• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳

آخرین خبرها

قدیمی ترین سالن آمفی تئاتر کشور محل برگزاری نمایشگاه تجهیزات قدیمی سینما شد بادام سامان،محصولی که شهرت جهانی دارد مواظب کدخداهای چینی باشیم به بهانه روز سعدی / مگسی کجا تواند … بیش از ۲۶.۶ میلیون نفر از جاذبه‌های گردشگری استان خوزستان بازدیدکردند/دزفول،شوشتر واندیکا پربازدید ترین شهرها در نوروز ۱۴۰۳ شدند پیام مهمی که ایران مخابره کرد! آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ شناورشدن واژ‌ه‌های زبان و رابطۀ آن با دموکراسی و استبداد پایان مسابقات فوتبال جام دهیاری های شهرستان لالی با قهرمانی تیم فوتبال تراز + عکس از کارکنان آزمایشگاه بیمارستان امید لالی تقدیر شد اگر خطایی از اسرائیل سر بزند عملیات بعدی ما بزرگتر خواهد بود/به خط و زبان فارسی باید بیشتر توجه کنیم از پیشکسوتان کوهنوردی و فاتح قلل هیمالیا تجلیل شد / انتصاب رئیس هیئت پزشکی ورزشی شهرستان لالی + عکس نجات جان مادر باردار در منطقه عشایری کهناب لالی ایلراه منار ، گذرگاهی پر از خاطرات عشایر بختیاری نگرانی از صلح شکننده ۲ طایفه در خوزستان ؛ اختلافی که هنوز قربانی میگیرد بارندگی‌های اخیر جان دوباره ای به تالابهای خوزستان بخشید/آبگیری ۸۸ درصدی تالاب شیمبار «هوش مصنوعی» چیست و چطور کار می‌کند؟ وعده ایلان ماسک؛سکونت انسان روی مریخ چرا قطب جنوب یک بیابان خطرناک است؟ حمایت مردم شهرستان لالی از عملیات نظامی سپاه پاسداران در حمله به اسرائیل + عکس غواص و غریق نجات مسجدسلیمانی درگذشت امدادرسانی و اسکان اضطراری ۱۸ خانواده گرفتار در طوفان در مناطق عشایری لالی تیراندازی در مراسمات نه تنها سودی ندارد بلکه بی احترامی به جامعه است/تا زمانی از یک نماینده حمایت می کنیم که برای مردم کار کند گرامیداشت روز هنر اسلامی در شهرستان لالی برگزار شد نماز باشکوه عید سعید فطر همزمان با سراسر کشور در شهرستان لالی اقامه شد + عکس محفل انس با قرآن دانش آموزان مسجدسلیمانی در مصلی نماز جمعه بیش از ۱۹ میلیون بازدید از جاذبه‌های گردشگری در خوزستان ثبت شد یارمحمداسدپور،شاعرشهری که دوستش دارم بازهم قتل طایفه‌ای در رامهرمز / صلحی که پایدار نبود! برگزاری راهپیمایی روز قدس درلالی/حمایت ازمردم مظلوم غزه در برابرجنایت های رژیم کودک کش اسرائیل + تصاویر حمله افراد ناشناس موجب جراحت کارشناس اورژانس و خسارت به آمبولانس در لالی شد دولت با تروریست های اقتصادی داخلی که باعث گران سازی شده اند برخورد کند/دستگاه ها به وظایف خود بهتر عمل کنند روستای تاریخی و زیبای بنه وار در مرز لالی و اندیکا قصه‌ گویِ شیرین‌ سخن عبدالحسین زرّین‌کوب ، مورّخ اندیشه‌ و ادب فروغ فرخزادشاعربی‌قراری‌های انسان امروز اقدام جالب اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لالی با اجرای طرح خوزستان پاکیزه توزیع کالاهای اساسی ویژه ایام ماه مبارک رمضان و تعطیلات عید نوروز در شهرستان لالی افزایش کشته‌ها در تصادف‌های نوروزی خوزستان/ باید درباره راه و خودرو مطالبه ملی داشته باشیم شعر / سه ترون تنها اینجا نان را با خاک میخورند! در نظام اسلامی مسئولان باید در دسترس مردم باشند / کسی که تخلف می کند باید سریعا و در بین مردم مجازات شود آداب گرامیداشت سیزدهم فروردین (روز انس با طبیعت) ازدحام مسافران نوروزی در تخت جمشید تصادف مسیر دو راهی لالی به مسجدسلیمان هفت مصدوم بر جا گذاشت شهروندان عزیز از رهاسازی ماهی های قرمز خود در رودخانه‌های شهرستان خودداری کنند همه چیز درباره اعجوبه عرفان در قرن چهاردهم ۵ قانون اصلی فیلسوفان «کلبی» شناسایی حیات بیگانه توسط دانشمندان ناسا

مناطق زیبای بختیاری

تالاب زیبای چغاخور در سزمینی تاریخی

  • 18 فروردین 1400 - 21:16
تالاب زیبای چغاخور در سزمینی تاریخی

تالاب چغاخور در ارتفاعات رشته‌کوه زاگرس و بر بلندای فلات ایران قرار گرفته است. زیبایی جغاخور به حدی است که کمتر جاذبه‌ طبیعت‌گردی نظیر آن را می‌توان درنظر گرفت. تالاب چغاخور یک تالاب بین‌المللی است که در قدیم آبخور دام‌های ایل بختیاری بوده که در حدود ۳۰۰ سال پیش به اینجا مهاجرت کرده بودند. مساحت […]

تالاب چغاخور در ارتفاعات رشته‌کوه زاگرس و بر بلندای فلات ایران قرار گرفته است. زیبایی جغاخور به حدی است که کمتر جاذبه‌ طبیعت‌گردی نظیر آن را می‌توان درنظر گرفت.

تالاب چغاخور یک تالاب بین‌المللی است که در قدیم آبخور دام‌های ایل بختیاری بوده که در حدود ۳۰۰ سال پیش به اینجا مهاجرت کرده بودند. مساحت این تالاب حدود ۲۳۰۰ هکتار است که در ۶۵ کیلومتری شهرکرد قرار دارد. این تالاب از جاهای دیدنی بروجن در مسیر جاده شهرکرد – خوزستان است.

انعکاس چشم‌انداز زیبای طبیعت پیرامون تالاب در آب و رقص و آواز پرندگان بر سطح تالاب بسیار زیباست.  در بهار در یک سوی تالاب، کوه‌های سر به فلک کشیده و سپیدپوش کلار و در سوی دیگر، درختان و چمن‌زاری وسیع و سرسبز خودنمایی می‌کنند. تصویر آسمان آبی و تکه ابرهای گذرا بر صیقل زیبای آب و رقص کوه‌های کلار در بازتاب آن، زیبایی بی حد و حصری به این تالاب می‌بخشد. این منطقه در تابستان محل ییلاق عشایر بختیاری ست که تماشای زندگی آرام و باصفایشان به اندازه تماشای زیبایی‌های طبیعی چغاخور جذاب و دلگرم کننده است.

تالاب جغاخور

تالاب چغارخور هر ساله میزبان هزاران پرنده مهاجر است. حضور پرندگان بومی و مهاجری مانند حواصیل، لک لک سفید، کشیم، فلامینگو، شکاری‌ها، قو، خروس کولی و اردک سرسبز باعث شده است این منطقه علاوه بر اینکه از برترین جاذبه‌های گردشگری و طبیعت‌گردی استان چهارمحال و بختیاری و کشورمان به حساب بیاید؛ محلی مناسب برای برگزاری تورهای پرنده‌نگری نیز باشد.

تالاب جغاخور

وجود انواع مختلفی از ماهی‌ها مانند گورخری، عروس، کپور، فیتوفاک و خانواده‌ای خاص از ماهی‌ها به نام گامبوزیا در این تالاب، چغاخور را به یکی از گردشگاه‌های اصلی ماهیگیران تبدیل کرده است. دیگر گونه‌های جانوری این منطقه عبارتند از خزندگانی چون انواع مارها، لاک‌پشت آبزی، بزمجه‌ها و پستاندارانی نظیر گراز، شغال، سمور سنگی، روباه، گرگ، خرگوش، شنگ و انواع قورباغه‌ها.

تالاب جغاخور

تالاب چغاخور با وسعت تقریبی ۲۳۰۰ هکتار در ارتفاع ۲۱۰۰ متری کوهستان مرکزی زاگرس، در میان علفزاری وسیع و در دامنه کوه‌های کلار قرار دارد. این دریاچه آب شیرین و دائمی، حوزه‌ای برای ورود آب سرشاخه‌های بالایی و اولیه کارون به حساب می‌آید. سطح آب در تالاب چغاخور در زمستان به بالاترین حد خود می‌رسد و در تابستان بخش عمده آن به خشکی می‌گراید؛ با این حال هوای این منطقه در تابستان خنک و برای ییلاق و سفر تابستانی محل مناسبی است.

تالاب جغاخور

پوشش گیاهی تالاب را گونه‌های حاشیه‌ای، نم پسند، شناور و غوطه‌ور تشکیل می‌دهند که از آن جمله می‌توان بید، مرغ جگن، پتامژتون، پلی گونیوم، ساز و غیره را نام برد.

اگر اهل کوهنوردی باشید، می‌توانید با صعود از کوه‌های اطراف تالاب و قله کلار سفر خود را به کمال برسانید. منظره دریاچه چغاخور، گل‌های لاله و چمنزارهای پیرامون آن از ارتفاعات اطراف، به‌ویژه در بهار، بی‌نهایت زیبا، نفس‌گیر و آرام است و تماشای آن از فراز کوه‌ها تجربه‌ای منحصربه‌فرد است.

تالاب جغاخور

در فاصله‌ی کمی از تالاب چغاخور، دو تالاب کوچک‌تر دیگر به نام‌های گندمان و سولگان (یا سولقان) وجود دارد که از دیگر جاذبه‌های طبیعت‌گردی شهر بروجن به حساب می‌آیند. به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر فرصت کافی دارید حتما به طبیعت زیبای این دو تالاب هم سری بزنید. بلاخص تالاب زیبای گندمان که در فهرست ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری ایران قرارداشته و در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن نیز ثبت شده است.

خوشبختانه در سال‌های اخیر با اجرای طرح‌های زادآوری، این تالاب و تالاب گندمان به تدریج از وضعیت بحرانی و رو به تهدید خارج می‌شوند و با جلوگیری از خروج آب، احداث پاسگاه، افزایش پرسنل و غیره گام‌های مثبتی در راستای حفاظت تالاب‌ها برداشته شده است که امیدواریم این اقدامات تداوم داشته باشند. این منطقه زیبا و پر جاذبه برای طبیعت‌گردان راه دسترسی آسفالته، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، فضای سبز، سکوی نشیمن، دسترسی به واحد اقامتی و پذیرایی، پارکینگ دارد.

مسیر دسترسی به تالاب جغاخور

اگر ابتدا به شهرکرد می‌روید، می‌توانید وارد مسیر شهرکرد به شهر کیان شده و پس از عبور از شمس آباد، شلمزار و گهرود و درست قبل از ورودی جاده‌ای که به ایذه می‌رود به تالاب چغارخور برسید.

تالاب جغاخور

اگر از تهران قصد سفر به این تالاب را دارید، وارد آزاد راه تهران-قم-اصفهان شوید. در انتهای مسیر به جای آنکه به سمت ورودی اصفهان حرکت کنید مسیر را به سمت نجف آباد و آزادراه کنارگذر غربی اصفهان (بزرگراه خلیج فارس) ادامه دهید. با ادامه مسیر و عبور از فولاد شهر وارد خروجی سمت راست شده که به زرین شهر می‌رود و پس از طی مسافتی در حدود ۴۵ کیلومتر به یک دو راهی می‌رسید که یک سمت آن به فرخ شهر و سمت دیگر به سفید دشت می‌رود. وارد خروجی سمت چپ شده و مسیر را ادامه دهید تا به بروجن برسید. در ضلع جنوب‌غربی بروجن جاده‌ای وجود دارد که در آن پس از طی مسافت ۱۵ کیلومتری به خروجی بلداجی در سمت راست خود می‌رسید. با ادامه مسیر و عبور از بلداجی، کلبی بک و آورگان تالاب زیبای چغاخور را در سمت چپ خود خواهید دید.

بهترین فصل بازید از تالاب جغاخور

فصل بهار سرسبزی و طراوت خاصی به طبیعت اطراف این تالاب می‌بخشد. از اواسط مهر تا اواسط آبان هم سفر به تالاب رنگ و بوی پاییزی به خود گرفته جذابیت‌های خاص خود را دارد و نیز اگر می‌خواهید تالاب را زمانی که سطح آب آن به حداکثر می‌رسد ببینید اسفند ماه به این منطقه زیبا سفر کنید. تابستان تالاب را هم، حضور عشایر بختیاری در اطراف آن جذاب کرده است.

عکس‌های گالری از قدس آنلاین (عکاس: بهرام شمسی پور) 

  • نویسنده : عماد جعفری
  • منبع : کجارو

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰