاه توان افزایی زیست محیطی مدیران مقطع ابتدایی در شهرستان لالی نمایشگاه عکس جادو نور در شهرستان لالی برپا شد + تصاویر شهر زیبای حائل عربستان رکورددار جذب گردشگر شد مراسم تودیع ومعارفه فرماندارشهرستان لالی برگزار شد/اشکان مرادی به عنوان عالی ترین مقام اجرایی در لالی معرفی شد + تصاویر دوره آموزشی آشنایی وحفظ محیط زیست با همکاری انجمن همیاران محیط زیست درسطح مدارس شهرستان لالی برگزار شد تعیین فرمانداران جدید شهرستان های لالی و اندیکا از سوی استاندار خوزستان واقعیت امروز برای اسرائیل منزوی شدن در جهان است / نان وثروت آمریکا در ریختن خون ملت هاست چرا پلوتون دیگر یک سیاره نیست؟ شناسایی سیاه‌چاله مرموز در خوزستان/چه موجودات عجیبی در این حفره زیست می‌کنند؟ هشدار دادستان خوزستان به شهرداری‌ها و شرکت آبفا یک کشته و ۶ مصدوم در سانحه رانندگی جاده ایذه – پیان اجرای طرح ضربتی پاکسازی و جمع آوری قلیان از سطح شهرستان لالی در آیین اختتامیه روز ملی قهرمان از رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لالی تقدیر شد توسعه فضا‌های آموزشی درمناطق محروم مسجدسلیمان و لالی توسط بنیاد آموزشی قلمچی رونمایی از رویداد نو آوین برای نخستین بار در شهرستان لالی تیم مینی فوتبال بانوان ((ططر آباد لالی)) مقام چهارم مسابقات کشوری را کسب کرد مدیر جدید آموزش و پرورش عشایر لالی منصوب شد/اکبر کریمی جانشین عباس نجفی شد شهردارجدید لالی معارفه شد/همایون دینارانی آخرین شانس شورای شهربرای بهبوداوضاع در شهرداری + عکس زیباترین جنگل‌های دنیا موتور سوارانی که از کلاه ایمنی استفاده نمیکنند، بیشتر از موتورسواران دارای کلاه، متحمل آسیب می شوند ویژه برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی در شهرستان لالی اعلام شد قلعه تاریخی رودخان در قلب جنگل های گیلان پاییز رنگارنگ در سامان چهار محال بختیاری نیما یوشیج؛ شاعری که برای آینده شعر ایران پدری کرد شهرستان لالی مورد بی توجهی برخی مدیران استانی از جمله آبفای خوزستان است سواران قطار بی‌دود مدیرانی که خوزستان را از پنجره هواپیما می‌بینند!/۹۸ درصد مدیران پتروشیمی پروازی هستند اعزام ۲۰۰ دانش آموز مدارس دخترانه شهرستان لالی به اردوی راهیان نور + عکس ۱۵ فرودگاه‌ شگفت‌انگیز جهان در هنگام فرود تقدیر از تلاش های شبانه روزی پرستاران شهرستان لالی در روز پرستار + تصاویر مراسم راهپیمایی ۱۳ آبان با حضور دانش آموزان و اقشار مختلف مردم برگزار شد+تصاویر

فلسفه ی مرگ و مرگ اندیشی در اندیشه ی خیام نیشابوری

  • 28 اردیبهشت 1403 - 22:41
فلسفه ی مرگ و مرگ اندیشی در اندیشه ی خیام نیشابوری
خیام از این که از سرانجام جهان آگاهی ندارد بیمناک و ملول است. از نگاه او این ابهام و پیچیدگی با هیچ اندیشه و راهکاری گشوده نمی شود.

دغدغه ی مرگ و تفکر و اندیشناکی در این راستا، از نخستین دوره های شعر فارسی در اندیشه ی شاعران و اندیشمندان نمایان است و مایه ی تشویش و دگرگونی و دل مشغولی آنها و همچنین شخصیتهای داستانی و اساطیری آنان بوده است. این نوع اندیشه را با خیام می شناسیم چرا که بیش از دیگر شاعران مرگ و آن سوی مرگ و جهان آفرینش را در رباعیات فلسفی و شک آمیز خود به چالش کشیده است.
خیام از این که از سرانجام جهان آگاهی ندارد بیمناک و ملول است ، از نگاه او این ابهام و پیچیدگی با هیچ اندیشه و راهکاری گشوده نمی شود. از ستم زمانه گله مند است از نیستی، در هم شکستن، خاک شدن، آنگونه که در رباعیات پر بار خود، از مردن و چرا مردن سخن می¬راند:

  • دوری که درآن آمـدن و رفتن ماسـت
    آن را نه نهــایت نه بـدایت پیـداست
    کس می نزند دمی در این معنی راست کاین آمدن از کجا و رفتن به کجاست
    خیام گفته ها و شنیده ها و اندیشه ها را در درک و دریافت مرگ همانند خویش ناتوان می بیند و اینگونه انسان را معرفی می¬کند
  • ای آنکه نتیجه ی چهــار و هـفتی
    وز هفت و چهار دایم اندر تفـتی
    می خور که هزار بار بیشت گفتم
    باز آمدنت نیست چو رفتی رفتی
    در برابر ترس و هراس از این مبهم پناهگاهی جز می نمی یابد چرا که یافته ها و بافته های پیشینیان هم بر ترس و دلهره اش افزوده اند:
  • مشنو سخن زمـانه ساز آمـدگان
    می خـواه مروق ز طــراز آمـدگان
    رفتند یکان یکان به صندوق عدم
    کس می نـدهد نشـان ز باز آمدگان
  • آنانکه محیط فضل و آداب شدند
    در جمع کمال شمع اصحاب شدند
    ره زین شب تاریک نبردند برون
    گفتند فـسانه ای و در خواب شدند
  • می خور که به زیر گل بسی خواهی خفت//
    بی مونس و بی حریف و بی همدم وجفت
    زنهــار بـه کس مـــگو تو این راز نهفـت//هـــر لاله کــه پژمــرد نخواهد بشـکفت
  • خیام از تنهایی و بی پناهی مردمان سخن می گوید و از شدت بی پناهی، هم تلاشهای اندیشه را در این راه دراز بی برگشت و هم دلهره ی همیشگی انسان را با می می شوید و می شورد و از پا نمی نشیند. ناگفته نماند فلسفه ی خیام با تمام ویژگی هایش این خصیصه را نیز داراست که برای درد درمان ناپذیر مرگ آنجا که انسان را بی پناه و پاسخ می بیند، به مقتضای شناختش از هستی به تجویز و درمان دست می زند و ملجأ و پناهی چون می را پیشنهاد می کند؛ که این خود صرف نظر از هر قضاوتی می تواند تفاوت عمده¬ی آن با فلسفه ی معاصر باشد. انسان شورشی با روح طغیانگرش خواسته یا نا خواسته هیچ گونه تسکینی را که حکم دارو داشته باشد نمی پذیرد و خود با سلاح اندیشه و تدبیر به مقابله با مرگ بر می خیزد.
    خیام بهره مندی از زندگی را در برابر نیستی به گونه های مختلف بیان کرده است:
  • از جـملـه ی رفـتگـان ایـن راه دراز
    باز آمده ای کو که به ما گوید راز
    زنـهـار در ایـن دو راهـه ی آزو نیـاز چیزی نگـذاری که نمی آیی باز
    افسوس و اعتراض خیام به نظام آفرینش، دردها و آلام دیرینه ی انسان را برای دستیابی به جاودانگی باز گو می کند:
  • ای کـاش که جـــای آرمیـدن بـودی
    یا ایـن ره دور را رسیـدن بـودی
    کاش از پی صد هزار سال از دل خاک چــون سبزه امید بر دمیدن بودی
  • جامی است که عقل آفرین می زندش صد بوسه ز مهر بر جبین می زندش
    این کوزه گر دهـر چنین جـام لطیف
    می سازد و باز بر زمیـن می زنـدش
    آنچه در این وادی بی برو برگرد انجام می شود مرگ است. «پس زندگی پدیده ای است زودگذر و همه ی آن مسائل مهمی که فکر آدمی را به خود مشغول کرده است از ارزش می افتد و جز سازش با همان لمحه ی زندگی راه خردمندانه ای پیش پای ما نیست.» و ناچاریم از اینکه این لحظات گذرنده را ارج نهیم.
  • نویسنده : حمزه رحیمی بابادی

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰