• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳

آخرین خبرها

اجرای طرح ملی زراعت چوب با مشارکت بنیاد برکت در لالی شورای شهر در این سه سال برای مردم چه کرده است؟هیچ / جاده پاشنه زاگرس تنها در حد حرف مانده است واقعیت علمی دربارۀ «مثلث برمودا» چیست؟ قدیمی ترین سالن آمفی تئاتر کشور محل برگزاری نمایشگاه تجهیزات قدیمی سینما شد بادام سامان،محصولی که شهرت جهانی دارد مواظب کدخداهای چینی باشیم به بهانه روز سعدی / مگسی کجا تواند … بیش از ۲۶.۶ میلیون نفر از جاذبه‌های گردشگری استان خوزستان بازدیدکردند/دزفول،شوشتر واندیکا پربازدید ترین شهرها در نوروز ۱۴۰۳ شدند پیام مهمی که ایران مخابره کرد! آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ شناورشدن واژ‌ه‌های زبان و رابطۀ آن با دموکراسی و استبداد پایان مسابقات فوتبال جام دهیاری های شهرستان لالی با قهرمانی تیم فوتبال تراز + عکس از کارکنان آزمایشگاه بیمارستان امید لالی تقدیر شد اگر خطایی از اسرائیل سر بزند عملیات بعدی ما بزرگتر خواهد بود/به خط و زبان فارسی باید بیشتر توجه کنیم از پیشکسوتان کوهنوردی و فاتح قلل هیمالیا تجلیل شد / انتصاب رئیس هیئت پزشکی ورزشی شهرستان لالی + عکس نجات جان مادر باردار در منطقه عشایری کهناب لالی ایلراه منار ، گذرگاهی پر از خاطرات عشایر بختیاری نگرانی از صلح شکننده ۲ طایفه در خوزستان ؛ اختلافی که هنوز قربانی میگیرد بارندگی‌های اخیر جان دوباره ای به تالابهای خوزستان بخشید/آبگیری ۸۸ درصدی تالاب شیمبار «هوش مصنوعی» چیست و چطور کار می‌کند؟ وعده ایلان ماسک؛سکونت انسان روی مریخ چرا قطب جنوب یک بیابان خطرناک است؟ حمایت مردم شهرستان لالی از عملیات نظامی سپاه پاسداران در حمله به اسرائیل + عکس غواص و غریق نجات مسجدسلیمانی درگذشت امدادرسانی و اسکان اضطراری ۱۸ خانواده گرفتار در طوفان در مناطق عشایری لالی تیراندازی در مراسمات نه تنها سودی ندارد بلکه بی احترامی به جامعه است/تا زمانی از یک نماینده حمایت می کنیم که برای مردم کار کند گرامیداشت روز هنر اسلامی در شهرستان لالی برگزار شد نماز باشکوه عید سعید فطر همزمان با سراسر کشور در شهرستان لالی اقامه شد + عکس محفل انس با قرآن دانش آموزان مسجدسلیمانی در مصلی نماز جمعه بیش از ۱۹ میلیون بازدید از جاذبه‌های گردشگری در خوزستان ثبت شد یارمحمداسدپور،شاعرشهری که دوستش دارم بازهم قتل طایفه‌ای در رامهرمز / صلحی که پایدار نبود! برگزاری راهپیمایی روز قدس درلالی/حمایت ازمردم مظلوم غزه در برابرجنایت های رژیم کودک کش اسرائیل + تصاویر حمله افراد ناشناس موجب جراحت کارشناس اورژانس و خسارت به آمبولانس در لالی شد دولت با تروریست های اقتصادی داخلی که باعث گران سازی شده اند برخورد کند/دستگاه ها به وظایف خود بهتر عمل کنند روستای تاریخی و زیبای بنه وار در مرز لالی و اندیکا قصه‌ گویِ شیرین‌ سخن عبدالحسین زرّین‌کوب ، مورّخ اندیشه‌ و ادب فروغ فرخزادشاعربی‌قراری‌های انسان امروز اقدام جالب اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لالی با اجرای طرح خوزستان پاکیزه توزیع کالاهای اساسی ویژه ایام ماه مبارک رمضان و تعطیلات عید نوروز در شهرستان لالی افزایش کشته‌ها در تصادف‌های نوروزی خوزستان/ باید درباره راه و خودرو مطالبه ملی داشته باشیم شعر / سه ترون تنها اینجا نان را با خاک میخورند! در نظام اسلامی مسئولان باید در دسترس مردم باشند / کسی که تخلف می کند باید سریعا و در بین مردم مجازات شود آداب گرامیداشت سیزدهم فروردین (روز انس با طبیعت) ازدحام مسافران نوروزی در تخت جمشید تصادف مسیر دو راهی لالی به مسجدسلیمان هفت مصدوم بر جا گذاشت شهروندان عزیز از رهاسازی ماهی های قرمز خود در رودخانه‌های شهرستان خودداری کنند

هفت عامل دخیل در اُفت تحصیلی فراگیران

  • 17 آذر 1402 - 12:21
هفت عامل دخیل در اُفت تحصیلی فراگیران
اُفت تحصیلیِ فراگیران پدیده ای نامطلوب و عاملی هزینه ساز در سیستم آموزشی یک جامعه بوده ، سیاست گذاران هر سیستم آموزشی در هر نقطه از جهان تمام تلاش خود را معطوف به حل این معضل می نماید.


اُفت تحصیلی موضوعی جهانی است که اختصاص به منطقه خاصی ندارد و در همه مجموعه های آموزشی در سراسر جهان با درصدهای متفاوت به چشم آمده و در کلیّت آن برای تمامی سیستم های آموزشی جای تردید نیست.
آنچه اُفتِ تحصیلی در نظام های آموزشی گوناگون را از یکدیگر متمایز می سازد میزان اُفت تحصیلی نسبت به کل جامعه هدف آن نظام آموزشی و مؤلفه های موثر در اُفت تحصیلی در یک سیستم آموزشی نسبت به سایر سیستم های آموزشی است.
وجود اُفت تحصیلی در جوامع آموزشی علاوه بر ایجاد آسیب های علمی و تربیتی یکی از مؤلفه های پدیدار شدن اقتصاد ناکارآمد و کاتالیزور اصلی جریان غیر تولیدی و مصرفی در اقتصاد است.
آسیب شناسی اُفت تحصیلی دانش آموزان از مهمترین برنامه های پیش روی برنامه ریزان یک مجموعه آموزشی است که قصد دارند سیستم آموزشی خود را در مسیر رشد و تعالی قرار دهند.
پس از آسیب شناسی اُفت تحصیلی نخستین مرحله در حل و رفع این معضل شناسایی عوامل دخیل در این پدیده و سپس بومی سازی فاکتورها بر اساس شرایط منطقه یا آموزشگاه هدف و مورد نظر می باشد. در ادامه، و در بررسی هایی که نگارنده انجام داده است هفت عامل دخیل و کمتر معرفی شده در اُفت تحصیلی، معرفی می گردند. این شاخصه ها عبارتند از:

الف – “عدم تخصیص اعتبارات و تجهیزات آموزشی متناسب با تعداد فراگیران جهت ایجاد محیط های دارای بستر مناسب آموزشی”
مرجع تخصیص اعتبارات و تجهیزات به واحدهای های آموزشی در نظام های مختلف آموزشی ممکن است متفاوت باشد. آنچه مهم است تخصیص متناسب اعتبارات و تجهیزات بنا بر اعلام واحدهای آموزشی است.

ب – “احتمال و امکان واگذاری بخش های تخصصی تصمیم ساز در فرآیند آموزش بر اساس توصیه های جناحی به افراد دارای گرایشات جناحی و دخالتِ گرایشات شخصی یا جناحی این افراد در فرآیند کاملا تخصصی آموزش.”
در حقیقت نخستین ، مهم ترین و اصلی ترین مرحله در آسیب شناسی افت تحصیلی ، شناسایی عوامل و سپس حل و یا کاهش معضل افت تحصیلی ، متعلق به نهادها و افراد تصمیم ساز و برنامه ریز است. به کارگیری افراد جناحی و دارای گرایش در نهادهای تصمیم ساز آموزشی تنها در شرایطی پذیرفتنی است که گرایشات فردی و گروهی خود را بر خط مشی قانونی دستگاه آموزشی ارجحیت نداده با تمکین به قانون در اجرای سند راهبردی آموزش تلاش نماید.

پ – “نقش تخریبی برخی اولیاء در روند فرآیند یادگیری فرزند خود بعنوان فراگیر.”
این عامل ، شامل زیرشاخه هایی از جمله اختلافات خانوادگی ، مشکلات اقتصادی خانواده و … می باشد. این عامل یکی از گسترده ترین عوامل موثر در اُفت تحصیلی دانش آموزان است.

ت – “روزمرگیِ کاری مدرسان و عدم بهره وری از روش های متنوع یا جدید آموزشی.”
روزمرگی آفتی جدی در فرآیند آموزش است. پروسه آموزش در صورتی فرآیندی موفق خواهد بود که ریشه در علاقمندی آموزش دهنده و آموزش گیرنده داشته باشد. نباید از یاد برد تنوع ، نوآوری و استفاده از تکنولوژی روز آموزشی یکی از عوامل ایجاد علاقمندی به فرآیند آموزش در آموزش دهنده و فراگیر است. باید دانست نگاه روتین به آموزش و عدم ایجاد تنوع در روش های آموزشی توسط آموزش دهنده نقش ویرانگری در فرآیند یادگیری فراگیر بجا خواهد گذاشت.

ث – “عدم درک صحیح فراگیر از دلیل آموزش و هدف غائی آن.”
این مؤلفه با توجه به سن فراگیر و با توجه به‌ روانشناسی رشد انجام می گردد. در یک سیستم آموزشی موفق در نخستین مراحل آموزش باید دلیل و هدف از آموزش را به زبان ساده به فراگیر آموخت و با بالا رفتن سن فراگیر و با در نظر گرفتن اصول روانشناسی رشد ، هدف از آموزش را مقتضی با قدرت یادگیری فراگیر برای او تکرار و یادآوری کرد. فراگیر باید بداند چرا می آموزد و چرا رنج آموختن را با همه شرایط جانبی آن به جان می خرد.

ج – “وجود شرایط محیطی مخرب در فرآیند آموزش.”
این عوامل می توانند مانند دمای نامناسب محیط ، روشنایی و نور ناکافی ، نویز و صداهای مزاحم ، عدم وجود تجهیزات رفاهی متناسب با تعداد فراگیران و … باشند.

چ – “تغذیه نامناسب فراگیران در خانه و محیط آموزشی.”
عدم توجه اولیاء در خانه و مربیان در آموزشگاه به تغذیه دانش آموزان و بی اطلاعی از نقش مواد معدنی ، ویتامین ها و … در فرآیند یادگیری یکی دیگر از عوامل اصلی در بروز پدیده نامطلوب اُفت تحصیلی در فراگیران است.

  • نویسنده : رضا بختیاری کیان

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰