• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳

آخرین خبرها

بازاری وحشی‌تر از بازارمسکن نیست / دست‌های آلوده بانک‌ها در گرانی‌های نجومی مسکن شاهکار طراح ایرانی در نمایشگاه خودرو پکن دو کشته در حادثه واژگونی مینی‌بوس در باغملک مرحله اول کنکور سراسری برگزار شد / رقابت ۸۳۵ داوطلب در اولین گام کنکور ۱۴۰۳ اجرای طرح ملی زراعت چوب با مشارکت بنیاد برکت در لالی شورای شهر در این سه سال برای مردم چه کرده است؟هیچ / جاده پاشنه زاگرس تنها در حد حرف مانده است واقعیت علمی دربارۀ «مثلث برمودا» چیست؟ قدیمی ترین سالن آمفی تئاتر کشور محل برگزاری نمایشگاه تجهیزات قدیمی سینما شد بادام سامان،محصولی که شهرت جهانی دارد مواظب کدخداهای چینی باشیم به بهانه روز سعدی / مگسی کجا تواند … بیش از ۲۶.۶ میلیون نفر از جاذبه‌های گردشگری استان خوزستان بازدیدکردند/دزفول،شوشتر واندیکا پربازدید ترین شهرها در نوروز ۱۴۰۳ شدند پیام مهمی که ایران مخابره کرد! آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ شناورشدن واژ‌ه‌های زبان و رابطۀ آن با دموکراسی و استبداد پایان مسابقات فوتبال جام دهیاری های شهرستان لالی با قهرمانی تیم فوتبال تراز + عکس از کارکنان آزمایشگاه بیمارستان امید لالی تقدیر شد اگر خطایی از اسرائیل سر بزند عملیات بعدی ما بزرگتر خواهد بود/به خط و زبان فارسی باید بیشتر توجه کنیم از پیشکسوتان کوهنوردی و فاتح قلل هیمالیا تجلیل شد / انتصاب رئیس هیئت پزشکی ورزشی شهرستان لالی + عکس نجات جان مادر باردار در منطقه عشایری کهناب لالی ایلراه منار ، گذرگاهی پر از خاطرات عشایر بختیاری نگرانی از صلح شکننده ۲ طایفه در خوزستان ؛ اختلافی که هنوز قربانی میگیرد بارندگی‌های اخیر جان دوباره ای به تالابهای خوزستان بخشید/آبگیری ۸۸ درصدی تالاب شیمبار «هوش مصنوعی» چیست و چطور کار می‌کند؟ وعده ایلان ماسک؛سکونت انسان روی مریخ چرا قطب جنوب یک بیابان خطرناک است؟ حمایت مردم شهرستان لالی از عملیات نظامی سپاه پاسداران در حمله به اسرائیل + عکس غواص و غریق نجات مسجدسلیمانی درگذشت امدادرسانی و اسکان اضطراری ۱۸ خانواده گرفتار در طوفان در مناطق عشایری لالی تیراندازی در مراسمات نه تنها سودی ندارد بلکه بی احترامی به جامعه است/تا زمانی از یک نماینده حمایت می کنیم که برای مردم کار کند گرامیداشت روز هنر اسلامی در شهرستان لالی برگزار شد نماز باشکوه عید سعید فطر همزمان با سراسر کشور در شهرستان لالی اقامه شد + عکس محفل انس با قرآن دانش آموزان مسجدسلیمانی در مصلی نماز جمعه بیش از ۱۹ میلیون بازدید از جاذبه‌های گردشگری در خوزستان ثبت شد یارمحمداسدپور،شاعرشهری که دوستش دارم بازهم قتل طایفه‌ای در رامهرمز / صلحی که پایدار نبود! برگزاری راهپیمایی روز قدس درلالی/حمایت ازمردم مظلوم غزه در برابرجنایت های رژیم کودک کش اسرائیل + تصاویر حمله افراد ناشناس موجب جراحت کارشناس اورژانس و خسارت به آمبولانس در لالی شد دولت با تروریست های اقتصادی داخلی که باعث گران سازی شده اند برخورد کند/دستگاه ها به وظایف خود بهتر عمل کنند روستای تاریخی و زیبای بنه وار در مرز لالی و اندیکا قصه‌ گویِ شیرین‌ سخن عبدالحسین زرّین‌کوب ، مورّخ اندیشه‌ و ادب فروغ فرخزادشاعربی‌قراری‌های انسان امروز اقدام جالب اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لالی با اجرای طرح خوزستان پاکیزه توزیع کالاهای اساسی ویژه ایام ماه مبارک رمضان و تعطیلات عید نوروز در شهرستان لالی افزایش کشته‌ها در تصادف‌های نوروزی خوزستان/ باید درباره راه و خودرو مطالبه ملی داشته باشیم شعر / سه ترون تنها اینجا نان را با خاک میخورند! در نظام اسلامی مسئولان باید در دسترس مردم باشند / کسی که تخلف می کند باید سریعا و در بین مردم مجازات شود

لولی عیّارافسونگر:یادی از مهدی اخوان ثالث

  • 17 شهریور 1402 - 19:31
لولی عیّارافسونگر:یادی از مهدی اخوان ثالث
بیش از هر چیز رخدادهای اجتماعی در شعر او جلوه‌گر است و او انسان را در این پیچ‌وخم‌ها و افت‌وخیزها خوب و سیر دیده‌است و رفتار انسانی را در شعرش نمایش داده‌است

روزگار شاعر نامدار عصر ما، مهدی اخوان ثالث یا همان «م.امید» (مشهد ۱۳۰۷- تهران ۱۳۶۹) با تلاطم‌ها و آشفتگی‌های بسیار از کودتای ۲۸ اَمرداد و زندان و سپس سکونت چند‌ساله در آبادان تا مرگ دردناک دختر جوانش لاله همراه بود. در همۀ این تلاطم‌ها آنچه او همواره مشغولش بود شاعری بود و شاعری چه‌بسا اثرگذارترین مرهم و و وفادارترین همدم او بود. او در عمر نه‌چندان طولانی خود شگفت‌انگیزترین شعرهای معاصر را آفرید؛ هم در شعر سنّت‌گرا و هم در شیوۀ نیمایی. گرچه در روزگار جوانی سروده‌هایش را با تخلّص امید برگزیده بود، اما دیری نپایید که دانست امیدی نیست. پس از عمری تدریس و ویراستاری و خدمت فرهنگی در یک دهۀ پایانی عمرش که از هر شغلی برکنار ماند فقط از راه شعرهایش روزگار گذراند و این تنها از «خلوص روح زروانی» او برمی‌آمد.

از ویژگی‌های شخصیّتی اخوان که از شعرهایش و نیز از شیوۀ زندگی‌اش مشهود است، باستان‌گرایی شدید و درویش‌منشی است. زبان شعری‌اش نیز همچنان‌که دنبالۀ زبان شاعران کهن است بی‌پیرایه و به دور از پیچیدگی است و فهم کلامش را آسان می‌کند. با خواندن شعرهایش که شیوه‌ای روایی دارد همواره چیزی به خواننده افزوده می‌شود: از حظ و لذتی که از زبان شعر می‌بَرد تا دانسته‌های مفید و بهرۀ کافی از محتوای کلامش.

او از همان آغاز جوانی که در انجمن‌های ادبی مشهد شرکت می‌کرد و نتیجۀ آن دفتری از سروده‌های قُدَمایی‌اش است به‌سبب پختگی و وقار شعرهایش شناخته شده بود و زمانی که در دهۀ ۱۳۲۰ به تهران آمد، در سروده‌های قُدَمایی‌ ‌نماند و از آن فراتر رفت و در کنار حفظ جهان کهن به سروده‌های نوگرایانه روی آورد و در آن نیز درخشید. رد پای زبان و فرهنگ کهن فارسی در همۀ سروده‌های او آشکار است و شاید راز خاطره‌انگیز بودن و آشنا نمودن تصاویر شعرهایش همین است. سَرخوردگی و نومیدی پس از شکست نهضت ملّی به رهبری محمد مصدق تا پایان عمرش با او ماند و او نتوانست مانند دیگر آرمان‌خواهان تأثیر آن را کنار نهد یا پاک کند و اثر این زخم، چرکین و دردناک، در سخن او ماند و طنین افکند. این طنین را می‌توان در «سلامت را نمی‌خواهند پاسخ گفت»، «پوستینی کهنه دارم من»، «این شکسته چنگ بی‌قانون» و بسیار مانند اینها شنید بلکه دریافت و از بن جان چشید. اعجاز کلام اخوان در بی‌زمان جلوه نمودنِ شعرهایش است و گویی هر زمان که شعرش را بخوانی توصیف روزگار تو است. این تأویل‌پذیری کلام او در کنار زبان کهن، ایران‌دوستی و  باستان‌گرایی و روحیه قلندری‌اش که افتادگی و فروتنی را در کلامش آشکار می‌کند شاید راز محبوبیّت و گسترش سخنان اخوان باشد.

او شاعری واژه‌شناس است، شعر می‌داند و سخن‌شناس است، تاریخ می‌داند و اسطوره می‌شناسد، موسیقی می‌شناسد و کتاب می‌خواند و از رخدادهای اجتماعی دوران در جهان آگاه است و فصاحت کلام او در سبک خراسانی نیروبخش شعرهایش است. بنیان‌های شعری او از دانش و سواد و آگاهی و مطالعات و تجربه و دید عمیق و وسیع او مایه می‌گیرد و با داشتن توانش زبانی شکوفا می‌شود و نتیجه آن می‌شود که خواننده را شیفته و مسحور خود می‌کند تا کلامش را حفظ ‌کند و  گاه و بی‌گاه بر زبان ‌آورَد. انسان در شعر او باارزش است حتی انسان بی‌ثمر و «باغ بی‌برگی» را نیز زیبا می‌بیند. بیش از هر چیز رخدادهای اجتماعی در شعر او جلوه‌گر است و او انسان را در این پیچ‌وخم‌ها و افت‌وخیزها خوب و سیر دیده‌است و رفتار انسانی را در شعرش نمایش داده‌است. او یک ادیب برجستۀ آگاهِ بادانش است و آنچه تلخ‌اندیشی‌های او را برای مخاطب گوارا می‌کند چیزی جز رفتار قلندرانه‌اش نیست.

عفّت امانی
پژوهشگر فرهنگستان زبان و ادب فارسی
  • نویسنده : عفّت امانی

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰