وزیر آموزش و پرورش در یک گفتگوی تلویزیونی در پاسخ به سوال مجری درباره گرانی شهریه مدارس غیرانتفاعی پاسخ عجیبی داد.
این اظهارات وزیر انتقادهای زیادی را در پی داشته است.
روند افزایشی مدارس غیردولتی
موضوع مدارس غیردولتی همواره در ایران مسئلهای پرچالش بوده. بسیاری از کارشناسان آموزش معتقدند این مدارس به اهداف از پیش تعیینشدهشان نرسیدهاند و فقط موجب ایجاد شکاف آموزشی در ایران شدهاند. رضا نهضت، کارشناس حوزه آموزش و پرورش هم میگوید هزینه تعیینشده برای مدارس غیردولتی عدد عجیبی نیست و با توجه به وضعیت اقتصادی موجود در کشور و هزینه مدارس این عدد و عددهای بالاتر از آن برای آموزش غیردولتی طبیعی است.
آقای نهضت در بخش دیگری از حرفهایش با اشاره به اختلاف فاحش میان تحصیل غیردولتی و دولتی از اخلالی که این وضعیت در آموزش دانشآموزان ایجاد میکند، میگوید: آقایانی که در سالهای اخیر بر آموزش غیردولتی تأکید داشتند حالا باید پاسخگوی چنین وضعیتی باشند.
از دوره آقای نجفی این مسئله شروع شد و در دوران آقای فانی و دولت حسن روحانی هم تصمیم بر این شد که درصد مدارس غیردولتی از ۱۳ درصد به ۲۰ درصد افزایش یابد. توجیه آنها این بود که با توسعه مدارس غیردولتی بار آموزش از روی دوش مدارس دولتی برداشته میشود و میتوان هزینه بیشتری برای مدارس دولتی که درصدشان کمتر شده، انجام داد و کیفیت آموزش را در مدارس دولتی هم بالا برد. چیزی که در عمل به هیچ وجه به واقعیت نزدیک هم نشد و کیفیت آموزش در این مدارس افزایش نیافت.
در دولت آقای رئیسی با اسم مردمیسازی همین اتفاق در حال رخدادن است و سیاستها هیچ تغییری نکرده است. فقط اسم آن عوض شده و عنوان مردمیسازی به خود گرفته است. نتیجه اما همان است که مدارس دولتی به شدت شلوغ شدهاند و آموزشگاه و معلم در حد استاندارد برای دانشآموزان وجود ندارد. چندی پیش یک آماری منتشر شده بود که در تهران نسبت دانشآموز به معلم در مدارس دولتی ۵۰ به یک است.
همین عدد نشان میدهد که چرا باید در مهر و آبان منتظر شنیدن خبرهایی درباره شهریههای دو یا سه برابری مدارس غیردولتی باشیم. چون حتی اگر شما از دهک بالای جامعه و ثروتمند هم نباشید و طبقه متوسط هم باشید، حاضرید فرش یا خودروی زیر پایتان را بفروشید تا فرزندتان به آموزش استاندارد دسترسی داشته باشد تا در مدرسهای باشد که ممکن است دو ماه معلم نداشته باشد.
رضا نهضت در بخش پایانی صحبتهایش به کمبود امکانات در مدارس دولتی اشاره میکند و میگوید که در آموزش و پرورش با موج بازنشستگیها هم مواجه هستیم و این مسئله یکی از چالشهای مدارس دولتی است که کیفیت آموزش را در آن تحت تأثیر قرار میدهد. با وضعیت پرداختیهای آموزش و پرورش به معلمهای حقالتدریسی هم کمتر نیروی بازنشستهای علاقهمند به بازگشت به محل کار است و برای همین آموزش و پرورش دولتی در حال ضعیف و ضعیفترشدن است و در مقابل آموزش غیردولتی کیفیت خوب و بالایش را حفظ میکند.