• امروز : پنج شنبه - ۳ خرداد - ۱۴۰۳

آخرین خبرها

مراسم گرامیداشت شهدای خدمت در لالی برگزار شد/یک خیابان اصلی به نام رئیس جمهور شهید نامگذاری می شود + تصاویر آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور ایران در اثر سانحه هوایی به شهادت رسید/((رهبر انقلاب)) : رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت معطلی خسارت بار کشاورزان و رانندگان در لالی برای تحویل محصولات کشاورزی/معضلی که هر سال تکرار می شود فلسفه ی مرگ و مرگ اندیشی در اندیشه ی خیام نیشابوری عملکرد علیرضا ورناصری در دوره چهار ساله در مجلس شورای اسلامی برای شهرستان لالی مجلس به جای وضع قوانین غیر ضرور مشکلات جوانان را حل کند یا جلوی فساد را بگیرد استقبال مردم از خادمان حرم رضوی در لالی/دیدارهای مختلف با دانش آموزان بیماران و خانواده شهدا + عکس مناظر شهری زیبا و پست مدرن در کره‌ شمالی رعد و برق ، مزارع کشاورزی در لالی را به آتش کشید/کنترل آتش سوزی توسط مردم آثار زیبای هنری نقاشی البرز نوبخت گام بزرگ بیمه البرز و هلدینگ صبا انرژی برای توسعه مسجدسلیمان ، لالی و اندیکا مراسم پاسداشت شهید راه سلامت دکتر عبدالحسین مرتضایی فر در لالی برگزار شد + عکس سیره ائمه و بزرگان تکریم بقاع متبرکه است/مطالبات واقعی زنان در جامعه مطرح نمی شود رقم های عجیب در بودجه‌ سالیانه/فربه کردن نهادهایی که نه خروجی کار آن ها مشخص است و نه عملکردشان تلف شدن ۳۰ راس گوسفند در پی بارش‌های سیل آسای اخیر در بخش حتی شهرستان لالی خانواده نوجوان مرگ مغزی در شهرستان لالی با اهدای اعضای حیاتی فرزند خود به ۳ نفر زندگی دوباره بخشیدند دشمنان ما وحشی تر از قبل شده اند زیرا تبلیغاتشان دیگر روی مردم ما اثرگذار نیست فصل کوچ است و دلم چای چاله می خواهد دشت شیمبار جلوه ای از بهشت در خوزستان فینالیست شدن نونهالان فولاد خوزستان با مربیگری فرشاد حاجی پور در مسابقات کشوری آغاز برداشت محصولات زراعی در لالی/ در بیش از ۱۷ هزار هکتار محصول زراعی برداشت خواهد شد + عکس بازاری وحشی‌تر از بازارمسکن نیست / دست‌های آلوده بانک‌ها در گرانی‌های نجومی مسکن شاهکار طراح ایرانی در نمایشگاه خودرو پکن دو کشته در حادثه واژگونی مینی‌بوس در باغملک مرحله اول کنکور سراسری برگزار شد / رقابت ۸۳۵ داوطلب در اولین گام کنکور ۱۴۰۳ اجرای طرح ملی زراعت چوب با مشارکت بنیاد برکت در لالی شورای شهر در این سه سال برای مردم چه کرده است؟هیچ / جاده پاشنه زاگرس تنها در حد حرف مانده است واقعیت علمی دربارۀ «مثلث برمودا» چیست؟ قدیمی ترین سالن آمفی تئاتر کشور محل برگزاری نمایشگاه تجهیزات قدیمی سینما شد بادام سامان،محصولی که شهرت جهانی دارد مواظب کدخداهای چینی باشیم به بهانه روز سعدی / مگسی کجا تواند … بیش از ۲۶.۶ میلیون نفر از جاذبه‌های گردشگری استان خوزستان بازدیدکردند/دزفول،شوشتر واندیکا پربازدید ترین شهرها در نوروز ۱۴۰۳ شدند پیام مهمی که ایران مخابره کرد! آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ شناورشدن واژ‌ه‌های زبان و رابطۀ آن با دموکراسی و استبداد پایان مسابقات فوتبال جام دهیاری های شهرستان لالی با قهرمانی تیم فوتبال تراز + عکس از کارکنان آزمایشگاه بیمارستان امید لالی تقدیر شد اگر خطایی از اسرائیل سر بزند عملیات بعدی ما بزرگتر خواهد بود/به خط و زبان فارسی باید بیشتر توجه کنیم از پیشکسوتان کوهنوردی و فاتح قلل هیمالیا تجلیل شد / انتصاب رئیس هیئت پزشکی ورزشی شهرستان لالی + عکس نجات جان مادر باردار در منطقه عشایری کهناب لالی ایلراه منار ، گذرگاهی پر از خاطرات عشایر بختیاری نگرانی از صلح شکننده ۲ طایفه در خوزستان ؛ اختلافی که هنوز قربانی میگیرد بارندگی‌های اخیر جان دوباره ای به تالابهای خوزستان بخشید/آبگیری ۸۸ درصدی تالاب شیمبار «هوش مصنوعی» چیست و چطور کار می‌کند؟ وعده ایلان ماسک؛سکونت انسان روی مریخ چرا قطب جنوب یک بیابان خطرناک است؟ حمایت مردم شهرستان لالی از عملیات نظامی سپاه پاسداران در حمله به اسرائیل + عکس غواص و غریق نجات مسجدسلیمانی درگذشت

به قلم آریا پورفریاد شهرویی

نقدی بر یک غزل از حمزه رحیمی بابادی

  • 15 مرداد 1402 - 0:39
نقدی بر یک غزل از حمزه رحیمی بابادی
این سروده در پیام ورزی کاملا تصویرگراست که در تصویر تصور مهم ترین ویژگی و عامل فزاینده بیان های ذهنی و ضمنی در عینیت بیانی کار محسوب می شود.

خیابان پریشان و یک پنجره
دو تنهای این گلخن خاطره
به دیوار همسایه مصلوب شد
نسیم نفس باره باکره
سکوت در و دشت بالا گرفت
زمستان عطشناک و ُپر نایره
شب و وحشت و مردم و سایه ها
نمور و تف و لعنت و شب پره
به مرگی غریب آیه ها مرده اند
و انسان مچاله شده یکسره
لگدخورده نکبت و ناله اند
و این دور باطل و این دایره
حمزه رحیمی بابادی


نگاه اجتماعی در این سروده با زبانی حماسی قابل تشخیص است. زبانی اعتراضی و نشان دهنده شرایط که تاکید بر روایتی از چکش قانون بیداری دارد آنهم با قافیه ورزی مهم که پایان قافیه ها حرف ه سلوک دارد که خود نشانه آه و زخم های آه بنیاد است
زبان این سروده امروزی است و از خیابان شروع تا به دور باطل می رساند وضعیت موجود اجتماع را.
بیان گزاره ای و کوبنده که خروش هر سر نخ از شرایط یک سری پیام خاص با عینیت بدیع خوانده می شود که سراینده را گوینده ای صاحب خبر و گزارش او را به مثابه حقیقت می شود در نظر آورد
هر بیت این غزل وضعیتی از مطلع دارند. یعنی گونه روایت در استقلال روایی بیت ها موسوم به اصلاحات درخور بیان خود است.
معمولا در مثنوی یک یا چند بیت نخست مطلع و شروع کننده روایت داستانی اند ولی در غزل چنین نیست و هر بیت می تواند به تنهایی بیانی داشته و مرتبط با موضوع های پیشین و پسین در ابیات ساختار یابد.
نشانه شناسی این گونه بیان بر می گردد به کم گویی ولی پُرگویی مسیر دار از حرکت باز اندیشه. حرکت باز اندیشه یعنی صورت بندی موضوعی که بشود نشانه های بیانی اش را تشخیص داد و ادامه دار باشد. در این زمینه از مفهوم حرکت باز اندیشه ( یک عبارت نظریه ای در رساله تعلیق از اینجانب) کار سراینده با در نظر گرفتن شرایط بیانی بی نقطه با یا بی پایان بندی موضوعی توانسته حرکتی باز در ادامه حضور خواننده ایجاد کند که خوانند بتواند مشارکت نسبی با بیان محاکاتی راوی داشته و در نتیجه از رسالت فردیت اشتراکی سود برد.
راوی در این سروده با همه ویژگی های ایجازورز که دارند به بیان باید توجه خویش را به این نکته داشته باشند که سروده نئوکلاسیک در خاستگاه امروزی اش در کنار پیام اجتماعی و بحران شناسی نیاز به سادگی در روایت دارد تا تربیت نسلی رخ دهد.
متاسفانه نسل امروز خواننده درگیری ذهنی با قالب های سروده کلاسیک ندارند و برای همین نیاز است در سادگی بیان آن ها را به سمت چنین سروده های روشنفکری کشاند آنهم با توجه به نیازهای بیانی امروزی خوانندگان نواندیش امروز ساختار بیانی هرچه ساده در بیان بهتر کنترل داشتن ذهن آنها – نسل امروز – از سمت راوی
این سروده در پیام ورزی کاملا تصویرگراست که در تصویر تصور مهم ترین ویژگی و عامل فزاینده بیان های ذهنی و ضمنی در عینیت بیانی کار محسوب می شود.

تصویر به روایت
در این کار تصویر کشیده شده از طرف های مختلف نشانه این است که تصویر ذهنی ولی عینیت مند است چون در زبان استعاره ای مطرح شده و می توان تصویر را لازمه توصیف گرایی دانست پس تصویر در آیت شناسی این کار در خدمت روایت است.
پس تصویر در روایت این کار بر می گردد به نحوه برخورد راوی با نشانه های مختلف استعاره ای آنهم با تصویر گرایی روایت ها.
تصویرهای این سروده برای روایت اند که این مهم از کارکرد بیانی راوی پخته و دانازیست نشات می گیرد
با سپاس از استاد رحیمی بابادی که ما را میزبان و مهمان خان اندیشه های خود کرده است.

نگارنده استاد آریا پورفریاد شهرویی

  • نویسنده : استاد آریا پورفریاد شهرویی

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰