• امروز : سه شنبه - ۲۵ دی - ۱۴۰۳

آخرین خبرها

رونمایی از کتاب عکس «ولات» اثری جدید از محمدرضا حاجی پور مستند جدید شهدای ۲۱ دی؛ روایتی هنری با ساختاری متفاوت آبیاری زمین های دشت لالی به زودی به بهره برداری می رسد / مردم ما در طول تاریخ به اسلام و اهل بیت علاقه مند بوده اند سالروز قیام مردم سلحشور لالی در ۲۱دی باید با نگاه ویژه تری دنبال شود قیام ۲۱ دی ماه ۵۷ و شرح وقایع آن / روزی خونین در تاریخ مردم شهرستان لالی + عکس برگزاری یادواره شهدای ۲۱دی ماه ۵۷ و سالگرد شهادت سردار سلیمانی در شهرستان لالی تبعات افزایش قیمت دلار/اگرتحریم‌ها ادامه دار وفروش نفت مختل شود چه رخ می دهد؟ برخی دزدهستند وتحت عناوین مختلف انتظاردارند امام جمعه با آن ها برخوردنکند/مبارزه با دزدها و غارتگران بیت المال جزء اولویت های ماست جشن های آغاز سال ۲۰۲۵ میلادی در جهان پیگیری ثبت لالی به عنوان شهر دست بافت‌های عشایری در دستور کار قرار خواهد گرفت باید از تمام ظرفیت ها در جهت ایجاد اشتغال و رفع بیکاری در لالی استفاده کنیم سالار جمالپور به عنوان مدیر جدید بنیاد مسکن شهرستان لالی معارفه شد + تصاویر نقش استراتژی‌های توسعه‌ای در پیشرفت خوزستان با تأکید بر وفاق اقوام در حوزه مسئولیتهای اجتماعی کسی از پتروشیمی مسجدسلیمان راضی نیست/اولویت دولت باید رسیدگی به مسائل معیشتی و اقتصادی باشد مراسم معارفه اولین شهردار رسمی شهر تراز در فرمانداری لالی برگزار شد + عکس زندگی در دهستان زیبای احمد فداله تجلیل و تقدیر از بانوان شاغل در ستاد شبکه و بیمارستان امید لالی بمناسبت روز زن+عکس بررسی سند چشم انداز فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرستان لالی با محوریت بخش کشاورزی دیدار سرپرست فرمانداری شهرستان لالی با مدیر کل بهزیستی استان خوزستان بازدید سرزده سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی اهواز از بیمارستان امید لالی + تصاویر افسانه شب یلدا؛ روایتی از جدال نور و تاریکی ال‌کلاسیکوی فوتبال ایران با حضور ویژه بانوان دولت برای مشکلات مردم برنامه ریزی کند/اگر تجملات در زندگی کم شود ارتباطات و صمیمیت ها هم بیشتر می شود تصادف در جاده لالی به مسجدسلیمان، پنج مصدوم برجا گذاشت برگزاری پویش درختکاری در سایه مادر با حضور مسئولین و مردم شهرستان لالی + عکس جلسه ستادبازآفرینی شهری شهرهای مسجدسلیمان، اندیکا، لالی وهفتکل برگزار شد+عکس به دنبال ارتقاء سرمایه گذاری و تسهیل کارآفرینی هستیم / احداث کارخانه سرم سازی و راه اندازی مجدد کارخانه تولید آب معدنی در حال پیگیری است توسعه شبکه برق و روشنایی ۱۲ نقطه روستایی در بخش حتی و مرکزی شهرستان لالی جاده مرگ، توصیف کاملی از وضعیت سالیان اخیر محور ترانزیتی شوشتر به دزفول است دستگیری تخریب‌گر منابع طبیعی در ایذه عواقب یک اظهار نظر جنجالی/دادستان یاسوج علیه نماینده ماهشهر اعلام جرم کرد اجرای بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال پروژه های عمرانی در مناطق عشایری شهرستان لالی تیم کشتی شهرداری مسجدسلیمان با اقتدار قهرمان لیگ برتر کشتی کشور شد چرا رودخانه آمازون «پل» ندارد؟ اردوی جهادی گروه پزشکی شهید غلامرضا بامدی در منطقه آرپناه شهرستان لالی + تصاویر معاون کمیته امداد خوزستان در مناطق محروم لالی/اهدای لوازم التحریر به دانش آموزان عشایری + تصاویر آلودگی هوا درخوزستان وشهرهایی که همچنان ایستگاه سنجش کیفیت هوا ندارند نخستین شهردار رسمی تراز منصوب شد / عزت اله مهری بابادی با حکم استاندار شهردار شهر جدید تِراز در لالی شد ساختمان حسینیه شهدای گمنام در شهرستان لالی پیشرفت ۹۵ درصدی داشته است فرمانده اسبق سپاه لالی، مسئول معاونت عملیات سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان شد افتتاح مرکز یادگیری محلی نهضت سوادآموزی شهید باهنر آموزش و پرورش شهرستان لالی بازدید استاندار از مناطق زلزله‌ زده در مسجدسلیمان و هفتکل/احتمال حضور رئیس جمهور در منطقه ۱۵ مصدوم پس از ۱۲ زمین لرزه در خوزستان / اعزام تیم های ارزیاب هلال احمر به مناطق زلزله زده/تخریب ۳۳ خانه در گلگیر مسجدسلیمان یکی از فرمانداران سابق مسجدسلیمان بازداشت شد ۷۱۵ نفر در تصادفات رانندگی امسال در خوزستان جان‌ باختند استمرار بازدید های سرزده سرپرست جدید فرمانداری شهرستان لالی از ادارات دولتی ویزیت رایگان سالمندان و معلولین در اداره ی بهزیستی شهرستان لالی + تصاویر مدیرکل امور عشایر خوزستان از پروژه های عمرانی حوزه عشایر در لالی بازدید کرد اعضای باند حفاری اشیای عتیقه در لالی دستگیر شدند/تشکیل پرونده قضایی برای متهمان جاده‌های لردگان و بروجن ، حادثه‌خیزترین محورهای چهارمحال وبختیاری

جاده ی لالی_الیگودرز / هر کسی از ظن خود شد یار من

  • 12 شهریور 1401 - 8:24
جاده ی لالی_الیگودرز / هر کسی از ظن خود شد یار من

جاده ها یکی از مهمترین مولفه های پیشرفت و توسعه یافتگی یک منطقه هستند موضوعی که متاسفانه آنچنان که باید و شاید در شهرستان لالی مورد توجه قرار نگرفته است به طوری که اکنون احداث و استانداردسازی جاده ها به یکی از مطالبات اساسی مردم لالی تبدیل شده است. باید گفت شاید اگر سد گتوند […]

جاده ها یکی از مهمترین مولفه های پیشرفت و توسعه یافتگی یک منطقه هستند موضوعی که متاسفانه آنچنان که باید و شاید در شهرستان لالی مورد توجه قرار نگرفته است به طوری که اکنون احداث و استانداردسازی جاده ها به یکی از مطالبات اساسی مردم لالی تبدیل شده است. باید گفت شاید اگر سد گتوند هم نبود مردم لالی هنوز بایستی از پیچ و خم های متعدد و خطرناک جاده ی قدیم و غیراستاندارد به سمت اهواز و مسجدسلیمان و… تردد می کردند.

یکی از این مطالبات دیرینه و به حق مردم لالی احداث جاده لالی به الیگودرز است که از ۱۵ سال قبل تاکنون هر از گاهی در فضای رسانه ای به آن پرداخته می شود و هر چند نامه نگاری ها و پیگیری هایی در ادوار مختلف در این زمینه صورت گرفته است و جای تشکر دارد اما آنچه اکنون مشاهده می شود پروژه ای است که در همان حد حرف و نامه نگاری باقی مانده و عزمی عملی برای تحقق آن صورت نگرفته است.

این روزها و بعد از گزارش خبری شبکه ی لرستان و عنوان نمودن جاده ی الیگودرزمسجدسلیمان موجی از نگرانی و اعتراض مردم از عدم نام بردن این جاده با عنوان الیگودرزلالی را به دنبال داشت و البته برخی آدرس ها ، تحلیل ها و کلیپ های دست کاری شده با احتمال جوسازی تعمدی جهت تحریک مردم و موج سواری با برخی اهداف خاص را نیز به همراه داشته است.

ازیکسو عده ای با استناد به چند نامه دکتر امیدوار رضایی نماینده وقت مجلس و حرف های شفاهی و کلی محسن رضایی که احداث جاده لالی الیگودرز در زمان هاشمی رفسنجانی نیز مطرح بود و کلیپ تقطیع شده ی صحبت های علیرضا ورناصری در نشست خبری با اصحاب رسانه ی لالی و نیز نقشه مصوب مطالعاتی این جاده از الیگودرز به لالی و مقایسه آن با گزارش خبری شبکه لرستان بر این باور شدند که مسیر جاده لالی به الیگودرز به الیگودرز به اندیکا در حال تغییر است .

در مقابل و #ازسویدیگر گفته می شود که آنچه در خصوص جاده الیگودرز_مسجدسلیمان در فضای رسانه ای لرستان و الیگودرز مطرح شده است نقطه ای به نام بزنوید به سمت منطقه لبد که در سراشیبی تاراز و در حوزه استحفاظی استان چهارمحال و بختیاری است و یک جاده ی فرعی است و این مسئله ارتباطی به استان خوزستان ندارد و هیچگونه صرفه ی اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در این جاده به جهت هزینه های بسیار بالای آن و دور شدن مسیر در مقایسه با طرح موسوم به لالی به الیگودرز وجود ندارد‌ و این پروژه یعنی پروژه الیگودرز به بزنوید به جهت دسترسی به سه سد در حوزه استان لرستان و در مرز با چهارمحال بختیاری ایجاد شده است و موضوع این گزارش و موارد متعدد دیگر به جهت دسترسی مناطق هم مرز با استان چهارمحال و بختیاری در قالب یک جاده فرعی از منطقه بزنوید به سمت سد لیرو و منطقه لبد و بعد از آن جاده تاراز به بازفت ایجاد شده است. کاری که در حوزه الیگودرز برای اتصال جاده بزنوید به منطقه لب در چهارمحال و بختیاری است و هیچگونه جاده جدیدی دیگری ایجاد نشده است فقط اتصال نقطه بزنوید به لبد انجام شده و جاده بازفت که سالها پیش احداث شده است و هیچ ارتباطی با این موضوع ندارد و اساسا کدام انسان عاقل برای رفتن به الیگودرز از اهواز و دزفول و مناطق دیگر استان جاده پل زال را رها میکند و در جاده بسیار خطرناک بازفت و با فاصله طولانی تر را انتخاب می کند. این افراد معتقدند که موضوع جاده اهواز ، لالی ، الیگودرز و تهران به عنوان یک طرح استراتژیک و کوتاه ترین مسیر جنوب کشور به تهران مطرح شده است البته سالها این موضوع در قالب مطالبه و نامه نگاری از سوی مسئولین محلی و نمایندگان و مسئولین استانی با مسئولین مختلف کشوری انجام شده است ولی در قاموس برنامه و بودجه کشور هیچگونه ردیف اعتباری چه برای مطالعات اولیه و چه ساخت آن وجود نداشته است و امسال با پیگیری نماینده مجلس طرح مطالعات آن از طریق کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ ردیف اعتباری گرفته است.

مدتی است نظرات ، مستندات و تحلیل های صورت گرفته در این زمینه در فضای رسانه ای را دنبال کرده ایم و باید اذعان کرد که آنچه از اقدامات سالیان متمادی برای احداث جاده لالی به الیگودرز تاکنون مشاهده شده است برخی نامه نگاری ها و اظهارات کلی و شفاهی برخی مسئولین کشوری و محلی و نمایندگان مجلس بوده است و تاکنون ردی در برنامه و بودجه و ردیف اعتباری برای احداث جاده لالیالیگودرز حتی در مرحله ی مطالعات اولیه مشاهده نشده است و یا حداقل خبر یا سند رسمی در این زمینه منتشر نشده است و #سکوتنمایندگان_ادوار حوزه ی انتخابیه نیز مزید بر علت است.

جالب است بدانیم اگر اکنون طرح مطالعاتی آن در بودجه ۱۴۰۱ قرار گرفته است پس برخی نامه نگاری ها که از مطالعات این پروژه در سالیان بسیار دور می گویند چیست ؟ مگر نه اینکه اسناد آن باید در وزارت راه و اداره کل راه و شهرسازی موجود باشند ؟

آیا وزارت راه برای یک طرح دو بار هزینه مطالعات انجام می دهد ؟ آیا طرح مطالعاتی جاده لالیالیگودرز و جاده ی دسترسی باباروزبهاناحمدفداله که در گفته شده است در بودجه ۱۴۰۱ دارای ردیف اعتباری و ماده ۲۳ شده است اساساً دو مقوله ی جدا از هم هستند و حق با هر دو گروه است؟

متاسفانه باید اذعان کرد که تاکنون بر مبنای مستندات منتشر شده و علیرغم همه پیگیری های صورت گرفته در ادوار مختلف آنچه تاکنون مشاهده شده است احتمالاً جز مطالعات صفر چیز دیگری به عنوان طرح مطالعاتی جامع فاز ۱ یافت نشده است و آنچه موجود است گمانه زنی ها و اظهارات ی شفاهی و کلی و نقشه مطالعات مهندسی مقدماتی پیشنهاد شده است.

اکنون احداث جاده لالی به الیگودرز باید در سطح ملی مورد توجه قرار گیرد که با توجه به بزرگی این پروژه و وضعیت اقتصادی دولت و وجود دو جاده ی ایذه و اندیمشک کار را بسیار مشکل خواهد کرد و جاده بزنوید از یک مسیر و جاده ی باباروزبهان از مسیر دیگر جاده های دسترسی خواهند بود.

اگر برای احداث جاده لالی به الیگودرز مطالعات آن در این سالیان صورت نگرفته است پس چه کسانی و با چه هدفی و چرا سال هاست آن را وارد ادبیات مردم کرده اند تا اکنون به یکی از مطالبات جدی آنان تبدیل شود ؟

اینکه افرادی تا زمانی که مسئولیت داشتند و فریادشان و قلمشان و آگاهی دادنشان میسر بود سکوت کرده اند و خود بخشی از وضع موجودند اما اکنون فریاد وامظلوما سر می دهند را نیز به فال نیک می گیریم که ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است حتی در فصول نزدیک به انتخابات

در پایان باید گفت مطالبه گری مردم لالی در زمینه احداث جاده ی لالی به الیگودرز به حق و یک امر حیاتی و ضروری برای منطقه و کشور است و توجه ویژه دولت و مجلس را به این پروژه در سطح ملی می طلبد اما باید مراقب و هوشیار بود تا آدرس های غلط ما را به سیاهی لشگر و پیاده نظام اغراض و اهداف برخی جریان ها و گروه ها تبدیل نکند و مطالبات مردم محروم و مظلوم لالی به ابزارهای انتخاباتی جریان مستقر و جریان های رقیب قرار نگیرد.

  • نویسنده : داریوش حسینوند
  • منبع : کانال تلگرامی با مردم

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰