• برابر با : Sunday - 5 December - 2021

آخرین خبرها

آتش سوزی در اداره ترابری شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجد سلیمان/مهار سریع آتش و مصدومیت 6 نفر منظره ای زیبا در لالی پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در لالی با مشارکت اداره دامپزشکی و محیط زیست دستگيري و اعتراف دو سارق حرفه‌اي کابل های مخابرات و برق در شهرستان لالی دولتمردان با نگاه انقلابی اقتصاد را معالجه کنند / برخی از انتصاب ها با تفکر رئیس جمهور همخوانی ندارد تکمیل زیرساخت‌های گردشگری چم‌سور در لالی/۳۵۰ میلیون برای تکمیل سایت شماره 2 مرگ یک چوپان بر اثر اصابت صاعقه در لالی تلفیق کوه و رودخانه در بهشت بازفت عملیات سپاه در دریای عمان تودهنی بزرگی به آمریکا بود/نتایج علم در کشور ما در خدمت بشریت است اما در غرب برای استعمار و سلطه جویی است معارفه رئیس جدید دادگستری شهرستان لالی /حجت الاسلام شکری سکاندار جدید دستگاه قضا در شهرستان لالی چشمه همیشه خروشان کوهرنگ خشک شد/تصاویری تلخ از پرآب ترین شهر ایران ادبیات بختیاری در سوگ بزرگی دیگر/هوشنگ چالنگی هم جاودانه شد برگزاری همایش بزرگ دوچرخه سواری در لالی با حضور بیش از صد شرکت کننده+عکس حقوق معوقه کارگران شهرداری باعث تاسف است / شهرداری لالی باید به دنبال ایجاد منابع درآمدی باشد خداحافظی با یک مسئول مردمی/رئیس پلیس راهور لالی به کار خود در این شهر پایان داد داستان پیچیده شهرداری لالی / ابقای‌ سرپرست قبلی و کناره گیری سرپرست جدید فقدان گفتمان در خوزستان بیداد می کند رضا رضایی فرد به عنوان رئیس جدید اداره آموزش و پرورش مسجدسلیمان معرفی شد سرپرست جدید شهرداری لالی معرفی شد/حضور دوباره پژمان حاجت پور در سرپرستی شهردار لالی بالاخره انتخاب شد/فرضعلی علیجانی با 4 رای موافق به فرمانداری معرفی شد فقر ریشه کن نمی شود مگر این که مراکز فساد اقتصادی جمع شود/نمی توان هم مسئول بود و هم عضو چند کارخانه و شرکت محرومیت لالی، جایگاه فرماندار کجاست؟ پای خشکسالی به قشلاق عشایر هم رسید شهرستان اندیکا در زلزله اخیر مظلوم واقع شد/سرما در راه است و مردم سرپناه می‌خواهند تهیه و تحویل 5 سری جهیزیه توسط قرارگاه جهادی امام رضا علیه السلام شهرستان لالی بازنگری و اجرای طرح هادی در ۴۹ روستای لالی / ۱۴۰ واحد مسکونی ویژه محرومان در دست ساخت است هنرمند مسجدسلیمانی (عزت الله مهرآوران) درگذشت با افتخار از پشت کوه آمده ام تیشه بر پیکر هویتِ بانوی زاگرس عملکرد ضعیف مدیران ناکارآمد پای نماینده مجلس نوشته نشود / شاخص های توسعه چهار شهرستان در رتبه های پایین استان قرار دارد واکسیناسیون ۳۸۰۰ راس دام سبک توسط اکیپ دامپزشکی در مناطق صعب العبور لالی دغدغه هایی خطاب به استاندار خوزستان بیش از 20 مصدوم در پی زمین لرزه شدید در مرز چهار محال و بختیاری وخوزستان / آماده باش کلیه ستادهای بحران در شهرستان ها + تصاویر رهاکردن زباله مقابل ساختمان فرمانداری لالی/نتیجه سالهابی کفایتی مسئولان درشهرستان شورای شهر لالی در انتخاب شهردار تعجیل کنند / یکی از مطالبات مردم از نیروی انتظامی پلیس به علاوه ده است زیارت قبورشهدای دانش آموز شهر های لالی،مسجدسلیمان وایذه ازسوی یک هیئت اعزامی از استان البرز + عکس ۷ مصدوم در تصادف ۳ دستگاه خودرو در دو راهی لالی- مسجدسلیمان آئین رونمایی از کتاب «شهدای دشت لاله» در شهرستان «لالی» برگزار شد + تصاویر زمان استفاده از نیروهای ضعیف در مناصب تمام شده است / علی لندی نوجوان ایذه ای یک افتخار برای ایل بختیاری است واژگونی خودرو در اندیکا یک کشته و ۲ مصدوم برجا گذاشت نوجوان فداکار بختیاری آسمانی شد / از بدرقه مردم در اصفهان تا پیام های متعدد مسئولان کشوری + عکس به زودی موضوع تنش آبی و گاز رسانی به روستاهای شهرستان لالی حل خواهد شد + عکس واکسن نزدن و برگزاری مراسمات تلاش های کادردرمان را به هدر می دهد/همه باید مردم را به واکسن زدن دعوت کنند حجم آب چشمه کوهرنگ بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت ۲۵ درصد جمعیت هدف خوزستان واکسینه شدند/لالی و اندیکا کمترین میزان واکسیناسیون در استان خوزستان ممنوعیت استخدام مشمولان غایب در مشاغل دولتی و غیر دولتی / اعلام شرایط کسر خدمت برای واجدین شرایط در بحث واگذاری زمین های مسکونی مسئولین خلاف وعده های خود عمل می کنند / قانون من درآوردی برای اخذ پول مردم محروم را قبول نداریم دستگیری متخلفین صید غیرمجاز ماهی به وسیله الکترو شوکر در شهرستان لالی + تصاویر کشت 17 هکتار محصولات تابستانه در مزارع کشاورزی مناطق پلی و چم برکه شهرستان لالی نجات کودک عقرب گزیده در مناطق صعب العبور لالی

1

ادبیات بختیاری در سوگ بزرگی دیگر/هوشنگ چالنگی هم جاودانه شد

  • کد خبر : 2347
  • 02 آبان 1400 - 23:16
ادبیات بختیاری در سوگ بزرگی دیگر/هوشنگ چالنگی هم جاودانه شد
هوشنگ چالنگی، شاعر پیشکسوت نوپرداز خوزستانی، درگذشت

هوشنگ چالنگی ۲۹ مرداد ۱۳۱۹ در مسجدسلیمان چشم به جهان گشود.

وی فرزند رحمان چالنگی شاه‌امیری، از ملاکین ایل ممبینی بود، که هم‌زمان با اکتشاف نفت در جنوب کشور، از زادگاه خود در روستای لاکم، از توابع شهر باغ‌ملک، به مسجدسلیمان مهاجرت نمود. چالنگی به مدت سی سال در آموزش و پرورش مسجدسلیمان و سپس اهواز مشغول به تدریس بود. هوشنگ چالنگی که از اعضای اصلی حلقه “شعر دیگر” بود، در دههٔ ۱۳۴۰ کارهای خود را در قالب ۲ جلد کتاب «شعر دیگر» همراه دیگر شاعران این گروه منتشر کرد. وی فعالیت ادبی خود را از دهه ۱۳۴۰ آغاز کرد. چالنگی از پایه‌گذاران شعر موج نو و شعر دیگر بود. آن‌جا که می‌ایستی (۱۳۸۰)، نزدیک با ستارهٔ مهجور (۱۳۸۱)، زنگولهٔ تنبل (۱۳۸۳)، آبی ملحوظ (۱۳۸۷) و گزینه اشعار (۱۳۹۱) آثاری است که از چالنگی برجا مانده است.

وی در مورد شعر دیگر معتقد بود: «شعر ناب یعنی مردم کشورش» و اعتقاد داشت: «مخاطبان شعر در بهترین نقطه شناسایی شعر قرار دارند و در این میان مخاطب متبحر و باهوش می‌تواند در تعیین تکلیف وضعیت شعر حضور تأثیرگذار داشته باشد.» چالنگی اشرافیت فرهنگی ـ فلسفی را در شعر محکوم می‌کرد و بر این باور بود که: «اگر شعر فقط یک تأویل فلسفی داشته باشد، نمی‌تواند موجودیت پیدا کند».

فعالیت ادبی

چالنگی نخستین بار توسط «احمد شاملو» در مجلهٔ خوشه به جامعهٔ ادبی ایران معرفی شد. اما چالنگی پس از تقابل با شعر شاملو به جرگهٔ شعر دیگر پیوست و این باعث شد شعر او دچار تغییرات نحوی زبان شده و تمامیت معماری آن تحت تأثیر قرار گیرد.دوران تحولات اجتماعی جامعهٔ ایران در دههٔ ۱۳۶۰ شعر او را نیز تحت تأثیر قرار داد و او را به سکوت کشاند. چالنگی در آن دوره نسبت به دوران جوانی‌اش کار خاصی ننوشت.

ویژگی‌های آثار

حفظ ریتم و آهنگ درونی شعر از طریق دقت و ظرافت در همنشینی واژگان، یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های اشعار هوشنگ چالنگی است؛ اشعاری که در آن‌ها زبان در عین سادگی و نزدیکی به نثر، از آهنگی درونی پیروی می‌کند و نرم و آهسته پیش می‌رود؛ گرچه در پشت این آهستگی انگار حادثه‌ای در حال رخ دادن است؛ حادثه‌ای فشرده‌شده در تصویرهای آهنگین اشعار و گاه تصویرهای شاعر، سخت با طبیعت می‌آمیزند و از دل طبیعت سر برمی‌کنند.

در شعرهای چالنگی نوعی معماری تصویری وجود دارد که معنا را در متن شعرها به تعویق می‌اندازد و باعث از بین رفتن مشخصه‌های تک‌معنایی واژگان می‌شود.با این وجود، زمان در آثار جدیدتر وی به معنای فرصت و امکان نیست بلکه نوعی تعویق و بازآفرینی معنا و فضاست، در حالی‌که تا پیش از این، این نوع رفتارهای شعری را بیشتر در آثار یدالله رؤیایی و بهرام اردبیلی شاهد بوده‌ایم.

دیدگاه‌ها

چالنگی در مورد رابطهٔ مدرنیسم و شعر معتقد است، شیوهٔ شعر طوری است که مدرنیسم مورد علاقهٔ ما شاید در آن اتفاق نیفتد و در لایه‌های درونی شعر حضور کلی پیدا نکند. مدرنیسم باید در همان خوانش اول توسط مخاطب حس شود؛ با این وجود به باور چالنگی در بسیاری از کارها این ویژگی دیده نمی‌شود.

چالنگی در مورد شعر دیگر معتقد است؛ شعر ناب یعنی مردم کشورش و معتقد است مخاطبان شعر در بهترین نقطهٔ شناسایی شعر قرار دارند و در این میان مخاطب متبحر و باهوش می‌تواند در تعیین تکلیف وضعیت شعر، حضور تأثیرگذار داشته باشد. چالنگی اشرافیت فرهنگی–فلسفی را در شعر محکوم می‌کند و معتقد است: «اگر شعر فقط یک تأویل فلسفی داشته باشد، نمی‌تواند موجودیت پیدا کند.»[

تأثیر و تأثر

چالنگی گرچه مدتی بعد از فعالیت در مجلهٔ خوشه به جرگهٔ اعضای شعر دیگر و شعر موج نو پیوست اما حضور قاطع احمد شاملو و تأثیر او را کتمان نمی‌کرد. او معتقد بود شاملو مهم‌ترین شاعر تاریخ ادبیات ایران است، به‌طوری‌که می‌توان شعر فارسی را به دورهٔ پیش و پس از شاملو تقسیم کرد. چالنگی معتقد است شاملو به‌تنهایی نوعی مشروطه در مشروطهٔ شعر فارسی است. با این وجود، چالنگی مدرنیسم شعر دیگر را بیشتر دوست داشت. احمد شاملو نیز هوشنگ چالنگی را آبروی شعر فارسی می‌دانست. همچنین بسیاری از منتقدان چالنگی را بهترین شاعر شعر ناب خوانده‌اند.[ چالنگی گرچه تا مدت‌ها دفتر شعری منتشر نکرد اما همواره در شعر معاصر ایران حضوری تأثیرگذار داشته‌است. او از تأثیر نیما یوشیج بر شعر خود و شاعران شعر دیگر نیز می‌گوید:

در رابطه با شعر نیما می‌توانم بگویم شعر دیگری‌ها از آنان بودند که به‌شدت شعر نیما را دوست می‌داشتند. اکثر دوستان شعر دیگر به‌خصوص بیژن الهی و بهرام اردبیلی بهترین‌های نیما را از حفظ بودند و بر سر بعضی واژه‌ها و دیگر مسایل مربوط به شعر او گفتگو داشتند. من خود نیز کارهایی از نیما را که هنوز در حفظ دارم مربوط به زمان‌هایی است که هنوز ۳۰ساله نشده بودم. زمانی که ۱۷–۱۸ ساله بودم بیشتر اشعاری را که لحن حماسی مثل «آی آدم‌ها» یا «ول کنید اسب مرا» داشتند، دوست می‌داشتم و بعدها به سوی اشعاری که عمق و شاعرانگی بسیار بیشتری داشتند جذب شدم مثل «به شب آویخته مرغ شباویز» یا «چوک و چوک گم کرده راهش».

آثار

هوشنگ چالنگی که از اعضای اصلی حلقهٔ شعر دیگر بود، در دههٔ ۱۳۴۰ کارهای خود را در قالب ۲ جلد کتاب «شعر دیگر» همراه دیگر شاعران این گروه منتشر کرد.چالنگی پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران برای انتشار هیچ کتابی اقدام نکرد و انتشار کتابی مستقل از خود را، تا چهل سال پس از سرودن مشهورترین شعرهایش، یعنی تا سال ۱۳۸۳ که «زنگولهٔ تنبل» به چاپ رسید، عقب انداخت.این کتاب در نشر سالی به چاپ رسید.

پس از این کتاب، چالنگی کتاب آبی ملحوظ را در سال ۱۳۸۷ با همان ناشر منتشر کرد. این کتاب نخستین بار در سال ۱۳۸۴ مجوز نشر را دریافت کرده بود اما با تأخیری سه‌ساله و با اضافه شدن شعرهایی به آن در چند مرحله به چاپ رسید. یک کتاب دیگر چالنگی نیز که تاکنون در بازار نشر دیده نشده و به احتمال بسیار زیاد اصولاً به چاپ نرسیده، با عنوان «نزدیک با ستارهٔ مهجور»، در سال ۱۳۸۱ از سوی انتشارات صمد اهواز تا مرحلهٔ فهرست‌نویسی پیش رفته‌است. همچنین نشر سالی، در سال ۱۳۸۰ نخستین بار کتابی از چالنگی را با عنوان «آن‌جا که می‌ایستی» تا مرحلهٔ فهرست‌نویسی پیش برد. به نظر می‌رسد این کتاب، شکل اولیهٔ همان کتاب «زنگوله تنبل» باشد، که ۳ سال بعد، در سال ۱۳۸۳ با افزوده‌ها و نامی جدید از سوی همین انتشارات به چاپ رسید.

  • آن‌جا که می‌ایستی، تهران: نشر سالی، ۱۳۸۰
  • نزدیک با ستارهٔ مهجور، اهواز: انتشارات صمد، ۱۳۸۱
  • زنگولهٔ تنبل، تهران: نشر سالی، ۱۳۸۳
  • آبی ملحوظ، تهران: نشر سالی، ۱۳۸۷
  • گزینهٔ اشعار، تهران: انتشارات مروارید، ۱۳۹۱

آثار پیرامون

از مهم‌ترین مقالاتی که تاکنون به شعر چالنگی پرداخته‌اند، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • ت‍ب‍ی‍ی‍ن‍ی ک‍وت‍اه ب‍ر ش‍ع‍ره‍ای ه‍وش‍ن‍گ چ‍ال‍ن‍گ‍ی، منوچهر آتشی. مجلهٔ کارنامه، ش۳۶، (ش‍ه‍ری‍ور ۱۳۸۲): ص۱۰۹–۱۱۰.
  • چشم‌بستن در کشف ستاره، هوشیار انصاری‌فر. روزنامهٔ شرق، ۲ مرداد ۱۳۸۶، ص۲۸.
  • برهٔ پرهیاهوی زنگولهٔ تنبل: مروری بر اشعار هوشنگ چالنگی، رامین یوسفی. روزنامهٔ اعتماد ملی، ۲۹ فروردین ۱۳۸۷: ص۱۰.
  • اتفاق غنیمت، هرمز علی‌پور. روزنامهٔ شرق، ۱۴ مرداد ۱۳۸۶، ص۱۵.
  • ن‍ف‍س‌ک‍ش‍ی‍دن ب‍ا ده‍ان پ‍ل‍ن‍گ: دربارهٔ مجموعه شعر زنگولهٔ تنبل، غلام‌رضا صراف. کتاب ماه ادبیات و فلسفه، ش۶۳ (دی ۱۳۸۱): ص۱۰۸–۱۱۱.
  • داس‍ت‍ان دو ن‍س‍ل، امید روحانی. روزنامهٔ همشهری، (۱۴ اس‍ف‍ن‍د ۱۳۸۱): ص۱۷.
  • نمونه شعر
  • ذالفقار را فرود آر !بر خواب این ابریشمکه از “افیلیا”جز دهانی سرودخوان نمانده است در آن دَم که دست لرزان بر سینه داری این منم،که ارابه ی خروشان را از مِه گذر داده ام آواز روستایی ست که شقیقه اسب را گلگون کرده است به هنگامی که آستین خونین تو! سنگ را از کفِ من می پراند با قلبی دیگر بیا ای پشیمان! ای پشیمان تا زخم هایم را به تو باز نمایم من که اینک از شیار های تازیانه ی قوم تو پیراهنی کبود به تن دارم -! ای که دست لرزان بر سینه نهاده ای بنگر اینک منم که شب را سوار بر گاو زرد به میدان می آورم
لینک کوتاه : https://lalinews.ir/?p=2347