• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳

آخرین خبرها

قدیمی ترین سالن آمفی تئاتر کشور محل برگزاری نمایشگاه تجهیزات قدیمی سینما شد بادام سامان،محصولی که شهرت جهانی دارد مواظب کدخداهای چینی باشیم به بهانه روز سعدی / مگسی کجا تواند … بیش از ۲۶.۶ میلیون نفر از جاذبه‌های گردشگری استان خوزستان بازدیدکردند/دزفول،شوشتر واندیکا پربازدید ترین شهرها در نوروز ۱۴۰۳ شدند پیام مهمی که ایران مخابره کرد! آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ شناورشدن واژ‌ه‌های زبان و رابطۀ آن با دموکراسی و استبداد پایان مسابقات فوتبال جام دهیاری های شهرستان لالی با قهرمانی تیم فوتبال تراز + عکس از کارکنان آزمایشگاه بیمارستان امید لالی تقدیر شد اگر خطایی از اسرائیل سر بزند عملیات بعدی ما بزرگتر خواهد بود/به خط و زبان فارسی باید بیشتر توجه کنیم از پیشکسوتان کوهنوردی و فاتح قلل هیمالیا تجلیل شد / انتصاب رئیس هیئت پزشکی ورزشی شهرستان لالی + عکس نجات جان مادر باردار در منطقه عشایری کهناب لالی ایلراه منار ، گذرگاهی پر از خاطرات عشایر بختیاری نگرانی از صلح شکننده ۲ طایفه در خوزستان ؛ اختلافی که هنوز قربانی میگیرد بارندگی‌های اخیر جان دوباره ای به تالابهای خوزستان بخشید/آبگیری ۸۸ درصدی تالاب شیمبار «هوش مصنوعی» چیست و چطور کار می‌کند؟ وعده ایلان ماسک؛سکونت انسان روی مریخ چرا قطب جنوب یک بیابان خطرناک است؟ حمایت مردم شهرستان لالی از عملیات نظامی سپاه پاسداران در حمله به اسرائیل + عکس غواص و غریق نجات مسجدسلیمانی درگذشت امدادرسانی و اسکان اضطراری ۱۸ خانواده گرفتار در طوفان در مناطق عشایری لالی تیراندازی در مراسمات نه تنها سودی ندارد بلکه بی احترامی به جامعه است/تا زمانی از یک نماینده حمایت می کنیم که برای مردم کار کند گرامیداشت روز هنر اسلامی در شهرستان لالی برگزار شد نماز باشکوه عید سعید فطر همزمان با سراسر کشور در شهرستان لالی اقامه شد + عکس محفل انس با قرآن دانش آموزان مسجدسلیمانی در مصلی نماز جمعه بیش از ۱۹ میلیون بازدید از جاذبه‌های گردشگری در خوزستان ثبت شد یارمحمداسدپور،شاعرشهری که دوستش دارم بازهم قتل طایفه‌ای در رامهرمز / صلحی که پایدار نبود! برگزاری راهپیمایی روز قدس درلالی/حمایت ازمردم مظلوم غزه در برابرجنایت های رژیم کودک کش اسرائیل + تصاویر حمله افراد ناشناس موجب جراحت کارشناس اورژانس و خسارت به آمبولانس در لالی شد دولت با تروریست های اقتصادی داخلی که باعث گران سازی شده اند برخورد کند/دستگاه ها به وظایف خود بهتر عمل کنند روستای تاریخی و زیبای بنه وار در مرز لالی و اندیکا قصه‌ گویِ شیرین‌ سخن عبدالحسین زرّین‌کوب ، مورّخ اندیشه‌ و ادب فروغ فرخزادشاعربی‌قراری‌های انسان امروز اقدام جالب اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لالی با اجرای طرح خوزستان پاکیزه توزیع کالاهای اساسی ویژه ایام ماه مبارک رمضان و تعطیلات عید نوروز در شهرستان لالی افزایش کشته‌ها در تصادف‌های نوروزی خوزستان/ باید درباره راه و خودرو مطالبه ملی داشته باشیم شعر / سه ترون تنها اینجا نان را با خاک میخورند! در نظام اسلامی مسئولان باید در دسترس مردم باشند / کسی که تخلف می کند باید سریعا و در بین مردم مجازات شود آداب گرامیداشت سیزدهم فروردین (روز انس با طبیعت) ازدحام مسافران نوروزی در تخت جمشید تصادف مسیر دو راهی لالی به مسجدسلیمان هفت مصدوم بر جا گذاشت شهروندان عزیز از رهاسازی ماهی های قرمز خود در رودخانه‌های شهرستان خودداری کنند همه چیز درباره اعجوبه عرفان در قرن چهاردهم ۵ قانون اصلی فیلسوفان «کلبی» شناسایی حیات بیگانه توسط دانشمندان ناسا

پای خشکسالی به قشلاق عشایر هم رسید

  • 17 مهر 1400 - 11:50
پای خشکسالی به قشلاق عشایر هم رسید
امسال نه در ییلاق خبری از چشمه‌های پر آب و مراتع سبز بود و نه قشلاق با چشمه‌های پر آب خوشامدگوی عشایر است. پاییز رسیده است و عشایر عزم کوچ می‌کنند.

به‌گزارش ایران، بساط زندگی ساده و بی‌آلایش‌شان را بر می‌دارند و راهی مناطق گرمسیر یا قشلاق می‌شوند. هر چند ۲۰ ماهی می‌شود که کرونا هم همراه کوچ شان شده تا بر سختی راه‌شان بیفزاید اما امسال آنچه بیش از همیشه بر مشکلاتشان افزوده و آزارشان می‌دهد، بی‌آبی و خشک شدن بخش اعظم چشمه‌ها در مسیر کوچ و مراتع خشک شده‌ای است که قبلاً بخش اعظم علوفه دامی‌شان را تأمین می‌کرده است. از سوی دیگر با وجود شروع موسم کوچ هنوز وعده دولت برای خرید دام‌های مازادشان محقق نشده است. جمعیت عشایر کشور در حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است که شامل ۲۱۸ هزار خانوارهستند.

در این میان حدود ۱۲۶ هزار نفر عشایر بختیاری هستند؛ عشایری که در نیمه اول سال در چهارمحال و بختیاری ساکن هستند و در نیمه دوم راهی خوزستان می‌شوند. امسال کوچ این دسته از عشایر به‌خاطر خشکسالی کمی با تأخیر آغاز شده است. کوچ عشایر بختیاری یکی از سخت‌ترین نوع کوچ‌ها در بین عشایر به‌شمار می‌رود اما جاذبه‌های خو د را هم دارد به‌گونه‌ای که تور گردشگری همراه عشایر بختیاری تا پیش از کرونا در لیست تورهای پرطرفدار قرار داشت. گذر از بلندترین ارتفاعات رشته کوه زاگرس و مشکلاتی همچون حرکت در لبه پرتگاه‌ها، گذر از دره‌ها و خطرات وقوع سیل یا روبه‌رو شدن با حیوانات وحشی از سختی‌های پیش روی عشایر بختیاری در کوچ است.

خشکسالی بر دوش عشایر سنگینی می‌کند
«رسول احمدی» یکی از عشایر ایل هفت لنگ بختیاری می‌گوید: ما عشایر آدم‌های سختکوش و سر سختی هستیم اما سنگینی خشکسالی کمرمان را خم کرده است. ما جزو عشایری هستیم که به‌ صورت سنتی کوچ می کنیم. در سال های قبل در مسیر کوچ چشمه‌های متعددی بود که هم خودمان هم دام‌هایمان را سیراب می‌کرد اما امسال به ندرت می‌توان چشمه‌ای پیدا کرد که خشک نشده باشد البته امور عشایر در برخی نقاط مسیر کوچ آبرسانی سیار می‌کند اما کفاف نمی‌دهد. امسال افزایش قیمت علوفه واقعاً کمرمان را شکسته و خیلی‌ها مجبور شدند دام‌ها را با قیمت پایین به کشتارگاه بفرستند. وی بااظهار نارضایتی از اجرا نشدن طرح خرید تضمینی دام مازاد عشایر می‌گوید، الان چند ماه است دولت نوید خرید دام‌های مازاد را می‌دهد اما عملاً خریدی انجام نمی‌شود. «خداکرم کوهپایه» یکی دیگر از عشایر ایل بختیاری که خود را زودتر از بقیه به خوزستان رسانده ، می گوید: زلزله چند روز گذشته بخشی از ایل راه منتهی به اندیکا را تخریب کرده و متأسفانه هنوز اصلاحش نکرده اند که این مسأله برای من مشکل بزرگی درست کرده بود. همه می‌دانند این مسیر اصلی کوچ ما است با این حال برای تعمیر سریع آن کاری انجام نشده بود. به‌ گفته وی، عشایر هنگام کوچ با مصائب مختلفی در مسیر کوچ روبه‌رو هستند که مهم‌ترین آنها در سال های قبل وقوع سیلاب بوده اما در حال حاضر بی‌آبی در صدر مشکلات قرار دارد.

در همین حال یحیی حسین‌پور مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: کوچ عشایر استان به سمت شمال خوزستان از جمله لالی ، ایذه، باغملک، اندیکا، رامهرمز و مسجد سلیمان از 20 شهریور آغاز شده است. عشایر چهارمحال و بختیاری خود را از 5 راه اصلی سنتی و 2 راه ماشین رو به قشلاق خوزستان می‌رسانند. در حال حاضر 30 درصد عشایر به شکل سنتی و مابقی با استفاده از وانت کوچ می‌کنند. وی تأکید کرد: در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش پیش روی عشایر کم آبی است که با هدف تأمین آب مورد نیاز در مسیرهای کوچ رو آبرسانی سیار می‌شود. وی با اشاره به زلزله 5.7 ریشتری اخیر در منطقه گفت: این زلزله موجب خسارت بیش از 100 نقطه از مسیر کوچ عشایر شده که در دست تعمیر است. از سوی دیگر مراتع این استان هر سال به علت کاهش بارش ضعیف‌تر می‌شوند و میزان علوفه آنها نیز کاهش یافته که این امر سبب شده سرانه نگهداری دام توسط عشایر کاهش یابد. وی با اشاره به روند مناسب واکسیناسیون کرونا گفت: در کوچ سال قبل ابتلا به کرونا یکی از نگرانی‌های جوامع عشایری بود زیرا در هنگام کوچ دسترسی کمتری به مراکز درمانی وجود دارد که خوشبختانه امسال این نگرانی کاهش یافته است. به گفته وی، عشایر بختیاری دارای یک میلیون و ۵۰۰ هزار رأس دام هستند که نقش مهمی در تأمین گوشت قرمز کشور دارند. به گفته وی، کل مسیر کوچ عشایر یکهزار کیلومتر است که عشایر بختیاری از ایل راه‌های «بازفت»، «هزار چم»، «چلو»، «شیمبار»، «دزپارت»، «تاراز» و «کوه سفید» به مناطق گرمسیری می‌روند.

  • منبع : پانا

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰