• امروز : سه شنبه - ۱۴ آذر - ۱۴۰۲

آخرین خبرها

کمک به دانش آموزان عشایری،دغدغه همیشگی یک معلم در مناطق محروم و عشایری لالی برگزاری مانور سراسری زلزله در شهرستان لالی/تمرین آمادگی برای بحران های احتمالی بررسی مهمترین معضلات بهداشتی شهر و روستاها در هفتمین کارگروه فرهنگی ، اجتماعی و سلامت زنان و خانواده مردم درانتخابات نگاه قومیتی نداشته باشند/مجلس انقلابی آدم سالم می خواهد/ازعملکرد دهیاران در روستاها راضی نیستیم معارفه رئیس جدید اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لالی بزودی دستگاه سی تی اسکن در بیمارستان امید لالی راه اندازی می شود/اختصاص دستگاه دیالیز جدید به بیمارستان امید ادامه تغییرات در دستگاه قضایی لالی / دادستان جدید شهرستان هم معرفی شد + عکس مسابقات اسکای رانینگ قهرمانی استان خوزستان در ارتفاعات شهرستان لالی برگزار شد اگر قرار است کشور گامی به جلو بردارد نیازمند تفکر بسیجی هستیم/شکست اصلی اسرائیل ، شکست در افکار عمومی بود تیراندازی در مراسم عروسی؛ مادرباردار و نوزادش جان خود را از دست دادند آخرین سفر سیمرغ ورود به واتس‌اپ از طریق ایمیل فعال شد! سه مصدوم در ریزش دیوار سیلو در لالی مدیریت بحرانی خوزستان همچنان گرفتار تصمیمات لاک پشتی جولان محرومیت ‌در مناطق دوردست بختیاری/موگوئی‌ کوهرنگ یک متر مربع هم آسفالت نیست همایش پیاده روی دوستداران کتاب به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی گفتمان با قدرت‌ها را یاد بگیرید ماجرای تجمیع دانشگاه های حوزه انتخابیه چیست ؟ قلعه تاریخی چالشتر بارش باران های پاییزی در شهرستان لالی/از آبگرفتگی خیابان ها تا ریزش کوه ها + عکس شعر / « مرده بر اسب» شعر / بادها مى چرخند کسب سه عنوان برترکتابخوانی در استان برای فعالان حوزه کتاب درشهرستان لالی + عکس وداع با محمدعلی اسلامی ندوشن در تهران مافیای فیلترشکن کیست ؟ آیا گردش مالی وی‌ پی‌ ان‌ ها دست کسانی است که فیلتر می‌کنند ؟ مردم داری موثرترین عنصر مدیریتی در دستگاه‌ها پیام سرپرست شبکه بهداشت و درمان لالی به مناسبت روز پرستار مدیر جدید اداره ورزش و جوانان شهرستان لالی معارفه شد/فرهاد احمدی جانشین محسن محمودی شد + عکس ۲۰ کشور بزرگ ذخایر نفتی در جهان دولت مشکلات پرستاران را در اولویت قرار دهد/بایدقدر بسیج رابدانیم و آن راتقویت کنیم نگاه مسئولان دولتی خوزستان به ایذه نگاه ارباب رعیتی است/مسئولان برای ایذه برنامه ندارند ترسناک‌ترین استخر آب گرم جهان در ژاپن! جاده‌ای که جان جوانان خوزستانی را می‌‌ گیرد تاریخچه جذاب ساختن مرتفع‌ترین بناها ؛ از مصر باستان تا دُبی غار حیرت‌انگیزی که شبیه یک سیارۀ بیگانه است باز باران با بهانه و دروغ های فراوان افتتاح نمایشگاه کتاب شهرستان لالی/۳۰۰۰ جلد کتاب در معرض دید عموم قرار گرفت سانحه در جاده لالی به روستاهای بخش حتی آغاز عملیات روکش آسفالت جاده لالی به اندیکا/۱۶ میلیارد اعتبار برای ترمیم ۶ کیلومتر از مسیر + تصاویر نیما راه نشان می‌داد نه مقصد تایید صلاحیت ۲۹ نفر از کاندیداها در روند بررسی داوطلبین درهیات اجرایی حوزه انتخابیه شهرستان مسجدسلیمان برگزاری مراسم سالگرد درگذشت زنده یاد احمدرضایی برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی از سوی رئیس نهاد کتابخانه های عمومی لالی اعلام شد از مخابرات استان گلایه مندیم که وعده های خود را در لالی عملی نکرده است/فضای سبز و پارک های شهر وضعیت مناسبی ندارند آبشار بیشه لرستان/زلال جاری در قلب زاگرس از بهمن علاءالدین تا داراب افسر بختیاری تحقق رویای بزرگ تسلا؛انتقال برق بدون استفاده از سیم جاری شدن خون بر روی زمین! شعر / تلخ و شیرین شعر / بازمانده ­ی کدام عصریم؟

نیما راه نشان می‌داد نه مقصد

  • 21 آبان 1402 - 14:59
نیما راه نشان می‌داد نه مقصد
یک منتقد ادبی با تاکید بر اینکه نیما دنبال شاگردپروری نبود، گفت: نیما نمی خواست شاگردی شبیه خود تربیت کند و بر همین اساس شاگردان لایه اول او که فروغ فرخزاد، سهراب سپهری و مهدی اخوان ثالث بودند توانستند شخصیت مستقل خود را در شعر بیابند.

بهروز جلالی ، درباره تاثیرگذاری نیما یوشیج بر آثار شاعران گفت: تاثیرگذاری نیما یوشیج و شاعران نوسرا در آن دوره از دو جنبه قابل بررسی است، یکی جنبه ساختاری و قالب شعری و دیگری نگاه نو در شعر است. موتیف‌هایی (الگوی تکرارشونده) که در اشعار قبل از نیما مورد استفاده قرار می‌گرفت، به موتیف‌ها و نگاه‌های جدیدتری تسری پیدا کرد. تصور من این است که اگر فرض را بر این بگذاریم که نیما، قالب نیمایی را وارد شعر فارسی کرد و این فرض را فرض انجام شده در نظر بگیریم، بخش اعظم تاثیرگذاری در شعر به جز خروج از قالب کلاسیک و اوزان عروضی در نگاه او بیشتر تسری پیدا کرد.

این شاعر با ارائه مثالی از شاگردان نیما یوشیج توضیح داد: برای مثال تفاوت آثار شاگردان نیما یوشیج مانند فروغ فرخزاد، سهراب سپهری، مهدی اخوان ثالث و حتی به نوعی احمد شاملو، با شعر کلاسیک فقط در قالب شعری یعنی وزن، عروض و قافیه نبود، شاید در اشعار نیما مصرع‌ها و اوزان عروضی، شکست به معنای «نیمایی شدن» اتفاق افتاد؛ اما در شاگردان نیما که تطور(دگرگون) و حرکت به سمت نو شدن را از نیما شروع کردند، این حرکت ادامه داشت و تغییرات بیشتر در نگاه به شعر و موتیف‌های شعری ادامه پیدا کرد.

بهروز جلالی شاعر و منتقد ادبی

این منتقد ادبی با تاکید بر اینکه خواندن آثار نیما و هر شاعری اساسا در شاگردانش تاثیر می‌گذارد، ادامه داد: نگاه نیمایی در شعر فروغ کاملا مشهود است و هرچه از زمان نیما به سمت شاعران روز می‌رویم، این تطور ادامه پیدا کرد، زیرا نیما دنبال شاگرد پروری نبود بلکه دنبال ایجاد حرکت در شعر بود و این حرکت، از خودش شروع شد و به شاگردان لایه اول که فروغ فرخزاد، سهراب سپهری و مهدی اخوان ثالث بودند، تسری پیدا کرد. این حرکت تا شعر مدرن و پسامدرن ادامه پیدا کرد و این نگاه حرکتی به شعر، نگاه ساکن و استاتیک قدیم را به حرکت دینامیکی در شعر تبدیل کرد.

نیما روی پلتفرم کهن الگوها حرف جدید خود را بیان کرد

جلالی درباره چرایی استفاده نیما یوشیج از کهن‌الگوها و اسطوره‌ها در شعرش توضیح داد: اگر شعر نیما را نقطه عزیمت او بدانیم، نیما به جایگاهی رسید که باید از قالبی خارج می‌شد و باید قالبی را معرفی می‌کرد و همچنین باید از فضایی خارج می‌شد و فضای جدیدی را معرفی می‌کرد؛ موتیف‌های که هنرمند در ادبیات و هنر برای خلق اثر هنری به آن تکیه می‌کند، متفاوت هستند، مانند مرگ‌اندیشی و دیگری کهن الگوها و اسطوره‌ها، هنرمند نیازمند زمینه‌ای است تا روی آن بنیان‌های شعرش را بگذارد.

این منتقد ادبی ادامه داد: نیما با توجه به اینکه علاقه‌مندی مردم به افسانه‌ها و کهن الگوها را می‌دید، وقتی اوزان عروضی را تغییر و قالب جدید را به لحاظ فرمی ارائه داد، از نظر محتوا به کهن الگوها کماکان پایدار ماند زیرا نمی‌خواست گسستی ایجاد کند که از نظر فرم و محتوا جدید باشد یعنی روی پلتفرم کهن الگوها حرف جدید خود را بیان کرد.

این شاعر با اشاره به حرکت نیما یوشیج از شعر کلاسیک به شعر نیمایی، بیان کرد: سهراب از شعر نیمایی و کلاسیک حرکت کرد و به شعر اشراقی رسید، فروغ به شعر اجتماعی رسید و … این تطور طبیعی پله‌پله طی شد؛ با اینکه فراز و فرود داشت، اما ادامه پیدا کرد.

او افزود: اینکه گاهی نحله‌هایی در شعر امروز یعنی شعر پساساختارگرا و شعر فرم دیده می‌شود، این‌ها همان زیاده‌روی‌هایی است که شاعر در شعر به آن تن می‌دهد و نمی‌تواند مبنای قضاوت در فضای شعر باشد اما تطور از نیما شروع شد و کماکان هم ادامه دارد.

  • منبع : ایرنا

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰