• امروز : شنبه - ۲ تیر - ۱۴۰۳

آخرین خبرها

برخی مدیران وظایف خود را به خوبی انجام نمی دهند/دستگاه قضا به ترک فعل مدیران ورود کند جوابیه روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان لالی به اخبار منتشر شده در پایگاه های خبری پیرامون نشت گاز و انفجار منزل مسکونی واقع در شهر تراز انفجار یک خانه بر اثر نشت گاز در شهر تراز لالی دو فوتی و یک مصدوم برجای گذاشت محله های محروم از خدمات شهرداری لالی / غفلت شهرداری و شورای شهر از رسیدگی به نقاط کمتر توسعه یافته شهر آئین تشییع و خاکسپاری شهید مدافع امنیت در ایذه ، باغملک و صیدون از طبیعت تا تاریخ در شهر زیبای ایذه رئیس آبفای لالی به عنوان سرپرست اداره آب و فاضلاب مسجدسلیمان معرفی شد / آبفای لالی در تکاپو برای مدیر جدید “عطّار نیشابوری” ؛ از زهد و شریعت تا عشق و طریقت برگزاری مسابقات شطرنج قهرمانی شهرستان لالی به روش سوئیسی + عکس قهرمانی تیم فوتسال فرمانداری لالی در مسابقات استانی فرمانداری های خوزستان + عکس نجات نوزاد سقوط‌کرده از ارتفاع مهار آتش‌سوزی ها در چندین نقطه از مراتع و جنگل‌های کوهستانی لالی + عکس در عزل و نصب ها دخالتی نداریم اما در مقابل کم کاری مسئولان سکوت نمی کنیم / برای منافع شهر سرمان برای هیچ کسی درد نمی کند بررسی مسیر پیش‌روی شش کاندیدای نهایی درانتخابات ریاست‌جمهوری ارتفاعات شهرستان لالی درمحاصره آتش/اعزام نیروهای استانی برای کنترل آتش درمنطقه هارکله و گریوه طولانی‌ترین پل معلق دو طرفه جهان بازگشایی شد آغاز برداشت هندوانه در شهرستان لالی/برداشت ۲۰۰۰ تن از ۳۵ هکتار زمین کشاورزی برای ریاست جمهوری کسی را انتخاب کنیم که کلید حل مشکلات کشور را در خارج نمی بیند با کسانی که مرتکب فساد در شهرستان شده اند به شدیدترین وجه برخورد می شود / حاشیه های غیر اخلاقی در شان مجلس نیست داستان کوتاه / بهترین کتاب آتش سوزی در مزارع کشاورزی لالی/یک دستگاه کمباین در آتش سوخت + فیلم و عکس عزاداری به سبک عشایر بختیاری برای رئیس جمهور شهید در روستای ایرانشهر لالی + فیلم موافقت مدیر کل منابع طبیعی استان برای مسیر شکافی مسیر باباروزبهان به احمد فداله مراسم گرامیداشت شهدای خدمت در لالی برگزار شد/یک خیابان اصلی به نام رئیس جمهور شهید نامگذاری می شود + تصاویر آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور ایران در اثر سانحه هوایی به شهادت رسید/((رهبر انقلاب)) : رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت معطلی خسارت بار کشاورزان و رانندگان در لالی برای تحویل محصولات کشاورزی/معضلی که هر سال تکرار می شود فلسفه ی مرگ و مرگ اندیشی در اندیشه ی خیام نیشابوری عملکرد علیرضا ورناصری در دوره چهار ساله در مجلس شورای اسلامی برای شهرستان لالی مجلس به جای وضع قوانین غیر ضرور مشکلات جوانان را حل کند یا جلوی فساد را بگیرد استقبال مردم از خادمان حرم رضوی در لالی/دیدارهای مختلف با دانش آموزان بیماران و خانواده شهدا + عکس مناظر شهری زیبا و پست مدرن در کره‌ شمالی رعد و برق ، مزارع کشاورزی در لالی را به آتش کشید/کنترل آتش سوزی توسط مردم آثار زیبای هنری نقاشی البرز نوبخت گام بزرگ بیمه البرز و هلدینگ صبا انرژی برای توسعه مسجدسلیمان ، لالی و اندیکا مراسم پاسداشت شهید راه سلامت دکتر عبدالحسین مرتضایی فر در لالی برگزار شد + عکس سیره ائمه و بزرگان تکریم بقاع متبرکه است/مطالبات واقعی زنان در جامعه مطرح نمی شود رقم های عجیب در بودجه‌ سالیانه/فربه کردن نهادهایی که نه خروجی کار آن ها مشخص است و نه عملکردشان تلف شدن ۳۰ راس گوسفند در پی بارش‌های سیل آسای اخیر در بخش حتی شهرستان لالی خانواده نوجوان مرگ مغزی در شهرستان لالی با اهدای اعضای حیاتی فرزند خود به ۳ نفر زندگی دوباره بخشیدند دشمنان ما وحشی تر از قبل شده اند زیرا تبلیغاتشان دیگر روی مردم ما اثرگذار نیست فصل کوچ است و دلم چای چاله می خواهد دشت شیمبار جلوه ای از بهشت در خوزستان فینالیست شدن نونهالان فولاد خوزستان با مربیگری فرشاد حاجی پور در مسابقات کشوری آغاز برداشت محصولات زراعی در لالی/ در بیش از ۱۷ هزار هکتار محصول زراعی برداشت خواهد شد + عکس بازاری وحشی‌تر از بازارمسکن نیست / دست‌های آلوده بانک‌ها در گرانی‌های نجومی مسکن شاهکار طراح ایرانی در نمایشگاه خودرو پکن دو کشته در حادثه واژگونی مینی‌بوس در باغملک مرحله اول کنکور سراسری برگزار شد / رقابت ۸۳۵ داوطلب در اولین گام کنکور ۱۴۰۳ اجرای طرح ملی زراعت چوب با مشارکت بنیاد برکت در لالی شورای شهر در این سه سال برای مردم چه کرده است؟هیچ / جاده پاشنه زاگرس تنها در حد حرف مانده است

فلسفه ی مرگ و مرگ اندیشی در اندیشه ی خیام نیشابوری

  • 28 اردیبهشت 1403 - 22:41
فلسفه ی مرگ و مرگ اندیشی در اندیشه ی خیام نیشابوری
خیام از این که از سرانجام جهان آگاهی ندارد بیمناک و ملول است. از نگاه او این ابهام و پیچیدگی با هیچ اندیشه و راهکاری گشوده نمی شود.

دغدغه ی مرگ و تفکر و اندیشناکی در این راستا، از نخستین دوره های شعر فارسی در اندیشه ی شاعران و اندیشمندان نمایان است و مایه ی تشویش و دگرگونی و دل مشغولی آنها و همچنین شخصیتهای داستانی و اساطیری آنان بوده است. این نوع اندیشه را با خیام می شناسیم چرا که بیش از دیگر شاعران مرگ و آن سوی مرگ و جهان آفرینش را در رباعیات فلسفی و شک آمیز خود به چالش کشیده است.
خیام از این که از سرانجام جهان آگاهی ندارد بیمناک و ملول است ، از نگاه او این ابهام و پیچیدگی با هیچ اندیشه و راهکاری گشوده نمی شود. از ستم زمانه گله مند است از نیستی، در هم شکستن، خاک شدن، آنگونه که در رباعیات پر بار خود، از مردن و چرا مردن سخن می¬راند:

  • دوری که درآن آمـدن و رفتن ماسـت
    آن را نه نهــایت نه بـدایت پیـداست
    کس می نزند دمی در این معنی راست کاین آمدن از کجا و رفتن به کجاست
    خیام گفته ها و شنیده ها و اندیشه ها را در درک و دریافت مرگ همانند خویش ناتوان می بیند و اینگونه انسان را معرفی می¬کند
  • ای آنکه نتیجه ی چهــار و هـفتی
    وز هفت و چهار دایم اندر تفـتی
    می خور که هزار بار بیشت گفتم
    باز آمدنت نیست چو رفتی رفتی
    در برابر ترس و هراس از این مبهم پناهگاهی جز می نمی یابد چرا که یافته ها و بافته های پیشینیان هم بر ترس و دلهره اش افزوده اند:
  • مشنو سخن زمـانه ساز آمـدگان
    می خـواه مروق ز طــراز آمـدگان
    رفتند یکان یکان به صندوق عدم
    کس می نـدهد نشـان ز باز آمدگان
  • آنانکه محیط فضل و آداب شدند
    در جمع کمال شمع اصحاب شدند
    ره زین شب تاریک نبردند برون
    گفتند فـسانه ای و در خواب شدند
  • می خور که به زیر گل بسی خواهی خفت//
    بی مونس و بی حریف و بی همدم وجفت
    زنهــار بـه کس مـــگو تو این راز نهفـت//هـــر لاله کــه پژمــرد نخواهد بشـکفت
  • خیام از تنهایی و بی پناهی مردمان سخن می گوید و از شدت بی پناهی، هم تلاشهای اندیشه را در این راه دراز بی برگشت و هم دلهره ی همیشگی انسان را با می می شوید و می شورد و از پا نمی نشیند. ناگفته نماند فلسفه ی خیام با تمام ویژگی هایش این خصیصه را نیز داراست که برای درد درمان ناپذیر مرگ آنجا که انسان را بی پناه و پاسخ می بیند، به مقتضای شناختش از هستی به تجویز و درمان دست می زند و ملجأ و پناهی چون می را پیشنهاد می کند؛ که این خود صرف نظر از هر قضاوتی می تواند تفاوت عمده¬ی آن با فلسفه ی معاصر باشد. انسان شورشی با روح طغیانگرش خواسته یا نا خواسته هیچ گونه تسکینی را که حکم دارو داشته باشد نمی پذیرد و خود با سلاح اندیشه و تدبیر به مقابله با مرگ بر می خیزد.
    خیام بهره مندی از زندگی را در برابر نیستی به گونه های مختلف بیان کرده است:
  • از جـملـه ی رفـتگـان ایـن راه دراز
    باز آمده ای کو که به ما گوید راز
    زنـهـار در ایـن دو راهـه ی آزو نیـاز چیزی نگـذاری که نمی آیی باز
    افسوس و اعتراض خیام به نظام آفرینش، دردها و آلام دیرینه ی انسان را برای دستیابی به جاودانگی باز گو می کند:
  • ای کـاش که جـــای آرمیـدن بـودی
    یا ایـن ره دور را رسیـدن بـودی
    کاش از پی صد هزار سال از دل خاک چــون سبزه امید بر دمیدن بودی
  • جامی است که عقل آفرین می زندش صد بوسه ز مهر بر جبین می زندش
    این کوزه گر دهـر چنین جـام لطیف
    می سازد و باز بر زمیـن می زنـدش
    آنچه در این وادی بی برو برگرد انجام می شود مرگ است. «پس زندگی پدیده ای است زودگذر و همه ی آن مسائل مهمی که فکر آدمی را به خود مشغول کرده است از ارزش می افتد و جز سازش با همان لمحه ی زندگی راه خردمندانه ای پیش پای ما نیست.» و ناچاریم از اینکه این لحظات گذرنده را ارج نهیم.
  • نویسنده : حمزه رحیمی بابادی

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰