آخرین خبرها

انگلیسی‌ها و شرکت نفت بختیاری‌ها قرار بود اینجا پاریس شود بازدید مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان از اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان لالی دولت ١ میلیارد دلاربرای طرح ۵۵٠هزار هکتاری درنظر گرفته است/مصوبات خوبی در سفر رئیس‌ جمهور برای شهرستان های مسجد سلیمان، لالی و اندیکا دیده شد سیل کاندیدای مجلس در راه منطقه؛ کسانی که هر چهار سال یک بار راه گم می کنند! این نقطه از جهان، آرمانشهر مستاجران است آسمانی شدن یک مدافع سلامت در لالی/برگزاری مراسم وداع در بیمارستان امید + عکس مشکلات انباشته شده ای درشهرستان داریم/برخی از کارها آسان و نیاز به یک هماهنگی بین دستگاهی دارد نشست مطبوعاتی مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان با اصحاب رسانه حضور استاندار خوزستان در شهرستان لالی / از بازدید های میدانی تا ملاقات های مردمی + عکس نقطه قدرت ما در هشت سال دفاع مقدس ، ولایت فقیه به پشتیبانی مردم بود/کاهش جمعیت از تفکرات نظام سرمایه داری است دریاچه شهیون در روستای پامنار دزفول منطقه ییلاقی سروند و تازه در شمال خوزستان دهکده توریستی زراس در دهدز سیزدهمین همایش بزرگداشت بهمن علاالدین، اسطوره موسیقی بختیاری در تاراز برگزار شد آیا تو خود آنچه می نمایی هستی قتل یک روزنامه نگار بختیاری در ایذه نجات جان ۲ مصدوم در لالی با اورژانس هوایی سقوط تلخ تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان به لیگ دسته اول پس از ۴ سال حضور در لیگ برتر برگزاری جشن الفبای دانش آموزان کلاس اولی در شهرستان لالی / روزی برای ماندن در خاطرات دانش آموزان آبفای خوزستان به جای تغییر مدیر آبفا حقوق معوقه کارکنان را پرداخت کند/عدم هماهنگی با مسئولان شهرستان در تغییر مدیران بی احترامی به آنان است تودیع و معارفه ناگهانی در اداره آبفا شهرستان لالی / یک مدیر غیربومی جانشین یک مدیر بومی و توانمند شد/عدم پذیرش مدیر جدید از سوی فرمانداری تجلیل از فرهنگیان آموزش عشایر شهرستان لالی همایش بزرگ تجلیل ازمعلمان شهرستان لالی برگزار شد/اعلام اسامی معلمان نمونه در سال تحصیلی ۱۴۰۱/۱۴۰۲ + گزارش تصویری برگزاری چهارمین همایش بزرگداشت روز شهر اردل جاده فارسان به خوزستان ؛ پروژه‌ای که ۱۸ سال بلاتکلیف مانده است فوت ۴ سرباز در محور جایزان _ رامهرمز در پی واژگونی خودرو اینجا محل ساخت «خورشیدِ مصنوعی» است ؛ ۱۰ برابر داغ‌تر از خورشید! جاده الیگودرز باید به لالی وصل شود نه هیچ جای دیگری / درموضوع پارک دولت به هیچ وجه زیر بار تخریب آن نمی رویم زیان آورده من بودم که دنبال هنر رفتم / ازخود خانه ای ندارم ولی همه جای ایران عزیز و زاگرس سربلند را سرای خودم می دانم زنگ سلامت بمناسبت هفته سلامت در مدارس شهرستان لالی نواخته شد از انتشارفراخوان جشنواره کتابخوانی رضوی درلالی تاراه اندازی غرفه ادبیات دفاع مقدس در کتابخانه مرکزی شهرستان شهردارجدید لالی معارفه شد/آغازبه کار رسمی کورش حاجت پور در شهرداری لالی + تصاویر زنگ سپاس معلم همزمان با آغاز هفته معلم در مدارس شهرستان لالی نواخته شد + عکس کشاورزان از سوزاندن بقایای برداشت محصول خودداری کنند/سوزاندن کاه وکلش جرم و مستوجب مجازات است اسامی پانزده معلم نمونه خوزستان اعلام شد / حضور یک نماینده از شهرستان لالی در جمع برترین های استانی برگزاری اولین جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان لالی درسال ۱۴۰۲با محوریت هفته معلم و آزمون های سراسری صخرۀ عجیب فنلاندی و ۱۲ هزار سال مبارزه با جاذبه! آن سوی کوهستان و در گذر از رودخانه/وقتی برای تدریس و رسیدن به مدرسه باید به رود خانه زد + تصاویر پلمب ۴ واحد قصابی متخلف در لالی اختلاف در دریافت عوارض آلایندگی نه ازسوی نماینده بلکه در دولت تصمیم گیری می شود که باید پیگیری شود/سهم اندیکا با اشتباه تایپی اعلام شد و یک سوم سهم لالی است سفر رئیس جمهور و چندین وزیر و معاون به خوزستان برای هفتکل چه سودی داشت؟ دستاوردهای تبعیض آمیز نماینده برای حوزه انتخابیه / اختلاف فراوان درتخصیص اعتبارات آلایندگی به شهرهای حوزه انتخابیه دستاورد ۷ سفر رئیسی به خوزستان برای مردم لالی ؛ «هیچ» دولت اگر نظارت را جدی بگیرد خیلی از مشکلات حل می شود / در موضوع استخدام نیروی کار در پتروشیمی در حق لالی اجحاف شده است اعلام رتبه بندی پایگاه های خبری سراسر کشور عملیات ساخت پتروپالایش بختیاری به‌زودی در شهرستان مسجدسلیمان آغاز می‌شود سهم شهرستان محروم لالی از سفر هیئت دولت / حضور معاون توسعه روستایی رئیس جمهور و نماینده ای حوزه وزارت ارتباطات در لالی + عکس بازدید رئیس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت از بیمارستان امید لالی رهاسازی یک بهله عقاب صحرایی (گونه در خطر انقراض جهانی) در شهرستان لالی + فیلم

11

ادبیات بختیاری در سوگ بزرگی دیگر/هوشنگ چالنگی هم جاودانه شد

  • کد خبر : 2347
  • 02 آبان 1400 - 23:16
ادبیات بختیاری در سوگ بزرگی دیگر/هوشنگ چالنگی هم جاودانه شد
هوشنگ چالنگی، شاعر پیشکسوت نوپرداز خوزستانی، درگذشت

هوشنگ چالنگی ۲۹ مرداد ۱۳۱۹ در مسجدسلیمان چشم به جهان گشود.

وی فرزند رحمان چالنگی شاه‌امیری، از ملاکین ایل ممبینی بود، که هم‌زمان با اکتشاف نفت در جنوب کشور، از زادگاه خود در روستای لاکم، از توابع شهر باغ‌ملک، به مسجدسلیمان مهاجرت نمود. چالنگی به مدت سی سال در آموزش و پرورش مسجدسلیمان و سپس اهواز مشغول به تدریس بود. هوشنگ چالنگی که از اعضای اصلی حلقه “شعر دیگر” بود، در دههٔ ۱۳۴۰ کارهای خود را در قالب ۲ جلد کتاب «شعر دیگر» همراه دیگر شاعران این گروه منتشر کرد. وی فعالیت ادبی خود را از دهه ۱۳۴۰ آغاز کرد. چالنگی از پایه‌گذاران شعر موج نو و شعر دیگر بود. آن‌جا که می‌ایستی (۱۳۸۰)، نزدیک با ستارهٔ مهجور (۱۳۸۱)، زنگولهٔ تنبل (۱۳۸۳)، آبی ملحوظ (۱۳۸۷) و گزینه اشعار (۱۳۹۱) آثاری است که از چالنگی برجا مانده است.

وی در مورد شعر دیگر معتقد بود: «شعر ناب یعنی مردم کشورش» و اعتقاد داشت: «مخاطبان شعر در بهترین نقطه شناسایی شعر قرار دارند و در این میان مخاطب متبحر و باهوش می‌تواند در تعیین تکلیف وضعیت شعر حضور تأثیرگذار داشته باشد.» چالنگی اشرافیت فرهنگی ـ فلسفی را در شعر محکوم می‌کرد و بر این باور بود که: «اگر شعر فقط یک تأویل فلسفی داشته باشد، نمی‌تواند موجودیت پیدا کند».

فعالیت ادبی

چالنگی نخستین بار توسط «احمد شاملو» در مجلهٔ خوشه به جامعهٔ ادبی ایران معرفی شد. اما چالنگی پس از تقابل با شعر شاملو به جرگهٔ شعر دیگر پیوست و این باعث شد شعر او دچار تغییرات نحوی زبان شده و تمامیت معماری آن تحت تأثیر قرار گیرد.دوران تحولات اجتماعی جامعهٔ ایران در دههٔ ۱۳۶۰ شعر او را نیز تحت تأثیر قرار داد و او را به سکوت کشاند. چالنگی در آن دوره نسبت به دوران جوانی‌اش کار خاصی ننوشت.

ویژگی‌های آثار

حفظ ریتم و آهنگ درونی شعر از طریق دقت و ظرافت در همنشینی واژگان، یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های اشعار هوشنگ چالنگی است؛ اشعاری که در آن‌ها زبان در عین سادگی و نزدیکی به نثر، از آهنگی درونی پیروی می‌کند و نرم و آهسته پیش می‌رود؛ گرچه در پشت این آهستگی انگار حادثه‌ای در حال رخ دادن است؛ حادثه‌ای فشرده‌شده در تصویرهای آهنگین اشعار و گاه تصویرهای شاعر، سخت با طبیعت می‌آمیزند و از دل طبیعت سر برمی‌کنند.

در شعرهای چالنگی نوعی معماری تصویری وجود دارد که معنا را در متن شعرها به تعویق می‌اندازد و باعث از بین رفتن مشخصه‌های تک‌معنایی واژگان می‌شود.با این وجود، زمان در آثار جدیدتر وی به معنای فرصت و امکان نیست بلکه نوعی تعویق و بازآفرینی معنا و فضاست، در حالی‌که تا پیش از این، این نوع رفتارهای شعری را بیشتر در آثار یدالله رؤیایی و بهرام اردبیلی شاهد بوده‌ایم.

دیدگاه‌ها

چالنگی در مورد رابطهٔ مدرنیسم و شعر معتقد است، شیوهٔ شعر طوری است که مدرنیسم مورد علاقهٔ ما شاید در آن اتفاق نیفتد و در لایه‌های درونی شعر حضور کلی پیدا نکند. مدرنیسم باید در همان خوانش اول توسط مخاطب حس شود؛ با این وجود به باور چالنگی در بسیاری از کارها این ویژگی دیده نمی‌شود.

چالنگی در مورد شعر دیگر معتقد است؛ شعر ناب یعنی مردم کشورش و معتقد است مخاطبان شعر در بهترین نقطهٔ شناسایی شعر قرار دارند و در این میان مخاطب متبحر و باهوش می‌تواند در تعیین تکلیف وضعیت شعر، حضور تأثیرگذار داشته باشد. چالنگی اشرافیت فرهنگی–فلسفی را در شعر محکوم می‌کند و معتقد است: «اگر شعر فقط یک تأویل فلسفی داشته باشد، نمی‌تواند موجودیت پیدا کند.»[

تأثیر و تأثر

چالنگی گرچه مدتی بعد از فعالیت در مجلهٔ خوشه به جرگهٔ اعضای شعر دیگر و شعر موج نو پیوست اما حضور قاطع احمد شاملو و تأثیر او را کتمان نمی‌کرد. او معتقد بود شاملو مهم‌ترین شاعر تاریخ ادبیات ایران است، به‌طوری‌که می‌توان شعر فارسی را به دورهٔ پیش و پس از شاملو تقسیم کرد. چالنگی معتقد است شاملو به‌تنهایی نوعی مشروطه در مشروطهٔ شعر فارسی است. با این وجود، چالنگی مدرنیسم شعر دیگر را بیشتر دوست داشت. احمد شاملو نیز هوشنگ چالنگی را آبروی شعر فارسی می‌دانست. همچنین بسیاری از منتقدان چالنگی را بهترین شاعر شعر ناب خوانده‌اند.[ چالنگی گرچه تا مدت‌ها دفتر شعری منتشر نکرد اما همواره در شعر معاصر ایران حضوری تأثیرگذار داشته‌است. او از تأثیر نیما یوشیج بر شعر خود و شاعران شعر دیگر نیز می‌گوید:

در رابطه با شعر نیما می‌توانم بگویم شعر دیگری‌ها از آنان بودند که به‌شدت شعر نیما را دوست می‌داشتند. اکثر دوستان شعر دیگر به‌خصوص بیژن الهی و بهرام اردبیلی بهترین‌های نیما را از حفظ بودند و بر سر بعضی واژه‌ها و دیگر مسایل مربوط به شعر او گفتگو داشتند. من خود نیز کارهایی از نیما را که هنوز در حفظ دارم مربوط به زمان‌هایی است که هنوز ۳۰ساله نشده بودم. زمانی که ۱۷–۱۸ ساله بودم بیشتر اشعاری را که لحن حماسی مثل «آی آدم‌ها» یا «ول کنید اسب مرا» داشتند، دوست می‌داشتم و بعدها به سوی اشعاری که عمق و شاعرانگی بسیار بیشتری داشتند جذب شدم مثل «به شب آویخته مرغ شباویز» یا «چوک و چوک گم کرده راهش».

آثار

هوشنگ چالنگی که از اعضای اصلی حلقهٔ شعر دیگر بود، در دههٔ ۱۳۴۰ کارهای خود را در قالب ۲ جلد کتاب «شعر دیگر» همراه دیگر شاعران این گروه منتشر کرد.چالنگی پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران برای انتشار هیچ کتابی اقدام نکرد و انتشار کتابی مستقل از خود را، تا چهل سال پس از سرودن مشهورترین شعرهایش، یعنی تا سال ۱۳۸۳ که «زنگولهٔ تنبل» به چاپ رسید، عقب انداخت.این کتاب در نشر سالی به چاپ رسید.

پس از این کتاب، چالنگی کتاب آبی ملحوظ را در سال ۱۳۸۷ با همان ناشر منتشر کرد. این کتاب نخستین بار در سال ۱۳۸۴ مجوز نشر را دریافت کرده بود اما با تأخیری سه‌ساله و با اضافه شدن شعرهایی به آن در چند مرحله به چاپ رسید. یک کتاب دیگر چالنگی نیز که تاکنون در بازار نشر دیده نشده و به احتمال بسیار زیاد اصولاً به چاپ نرسیده، با عنوان «نزدیک با ستارهٔ مهجور»، در سال ۱۳۸۱ از سوی انتشارات صمد اهواز تا مرحلهٔ فهرست‌نویسی پیش رفته‌است. همچنین نشر سالی، در سال ۱۳۸۰ نخستین بار کتابی از چالنگی را با عنوان «آن‌جا که می‌ایستی» تا مرحلهٔ فهرست‌نویسی پیش برد. به نظر می‌رسد این کتاب، شکل اولیهٔ همان کتاب «زنگوله تنبل» باشد، که ۳ سال بعد، در سال ۱۳۸۳ با افزوده‌ها و نامی جدید از سوی همین انتشارات به چاپ رسید.

  • آن‌جا که می‌ایستی، تهران: نشر سالی، ۱۳۸۰
  • نزدیک با ستارهٔ مهجور، اهواز: انتشارات صمد، ۱۳۸۱
  • زنگولهٔ تنبل، تهران: نشر سالی، ۱۳۸۳
  • آبی ملحوظ، تهران: نشر سالی، ۱۳۸۷
  • گزینهٔ اشعار، تهران: انتشارات مروارید، ۱۳۹۱

آثار پیرامون

از مهم‌ترین مقالاتی که تاکنون به شعر چالنگی پرداخته‌اند، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • ت‍ب‍ی‍ی‍ن‍ی ک‍وت‍اه ب‍ر ش‍ع‍ره‍ای ه‍وش‍ن‍گ چ‍ال‍ن‍گ‍ی، منوچهر آتشی. مجلهٔ کارنامه، ش۳۶، (ش‍ه‍ری‍ور ۱۳۸۲): ص۱۰۹–۱۱۰.
  • چشم‌بستن در کشف ستاره، هوشیار انصاری‌فر. روزنامهٔ شرق، ۲ مرداد ۱۳۸۶، ص۲۸.
  • برهٔ پرهیاهوی زنگولهٔ تنبل: مروری بر اشعار هوشنگ چالنگی، رامین یوسفی. روزنامهٔ اعتماد ملی، ۲۹ فروردین ۱۳۸۷: ص۱۰.
  • اتفاق غنیمت، هرمز علی‌پور. روزنامهٔ شرق، ۱۴ مرداد ۱۳۸۶، ص۱۵.
  • ن‍ف‍س‌ک‍ش‍ی‍دن ب‍ا ده‍ان پ‍ل‍ن‍گ: دربارهٔ مجموعه شعر زنگولهٔ تنبل، غلام‌رضا صراف. کتاب ماه ادبیات و فلسفه، ش۶۳ (دی ۱۳۸۱): ص۱۰۸–۱۱۱.
  • داس‍ت‍ان دو ن‍س‍ل، امید روحانی. روزنامهٔ همشهری، (۱۴ اس‍ف‍ن‍د ۱۳۸۱): ص۱۷.
  • نمونه شعر
  • ذالفقار را فرود آر !بر خواب این ابریشمکه از “افیلیا”جز دهانی سرودخوان نمانده است در آن دَم که دست لرزان بر سینه داری این منم،که ارابه ی خروشان را از مِه گذر داده ام آواز روستایی ست که شقیقه اسب را گلگون کرده است به هنگامی که آستین خونین تو! سنگ را از کفِ من می پراند با قلبی دیگر بیا ای پشیمان! ای پشیمان تا زخم هایم را به تو باز نمایم من که اینک از شیار های تازیانه ی قوم تو پیراهنی کبود به تن دارم -! ای که دست لرزان بر سینه نهاده ای بنگر اینک منم که شب را سوار بر گاو زرد به میدان می آورم
لینک کوتاه : https://lalinews.ir/?p=2347

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰