• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳

آخرین خبرها

بازاری وحشی‌تر از بازارمسکن نیست / دست‌های آلوده بانک‌ها در گرانی‌های نجومی مسکن شاهکار طراح ایرانی در نمایشگاه خودرو پکن دو کشته در حادثه واژگونی مینی‌بوس در باغملک مرحله اول کنکور سراسری برگزار شد / رقابت ۸۳۵ داوطلب در اولین گام کنکور ۱۴۰۳ اجرای طرح ملی زراعت چوب با مشارکت بنیاد برکت در لالی شورای شهر در این سه سال برای مردم چه کرده است؟هیچ / جاده پاشنه زاگرس تنها در حد حرف مانده است واقعیت علمی دربارۀ «مثلث برمودا» چیست؟ قدیمی ترین سالن آمفی تئاتر کشور محل برگزاری نمایشگاه تجهیزات قدیمی سینما شد بادام سامان،محصولی که شهرت جهانی دارد مواظب کدخداهای چینی باشیم به بهانه روز سعدی / مگسی کجا تواند … بیش از ۲۶.۶ میلیون نفر از جاذبه‌های گردشگری استان خوزستان بازدیدکردند/دزفول،شوشتر واندیکا پربازدید ترین شهرها در نوروز ۱۴۰۳ شدند پیام مهمی که ایران مخابره کرد! آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ شناورشدن واژ‌ه‌های زبان و رابطۀ آن با دموکراسی و استبداد پایان مسابقات فوتبال جام دهیاری های شهرستان لالی با قهرمانی تیم فوتبال تراز + عکس از کارکنان آزمایشگاه بیمارستان امید لالی تقدیر شد اگر خطایی از اسرائیل سر بزند عملیات بعدی ما بزرگتر خواهد بود/به خط و زبان فارسی باید بیشتر توجه کنیم از پیشکسوتان کوهنوردی و فاتح قلل هیمالیا تجلیل شد / انتصاب رئیس هیئت پزشکی ورزشی شهرستان لالی + عکس نجات جان مادر باردار در منطقه عشایری کهناب لالی ایلراه منار ، گذرگاهی پر از خاطرات عشایر بختیاری نگرانی از صلح شکننده ۲ طایفه در خوزستان ؛ اختلافی که هنوز قربانی میگیرد بارندگی‌های اخیر جان دوباره ای به تالابهای خوزستان بخشید/آبگیری ۸۸ درصدی تالاب شیمبار «هوش مصنوعی» چیست و چطور کار می‌کند؟ وعده ایلان ماسک؛سکونت انسان روی مریخ چرا قطب جنوب یک بیابان خطرناک است؟ حمایت مردم شهرستان لالی از عملیات نظامی سپاه پاسداران در حمله به اسرائیل + عکس غواص و غریق نجات مسجدسلیمانی درگذشت امدادرسانی و اسکان اضطراری ۱۸ خانواده گرفتار در طوفان در مناطق عشایری لالی تیراندازی در مراسمات نه تنها سودی ندارد بلکه بی احترامی به جامعه است/تا زمانی از یک نماینده حمایت می کنیم که برای مردم کار کند گرامیداشت روز هنر اسلامی در شهرستان لالی برگزار شد نماز باشکوه عید سعید فطر همزمان با سراسر کشور در شهرستان لالی اقامه شد + عکس محفل انس با قرآن دانش آموزان مسجدسلیمانی در مصلی نماز جمعه بیش از ۱۹ میلیون بازدید از جاذبه‌های گردشگری در خوزستان ثبت شد یارمحمداسدپور،شاعرشهری که دوستش دارم بازهم قتل طایفه‌ای در رامهرمز / صلحی که پایدار نبود! برگزاری راهپیمایی روز قدس درلالی/حمایت ازمردم مظلوم غزه در برابرجنایت های رژیم کودک کش اسرائیل + تصاویر حمله افراد ناشناس موجب جراحت کارشناس اورژانس و خسارت به آمبولانس در لالی شد دولت با تروریست های اقتصادی داخلی که باعث گران سازی شده اند برخورد کند/دستگاه ها به وظایف خود بهتر عمل کنند روستای تاریخی و زیبای بنه وار در مرز لالی و اندیکا قصه‌ گویِ شیرین‌ سخن عبدالحسین زرّین‌کوب ، مورّخ اندیشه‌ و ادب فروغ فرخزادشاعربی‌قراری‌های انسان امروز اقدام جالب اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لالی با اجرای طرح خوزستان پاکیزه توزیع کالاهای اساسی ویژه ایام ماه مبارک رمضان و تعطیلات عید نوروز در شهرستان لالی افزایش کشته‌ها در تصادف‌های نوروزی خوزستان/ باید درباره راه و خودرو مطالبه ملی داشته باشیم شعر / سه ترون تنها اینجا نان را با خاک میخورند! در نظام اسلامی مسئولان باید در دسترس مردم باشند / کسی که تخلف می کند باید سریعا و در بین مردم مجازات شود

به قلم آریا پورفریاد شهرویی

نقدی بر یک غزل از حمزه رحیمی بابادی

  • 15 مرداد 1402 - 0:39
نقدی بر یک غزل از حمزه رحیمی بابادی
این سروده در پیام ورزی کاملا تصویرگراست که در تصویر تصور مهم ترین ویژگی و عامل فزاینده بیان های ذهنی و ضمنی در عینیت بیانی کار محسوب می شود.

خیابان پریشان و یک پنجره
دو تنهای این گلخن خاطره
به دیوار همسایه مصلوب شد
نسیم نفس باره باکره
سکوت در و دشت بالا گرفت
زمستان عطشناک و ُپر نایره
شب و وحشت و مردم و سایه ها
نمور و تف و لعنت و شب پره
به مرگی غریب آیه ها مرده اند
و انسان مچاله شده یکسره
لگدخورده نکبت و ناله اند
و این دور باطل و این دایره
حمزه رحیمی بابادی


نگاه اجتماعی در این سروده با زبانی حماسی قابل تشخیص است. زبانی اعتراضی و نشان دهنده شرایط که تاکید بر روایتی از چکش قانون بیداری دارد آنهم با قافیه ورزی مهم که پایان قافیه ها حرف ه سلوک دارد که خود نشانه آه و زخم های آه بنیاد است
زبان این سروده امروزی است و از خیابان شروع تا به دور باطل می رساند وضعیت موجود اجتماع را.
بیان گزاره ای و کوبنده که خروش هر سر نخ از شرایط یک سری پیام خاص با عینیت بدیع خوانده می شود که سراینده را گوینده ای صاحب خبر و گزارش او را به مثابه حقیقت می شود در نظر آورد
هر بیت این غزل وضعیتی از مطلع دارند. یعنی گونه روایت در استقلال روایی بیت ها موسوم به اصلاحات درخور بیان خود است.
معمولا در مثنوی یک یا چند بیت نخست مطلع و شروع کننده روایت داستانی اند ولی در غزل چنین نیست و هر بیت می تواند به تنهایی بیانی داشته و مرتبط با موضوع های پیشین و پسین در ابیات ساختار یابد.
نشانه شناسی این گونه بیان بر می گردد به کم گویی ولی پُرگویی مسیر دار از حرکت باز اندیشه. حرکت باز اندیشه یعنی صورت بندی موضوعی که بشود نشانه های بیانی اش را تشخیص داد و ادامه دار باشد. در این زمینه از مفهوم حرکت باز اندیشه ( یک عبارت نظریه ای در رساله تعلیق از اینجانب) کار سراینده با در نظر گرفتن شرایط بیانی بی نقطه با یا بی پایان بندی موضوعی توانسته حرکتی باز در ادامه حضور خواننده ایجاد کند که خوانند بتواند مشارکت نسبی با بیان محاکاتی راوی داشته و در نتیجه از رسالت فردیت اشتراکی سود برد.
راوی در این سروده با همه ویژگی های ایجازورز که دارند به بیان باید توجه خویش را به این نکته داشته باشند که سروده نئوکلاسیک در خاستگاه امروزی اش در کنار پیام اجتماعی و بحران شناسی نیاز به سادگی در روایت دارد تا تربیت نسلی رخ دهد.
متاسفانه نسل امروز خواننده درگیری ذهنی با قالب های سروده کلاسیک ندارند و برای همین نیاز است در سادگی بیان آن ها را به سمت چنین سروده های روشنفکری کشاند آنهم با توجه به نیازهای بیانی امروزی خوانندگان نواندیش امروز ساختار بیانی هرچه ساده در بیان بهتر کنترل داشتن ذهن آنها – نسل امروز – از سمت راوی
این سروده در پیام ورزی کاملا تصویرگراست که در تصویر تصور مهم ترین ویژگی و عامل فزاینده بیان های ذهنی و ضمنی در عینیت بیانی کار محسوب می شود.

تصویر به روایت
در این کار تصویر کشیده شده از طرف های مختلف نشانه این است که تصویر ذهنی ولی عینیت مند است چون در زبان استعاره ای مطرح شده و می توان تصویر را لازمه توصیف گرایی دانست پس تصویر در آیت شناسی این کار در خدمت روایت است.
پس تصویر در روایت این کار بر می گردد به نحوه برخورد راوی با نشانه های مختلف استعاره ای آنهم با تصویر گرایی روایت ها.
تصویرهای این سروده برای روایت اند که این مهم از کارکرد بیانی راوی پخته و دانازیست نشات می گیرد
با سپاس از استاد رحیمی بابادی که ما را میزبان و مهمان خان اندیشه های خود کرده است.

نگارنده استاد آریا پورفریاد شهرویی

  • نویسنده : استاد آریا پورفریاد شهرویی

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰