• امروز : شنبه - ۱۴ مهر - ۱۴۰۳

آخرین خبرها

چرا بلندترین قلۀ جهان هرسال بلندترمی‌شود؟ بهترین «خانه‌های ساحلی» جهان در سال ۲۰۲۴ فاجعه خاموش از وضعیت تحصیل دانش آموزان / سایه سنگین ترک تحصیل بر سر دانش آموزان تجلی هنر چندوجهی فریدالله ادیب‌آیین: ارتباطی میان فرهنگ و تاریخ از برگزاری مسابقات تیراندازی تا اعلام برنامه های هفته تربیت بدنی / خوابگاه ورزشکاران به زودی افتتاح می شود مارگزیدگی مرد ۴۹ ساله در منطقه شیرکوه لالی فاز دوم جاده عشایری چشمه شاه لالی با اعتبار بیش از ۱۰ میلیارد تومان آسفالت شد کشف تجهیزات غیر مجاز حفاری در شهرستان لالی رئیس جمهور در انتصابات خود دقت بیشتری داشته باشد/همه ادارات برای آغاز سال تحصیلی باید کمک کنند تورنمنت فوتسال پایه خوزستان به میزبانی شهرستان لالی قهرمان خود را شناخت + عکس کوچ پاییزه دومین استان عشایر نشین کشوراز اول مهر نماینده مسجدسلیمان خواستار تفحص محاسباتی طرح های نیمه تمام حوزه انتخابیه خود شد پایان عملیات زیرسازی و آسفالت معابر روستای حسین آقا(میانرودان) از توابع بخش حتی آتش سوزی در مناطق سخت گذر آرپناه در لالی مهار شد + تصاویر به اداره کل منابع طبیعی استان هشدار می دهیم / منطقه کشاورزی هارکله متعلق به مردم و برای کشاورزی است نه جنگل کاری جاده مسجدسلیمان به بازفت و شهرکرد نیازمند نگاه خاص رییس جمهور سرپرست کانون بسیج فرهنگیان ناحیه مسجدسلیمان معرفی شد یک فوتی و سه مصدوم بر اثر واژگونی پژو پارس در محور تاراز به بازفت اجراوتکمیل پروژه های اجتماعی وزارت نفت ازمطالبات به حق مردم حوزه انتخابیه است وداع با محمدعلی بهمنی / بدرقه‌ات را سخت گریستیم شاعر قلعه چالشتر در استان چهارمحال و بختیاری تقدیر مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از گروه تعزیه شهرستان لالی رهاسازی ۱۹۰ هزار قطعه بچه ماهی بومی در دریاچه سد گتوند در شهرستان لالی + عکس آیین اختتامیه سیزدهمین سوگواره ملی دلنوشته‌های عاشورایی در لالی برگزار شد + عکس برنامه های هفته دولت در روستاهای بخش حتی بهسازی و آسفالت ۲۲ کیلومتر راه روستایی با اعتباری بالغ بر ۲۶ میلیارد تومان در لالی برگزیدگان سیزدهمین سوگواره ملی دلنوشته‌های عاشورایی در لالی معرفی شدند + اسامی تصاویر رویایی و حیرت انگیز در خلیج فارس جنگل زیبای تیلاکنار در استان مازندران آمار وحشتناک واردات بنزین/تمام پول نفت در واردات بنزین صرف خواهد شد/پول نفت به کام خودروسواران و قاچاقچیان سوخت  وضعیت زیرساخت های ما در روستاها بهتر از شهر است/از ادارات بدون پروژه درهفته دولت گلایه شدید داریم از افتتاح رینگ ورزش های رزمی در لالی تا راه اندازی مجدد یک سالن ورزشی + عکس با هدف ایجاد اشتغال و رفع محرومیت شهرستانهای لالی، مسجدسلیمان و اندیکا پتروپالایشی در منطقه زیلایی مسجدسلیمان ساخته خواهد شد نجات جان یک بیمار ۷۰ ساله در لالی مدیر جدید اداره امور عشایر لالی منصوب شد/داود فولادی جانشین حبیب حاجی پور شد به مناسبت روز پزشک از پزشکان شاغل در شبکه بهداشت و درمان شهرستان لالی تجلیل شد همایون دینارانی با ۵ رای موافق به عنوان شهردار جدید لالی انتخاب شد + سوابق غرق شدن دو جوان در رود شور لالی/یک نفر فوت و یک نفر از افراد غرق شده نجات یافت یازدهمین سال حضور کاروان پیاده روی اربعین بختیاری شهرستان لالی در نجف و کربلا هیئت رئیسه چهارمین سال شورای شهر لالی مشخص شد/قاسم رستمی رئیس جدید شورای شهر شد استعدادیابی فوتبالی با حضور مربیان امیدهای تیم نفت مسجدسلیمان در لالی آسفالت ۷۰۰۰ متر مربع از معابر در روستای گچ کرسا از توابع بخش مرکزی شهرستان لالی آتش سوزی در ارتفاعات شهرستان لالی/ جنگل های زاگرس همچنان قربانی کمبود امکانات می شوند زمانی پزشکان ما از خارج بودند اما امروز از دل روستا و عشایر هستند/اسرائیل شر مطلق است بازار متفاوت لالی و قیمت های غیر واقعی/چرا جریمه های اصناف دیگر بازدارنده نیست؟ انتصاب فرزند مسجدسلیمان به سمت معاون اداری و مالی نهاد ریاست جمهوری پروژه نئوم ، بزرگ‌ترین چالش معماری تاریخ عکس‌هایی «پسا-آخرالزمانی» از گوشه‌های فراموش شدۀ آمریکا اولین «محلۀ» جهان که با «پرینت سه‌بعدی» ساخته شده است توزیع انواع بذرهای گیاهان دارویی به صورت رایگان توسط مدیریت جهاد کشاورزی لالی

چرا «آخرالزمان» برای ما جذاب است؟

  • 05 آبان 1402 - 13:05
چرا «آخرالزمان» برای ما جذاب است؟
این گزیده از کتاب کریس بیگلی «آخرالزمان بعدی: هنر و علم بقا» به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه فرهنگ عامه سناریوهای آخرالزمانی را به تصویر می‌کشد و چرا به نظر می‌رسد خیال‌پردازی‌های آخرالزمانی برای بسیاری از مردم به‌طور عجیبی جذابند.

کریس بیگلی، نویسنده و باستان‌شناس، در کتاب جدید خود «آخرالزمان بعدی: هنر و علم بقا» تصورات مدرن ما از آخرالزمان را با نمونه‌های تاریخی فروپاشی اجتماعی مقایسه کرده و استدلال می‌کند این دو کاملاً متفاوت هستند.

این گزیده از کتاب کریس بیگلی «آخرالزمان بعدی: هنر و علم بقا» به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه فرهنگ عامه سناریوهای آخرالزمانی را به تصویر می‌کشد و چرا به نظر می‌رسد خیال‌پردازی‌های آخرالزمانی برای بسیاری از مردم به‌طور عجیبی جذاب است.

 یکی از دلایلی که سناریوهای آخرالزمانی برای ما جذابند این است که فروپاشی به ما فرصت می‌دهد کارها را از نو انجام دهیم و تبدیل به قهرمانانی بشویم که در حال حاضر نمی‌توانیم باشیم.

همه ما درباره‌اش فکر کرده‌ایم. اگر همه چیز خراب شود چه خواهیم کرد؟ ما انواع مختلفی از روایت‌ها را خلق می‌کنیم، برخی به وضوح خیالی و برخی بهترین حدس ما درباره آینده هستند. روایت‌هایی که خلق می‌کنیم چیزهای زیادی درباره خودمان به ما می‌گویند، از جمله آنچه اکنون می‌خواهیم و آنچه در آینده به آن امیدواریم و از آن می‌ترسیم. امروز به نظر می‌رسد در تولید روایت‌های آخرالزمانی و ویران‌شهری به اوج جدیدی رسیده‌ایم. کافیست نگاهی گذرا به تولیدات رسانه‌ای بیندازید تا ببینید صدها فیلم و هزاران کتاب درباره آینده‌های ویران‌شهری تولید شده است. 

بازنمایی رسانه‌ها از آخرالزمان بدون شک شور و هیجان ایجاد می‌کند، اما می‌تواند پارامترهای فکری ما را هم محدود کند.  همه چیز از واژگان ما گرفته تا موضوعاتی که برای تمرکز انتخاب می‌کنیم، می‌تواند نحوه تفکر ما در مورد چیزی یا حتی توانایی تصور آن را شکل دهد. تهدیدها و ترس‌های نشان داده شده در روایت‌های آخرالزمانی، بازنمودهای استعاری از تنش‌هایی است که در دنیای واقعی وجود دارد. از نقد عدالت نژادی گرفته تا بیگانه‌هراسی که زیربنای روایت‌هاست، هیچ چیز صرفاً درباره زامبی‌ها یا ستاره دنباله‌دار یا ویروس یا یک فاجعه طبیعی نیست. ما شاهد این بازی در تجربه اخیر خود با یک بیماری همه‌گیری بودیم. واکنش ما به کووید-۱۹ بازتاب تنش‌های سیاسی و فرهنگی مداوم بود و همه‌گیری فقط این تنش‌ها را به شکلی واضح و آشکار نشان داد.

برخی از این فانتزی‌ها یک جنبه تاریک دارند. در برخی موارد، تصاویر آخرالزمانی نویدبخش بازگشت به سبک زندگی سنتی است که مثبت به نظر می‌رسد و تصاویری شادابی از زندگی خانوادگی رضایت‌بخش، روستایی پیش از صنعتی شدن را تداعی می‌کند که در آن سخت‌کوشی نتیجه می‌دهد. البته در ایالات متحده این واقعیت فقط برای برخی گروه‌ها وجود داشت. برای اکثریت، زن‌ستیزی، نژادپرستی، و سایر نگرش‌های «سنتی»، بازگشت به گذشته‌ای به شدت منفی است. از این نظر وضع موجود پیش از سنت، نسخه سمّی‌تری از وضعیت موجود است، به ویژه برای کسانی که امتیازی پشتیبان‌شان نیست. در حالی که جامعه وسیع‌تر معاصر این ایده‌ها را عقب‌مانده و متعصبانه می‌داند، دنیای پساآخرالزمانی فرصت پذیرش آن‌ها را فراهم می‌کند. این روایت‌ها نحوه تفکر ما درباره گذشته، حال و آینده را نشان می‌دهند و مهمتر از همه، بر نحوه عملکرد ما اثر می‌گذارند. 

من قصد ندارم ادبیات آخرالزمانی را به طور جامع بررسی کنم. نمونه‌هایی که اینجا مثال می‌زنم، نمونه‌های خوبی از نوع داستان‌های آخرالزمانی هستند که به نظرم دیدگاه ما از آینده را شکل می‌دهند. چند روایت آخرالزمانی معاصر یا به دلیل جایگاهشان در تاریخ این ژانر (کتاب چکش لوسیفر یا فیلم شب مردگان زنده) یا به دلیل اینکه رویکردها یا دیدگاه‌های خاصی را در برمی‌گیرند (کتاب یک ثانیه بعد) از نظر من عالی هستند. تعداد کمی هم هستند که نمونه‌های ماهرانه‌ای از این ژانر به حساب می‌آیند، مانند رمان (جاده کورمک) مک‌کارتی، رمان (فصل پنجم) اثر ان. کی. جمیسین یا فیلم (مکس دیوانه: جاده خشم).

هزاران روایت آخرالزمانی وجود دارد. من با بسیاری از آن‌ها آشنا هستم. برخی روایات، تصویری تاریک و هولناک ترسیم کرده‌اند، مانند جاده‌ی مک‌کارتی که در آن قهرمان برای محافظت از پسر جوانش در برابر آدم‌خواری، بی‌رحمی و ناامیدی در دنیای مردگان نبردی غیرممکن می‌کند. «زمان گرگ» اثر میشائیل هانکه نیز دیدگاهی تاریک از دنیای پساآخرالزمانی ارائه می‌دهد که در آن، یک خانواده فرانسوی پناهگاهی را در خانه روستایی خود می‌یابد که توسط غریبه‌های متخاصم اشغال شده است و پس از اینکه هیچ کمکی پیدا نمی‌کنند و جایی برای رفتن ندارند، منتظر قطاری می‌مانند که آن‌ها را از هرج و مرج دور کند. هیچ کس چنین آینده‌ای را نمی‌خواهد، چون تیره و تار، نومیدانه و فاقد شفقت است. 

در بسیاری از موارد دیگر، روشن است که فکر آخرالزمان تا حدودی برای ما جذاب است. چیزی در مورد آن واقعیت تصورشده با ما ارتباط برقرار می‌کند و ما خواهان بخشی از آنچه که در پی دارد، هستیم. شاید این خواست، بازتاب تجربه ما با فیلم‌های جنگی باشد که در آن‌ها، واقعیت جهنمی جنگ را به عنوان یک داستان ماجراجویی یا یک حماسه قهرمانانه ارائه می‌کنیم. شاید همین کار را با «آخرالزمان» انجام می‌دهیم، یعنی چیزی را که ذاتاً وحشتناک است را پاکسازی و رمانتیک می‌کنیم. اگرچه تغییر بنیادی ممکن است ذاتاً وحشتناک نباشد. شکی نیست که برخی چیزها باید تغییر کنند. شاید آخرالزمان برای شروع دوباره و کنار گذاشتن بارهایی که انباشته‌ایم زمان مناسبی باشد! 

یک چیز واضح است: سناریوهای آخرالزمانی آینده به همان شکل که ما فجایع را در واقعیت تجربه می‌کنیم ارائه نمی‌شوند. پس از یک گردباد، یا آتش‌سوزی خانه، چیز جذابی باقی نمی‌ماند. با این حال، فانتزی‌های آخرالزمانی ما به طور همزمان هم وحشت‌آورند و هم جذاب.

خیال‌پردازی‌های آخرالزمانی ما چیزی را به تصویر می‌کشند که آرزوی آن را داریم: شانس ساده‌سازی یا رهایی از زیر چیزی مانند بدهی، تنهایی یا نارضایتی. چیزی شبیه خانه‌تکانی در مقیاس بزرگ است یا امکان زندگی با شرایط خودمان، می‌توانیم قهرمان باشیم و تمام مهارت‌هایمان را به کار بگیریم، می‌توانیم دستور کار خود را به روش‌هایی تنظیم کنیم که در حال حاضر نمی‌توانیم. زندگی سخت اما ساده و رضایت‌بخش خواهد بود. دست‌کم این چیزی است که به خودمان می‌گوییم. بسیاری از روایت‌های آخرالزمانی بازتاب این خیال‌پردازی‌ها هستند که در آن‌ها می‌توانیم قهرمانی باشیم که در زندگی کنونی‌مان نمی‌توانیم باشیم.

  • نویسنده : مترجم: زهرا ذوالقدر
  • منبع : فرادید

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰