• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳

آخرین خبرها

تشریح فعالیت های یکساله مرکزفنی حرفه ای لالی / افزایش آمار آموزشگاه های آزاد فنی حرفه ای در شهرستان تیراندازی در مراسم عزا و عروسی جرم است تدوین‌ برنامه ۱۰ ساله مقابله با گردوغبار در ایران/ ابلاغ برنامه به استان‌های غبارخیز تشریح فعالیت های چند ماهه اداره ورزش و جوانان در لالی / از تجهیز خوابگاه ورزشکاران تا ساماندهی هیئت های ورزشی ایل‌راه عشایری کیارس گتوند بهسازی می‌شود مراسم تاسوعای حسینی در یادمان شهدای گمنام شهرستان لالی برگزار شد + عکس دومین حضور نماینده در لالی / از حضور در مراسمات عزاداری تا شنیدن مشکلات مردم موزه باستان‌شناسی مسجدسلیمان تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد واژگونی پژو ۴۰۵ در جاده لالی به شاه آباد با پنج مصدوم سرپرست جدید تیم فوتبال استقلال خوزستان معرفی شد / البرز حاجی پور سرپرست جدید آبی های اهوازی شد تلاش بی وقفه توزیع برق در لالی برای پایداری شبکه برق تابستان/اصلاح شبکه برق روستای دره بوری در بخش مرکزی آیین بزرگداشت روز قلم در شهرستان لالی برگزار شد پزشکیان چهاردهمین رئیس جمهور منتخب مردم شد غرق شدن یک مسافر درآب های اطراف لالی/مرگ هایی که درسایه بی توجهی غریق نجات استان تکرار می شوند کشف قتل و دستگیری قاتل در یکی از روستاهای لالی / معرفی متهم به مراجع قضایی نتایج انتخابات ریاست جمهوری در لالی اعلام شد/افزایش مشارکت مردم در دور دوم افتتاح نمایشگاه عکس (وار) با نگاهی به آداب و رسوم و طبیعت سرزمین بختیاری + عکس رضا جباری نائب رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی شد نتایج شمارش همه آرا/انتخابات دومرحله‌ای شد/رقابت پزشکیان و جلیلی در مرحله دوم نتایج انتخابات ریاست جمهوری در لالی اعلام شد/مسعود پزشکیان در لالی اول شد عملکرد عمرانی اداره اوقاف و امور خیریه در شهرستان های مسجدسلیمان ، اندیکا و لالی + عکس خودارزیابی راهی برای توسعه حرفه‌ای معلم قهر خوزستان را دریابید گسترش هوش مصنوعی و نقش والدین سه پروژه عمرانی در روستاهای بخش مرکزی شهرستان لالی به بهره برداری رسید + تصاویر راهیابی تیم دختران ططرآباد شهرستان لالی به مسابقات لیگ برتر مینی فوتبال کشور آغاز کلاس های اوقات فراغت آموزش و پرورش شهرستان لالی برای دانش آموزان+عکس منظرۀ خیال‌انگیز زمین‌های بسکتبال در بیابان‌های عربستان محمد خسروی با حکم استاندار خوزستان رسماً شهردار مسجدسلیمان شد انفجار خانه بر اثر نشت گاز در شهر تراز لالی سه نفر از یک خانواده را به کام مرگ کشاند “عطّار نیشابوری” ؛ از زهد و شریعت تا عشق و طریقت ابرخودرو هیبریدی با قیمت ۴ میلیون دلار سرمربی سابق پرسپولیس در فولاد وعده‌های تو خالی انتخاباتی ممنوع! / فیلترینگ دست دولت نیست؛ لطفا وعده ندهید! «نوروز در مصر باستان» تصویرسازی هوش مصنوعی از «یزد» در سال ۳۰۲۴ برخی مدیران وظایف خود را به خوبی انجام نمی دهند / دستگاه قضا به ترک فعل مدیران ورود کند جوابیه روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان لالی به اخبار منتشر شده در پایگاه های خبری پیرامون نشت گاز و انفجار منزل مسکونی واقع در شهر تراز محله های محروم از خدمات شهرداری لالی / غفلت شهرداری و شورای شهر از رسیدگی به نقاط کمتر توسعه یافته شهر آئین تشییع و خاکسپاری شهید مدافع امنیت در ایذه ، باغملک و صیدون از طبیعت تا تاریخ در شهر زیبای ایذه رئیس آبفای لالی به عنوان سرپرست اداره آب و فاضلاب مسجدسلیمان معرفی شد / آبفای لالی در تکاپو برای مدیر جدید برگزاری مسابقات شطرنج قهرمانی شهرستان لالی به روش سوئیسی + عکس قهرمانی تیم فوتسال فرمانداری لالی در مسابقات استانی فرمانداری های خوزستان + عکس نجات نوزاد سقوط‌کرده از ارتفاع مهار آتش‌سوزی ها در چندین نقطه از مراتع و جنگل‌های کوهستانی لالی + عکس در عزل و نصب ها دخالتی نداریم اما در مقابل کم کاری مسئولان سکوت نمی کنیم / برای منافع شهر سرمان برای هیچ کسی درد نمی کند بررسی مسیر پیش‌روی شش کاندیدای نهایی درانتخابات ریاست‌جمهوری ارتفاعات شهرستان لالی درمحاصره آتش/اعزام نیروهای استانی برای کنترل آتش درمنطقه هارکله و گریوه طولانی‌ترین پل معلق دو طرفه جهان بازگشایی شد

هفت عامل دخیل در اُفت تحصیلی فراگیران

  • 17 آذر 1402 - 12:21
هفت عامل دخیل در اُفت تحصیلی فراگیران
اُفت تحصیلیِ فراگیران پدیده ای نامطلوب و عاملی هزینه ساز در سیستم آموزشی یک جامعه بوده ، سیاست گذاران هر سیستم آموزشی در هر نقطه از جهان تمام تلاش خود را معطوف به حل این معضل می نماید.


اُفت تحصیلی موضوعی جهانی است که اختصاص به منطقه خاصی ندارد و در همه مجموعه های آموزشی در سراسر جهان با درصدهای متفاوت به چشم آمده و در کلیّت آن برای تمامی سیستم های آموزشی جای تردید نیست.
آنچه اُفتِ تحصیلی در نظام های آموزشی گوناگون را از یکدیگر متمایز می سازد میزان اُفت تحصیلی نسبت به کل جامعه هدف آن نظام آموزشی و مؤلفه های موثر در اُفت تحصیلی در یک سیستم آموزشی نسبت به سایر سیستم های آموزشی است.
وجود اُفت تحصیلی در جوامع آموزشی علاوه بر ایجاد آسیب های علمی و تربیتی یکی از مؤلفه های پدیدار شدن اقتصاد ناکارآمد و کاتالیزور اصلی جریان غیر تولیدی و مصرفی در اقتصاد است.
آسیب شناسی اُفت تحصیلی دانش آموزان از مهمترین برنامه های پیش روی برنامه ریزان یک مجموعه آموزشی است که قصد دارند سیستم آموزشی خود را در مسیر رشد و تعالی قرار دهند.
پس از آسیب شناسی اُفت تحصیلی نخستین مرحله در حل و رفع این معضل شناسایی عوامل دخیل در این پدیده و سپس بومی سازی فاکتورها بر اساس شرایط منطقه یا آموزشگاه هدف و مورد نظر می باشد. در ادامه، و در بررسی هایی که نگارنده انجام داده است هفت عامل دخیل و کمتر معرفی شده در اُفت تحصیلی، معرفی می گردند. این شاخصه ها عبارتند از:

الف – “عدم تخصیص اعتبارات و تجهیزات آموزشی متناسب با تعداد فراگیران جهت ایجاد محیط های دارای بستر مناسب آموزشی”
مرجع تخصیص اعتبارات و تجهیزات به واحدهای های آموزشی در نظام های مختلف آموزشی ممکن است متفاوت باشد. آنچه مهم است تخصیص متناسب اعتبارات و تجهیزات بنا بر اعلام واحدهای آموزشی است.

ب – “احتمال و امکان واگذاری بخش های تخصصی تصمیم ساز در فرآیند آموزش بر اساس توصیه های جناحی به افراد دارای گرایشات جناحی و دخالتِ گرایشات شخصی یا جناحی این افراد در فرآیند کاملا تخصصی آموزش.”
در حقیقت نخستین ، مهم ترین و اصلی ترین مرحله در آسیب شناسی افت تحصیلی ، شناسایی عوامل و سپس حل و یا کاهش معضل افت تحصیلی ، متعلق به نهادها و افراد تصمیم ساز و برنامه ریز است. به کارگیری افراد جناحی و دارای گرایش در نهادهای تصمیم ساز آموزشی تنها در شرایطی پذیرفتنی است که گرایشات فردی و گروهی خود را بر خط مشی قانونی دستگاه آموزشی ارجحیت نداده با تمکین به قانون در اجرای سند راهبردی آموزش تلاش نماید.

پ – “نقش تخریبی برخی اولیاء در روند فرآیند یادگیری فرزند خود بعنوان فراگیر.”
این عامل ، شامل زیرشاخه هایی از جمله اختلافات خانوادگی ، مشکلات اقتصادی خانواده و … می باشد. این عامل یکی از گسترده ترین عوامل موثر در اُفت تحصیلی دانش آموزان است.

ت – “روزمرگیِ کاری مدرسان و عدم بهره وری از روش های متنوع یا جدید آموزشی.”
روزمرگی آفتی جدی در فرآیند آموزش است. پروسه آموزش در صورتی فرآیندی موفق خواهد بود که ریشه در علاقمندی آموزش دهنده و آموزش گیرنده داشته باشد. نباید از یاد برد تنوع ، نوآوری و استفاده از تکنولوژی روز آموزشی یکی از عوامل ایجاد علاقمندی به فرآیند آموزش در آموزش دهنده و فراگیر است. باید دانست نگاه روتین به آموزش و عدم ایجاد تنوع در روش های آموزشی توسط آموزش دهنده نقش ویرانگری در فرآیند یادگیری فراگیر بجا خواهد گذاشت.

ث – “عدم درک صحیح فراگیر از دلیل آموزش و هدف غائی آن.”
این مؤلفه با توجه به سن فراگیر و با توجه به‌ روانشناسی رشد انجام می گردد. در یک سیستم آموزشی موفق در نخستین مراحل آموزش باید دلیل و هدف از آموزش را به زبان ساده به فراگیر آموخت و با بالا رفتن سن فراگیر و با در نظر گرفتن اصول روانشناسی رشد ، هدف از آموزش را مقتضی با قدرت یادگیری فراگیر برای او تکرار و یادآوری کرد. فراگیر باید بداند چرا می آموزد و چرا رنج آموختن را با همه شرایط جانبی آن به جان می خرد.

ج – “وجود شرایط محیطی مخرب در فرآیند آموزش.”
این عوامل می توانند مانند دمای نامناسب محیط ، روشنایی و نور ناکافی ، نویز و صداهای مزاحم ، عدم وجود تجهیزات رفاهی متناسب با تعداد فراگیران و … باشند.

چ – “تغذیه نامناسب فراگیران در خانه و محیط آموزشی.”
عدم توجه اولیاء در خانه و مربیان در آموزشگاه به تغذیه دانش آموزان و بی اطلاعی از نقش مواد معدنی ، ویتامین ها و … در فرآیند یادگیری یکی دیگر از عوامل اصلی در بروز پدیده نامطلوب اُفت تحصیلی در فراگیران است.

  • نویسنده : رضا بختیاری کیان

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰