آخرین خبرها

اولین یادواره شهدای گمنام شهرستان لالی برگزار شد + تصاویر تامین اعتبار ۱۰میلیاردی برای پروژه ساخت وتجهیز مرکز آموزشی رفاهی فرهنگیان درلالی انگلیسی‌ها و شرکت نفت بختیاری‌ها قرار بود اینجا پاریس شود بازدید مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان از اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان لالی دولت ١ میلیارد دلاربرای طرح ۵۵٠هزار هکتاری درنظر گرفته است/مصوبات خوبی در سفر رئیس‌ جمهور برای شهرستان های مسجد سلیمان، لالی و اندیکا دیده شد سیل کاندیدای مجلس در راه منطقه؛ کسانی که هر چهار سال یک بار راه گم می کنند! این نقطه از جهان، آرمانشهر مستاجران است آسمانی شدن یک مدافع سلامت در لالی/برگزاری مراسم وداع در بیمارستان امید + عکس مشکلات انباشته شده ای درشهرستان داریم/برخی از کارها آسان و نیاز به یک هماهنگی بین دستگاهی دارد نشست مطبوعاتی مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان با اصحاب رسانه حضور استاندار خوزستان در شهرستان لالی / از بازدید های میدانی تا ملاقات های مردمی + عکس نقطه قدرت ما در هشت سال دفاع مقدس ، ولایت فقیه به پشتیبانی مردم بود/کاهش جمعیت از تفکرات نظام سرمایه داری است دریاچه شهیون در روستای پامنار دزفول منطقه ییلاقی سروند و تازه در شمال خوزستان دهکده توریستی زراس در دهدز سیزدهمین همایش بزرگداشت بهمن علاالدین، اسطوره موسیقی بختیاری در تاراز برگزار شد آیا تو خود آنچه می نمایی هستی قتل یک روزنامه نگار بختیاری در ایذه نجات جان ۲ مصدوم در لالی با اورژانس هوایی سقوط تلخ تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان به لیگ دسته اول پس از ۴ سال حضور در لیگ برتر برگزاری جشن الفبای دانش آموزان کلاس اولی در شهرستان لالی / روزی برای ماندن در خاطرات دانش آموزان آبفای خوزستان به جای تغییر مدیر آبفا حقوق معوقه کارکنان را پرداخت کند/عدم هماهنگی با مسئولان شهرستان در تغییر مدیران بی احترامی به آنان است تودیع و معارفه ناگهانی در اداره آبفا شهرستان لالی / یک مدیر غیربومی جانشین یک مدیر بومی و توانمند شد/عدم پذیرش مدیر جدید از سوی فرمانداری تجلیل از فرهنگیان آموزش عشایر شهرستان لالی همایش بزرگ تجلیل ازمعلمان شهرستان لالی برگزار شد/اعلام اسامی معلمان نمونه در سال تحصیلی ۱۴۰۱/۱۴۰۲ + گزارش تصویری برگزاری چهارمین همایش بزرگداشت روز شهر اردل جاده فارسان به خوزستان ؛ پروژه‌ای که ۱۸ سال بلاتکلیف مانده است فوت ۴ سرباز در محور جایزان _ رامهرمز در پی واژگونی خودرو اینجا محل ساخت «خورشیدِ مصنوعی» است ؛ ۱۰ برابر داغ‌تر از خورشید! جاده الیگودرز باید به لالی وصل شود نه هیچ جای دیگری / درموضوع پارک دولت به هیچ وجه زیر بار تخریب آن نمی رویم زیان آورده من بودم که دنبال هنر رفتم / ازخود خانه ای ندارم ولی همه جای ایران عزیز و زاگرس سربلند را سرای خودم می دانم زنگ سلامت بمناسبت هفته سلامت در مدارس شهرستان لالی نواخته شد از انتشارفراخوان جشنواره کتابخوانی رضوی درلالی تاراه اندازی غرفه ادبیات دفاع مقدس در کتابخانه مرکزی شهرستان شهردارجدید لالی معارفه شد/آغازبه کار رسمی کورش حاجت پور در شهرداری لالی + تصاویر زنگ سپاس معلم همزمان با آغاز هفته معلم در مدارس شهرستان لالی نواخته شد + عکس کشاورزان از سوزاندن بقایای برداشت محصول خودداری کنند/سوزاندن کاه وکلش جرم و مستوجب مجازات است اسامی پانزده معلم نمونه خوزستان اعلام شد / حضور یک نماینده از شهرستان لالی در جمع برترین های استانی برگزاری اولین جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان لالی درسال ۱۴۰۲با محوریت هفته معلم و آزمون های سراسری صخرۀ عجیب فنلاندی و ۱۲ هزار سال مبارزه با جاذبه! آن سوی کوهستان و در گذر از رودخانه/وقتی برای تدریس و رسیدن به مدرسه باید به رود خانه زد + تصاویر پلمب ۴ واحد قصابی متخلف در لالی اختلاف در دریافت عوارض آلایندگی نه ازسوی نماینده بلکه در دولت تصمیم گیری می شود که باید پیگیری شود/سهم اندیکا با اشتباه تایپی اعلام شد و یک سوم سهم لالی است سفر رئیس جمهور و چندین وزیر و معاون به خوزستان برای هفتکل چه سودی داشت؟ دستاوردهای تبعیض آمیز نماینده برای حوزه انتخابیه / اختلاف فراوان درتخصیص اعتبارات آلایندگی به شهرهای حوزه انتخابیه دستاورد ۷ سفر رئیسی به خوزستان برای مردم لالی ؛ «هیچ» دولت اگر نظارت را جدی بگیرد خیلی از مشکلات حل می شود / در موضوع استخدام نیروی کار در پتروشیمی در حق لالی اجحاف شده است اعلام رتبه بندی پایگاه های خبری سراسر کشور عملیات ساخت پتروپالایش بختیاری به‌زودی در شهرستان مسجدسلیمان آغاز می‌شود سهم شهرستان محروم لالی از سفر هیئت دولت / حضور معاون توسعه روستایی رئیس جمهور و نماینده ای حوزه وزارت ارتباطات در لالی + عکس

6
بررسی و گزارش

راه های لالی وهزار آرزوی محقق نشده / از پروژه های روی زمین مانده تا عدم بهسازی جاده های بین شهری

  • کد خبر : 6061
  • 17 اسفند 1401 - 20:14
راه های لالی وهزار آرزوی محقق نشده / از پروژه های روی زمین مانده تا عدم بهسازی جاده های بین شهری
وضعیت جاده ها در شهرستان لالی در سال های اخیر با رشد بسیار کند عمرانی ، هرگز آن گونه که باید انتظارات شهروندان را در این حوزه بسیار مهم برآورده نکرده به طوری که در این گزارش نگاهی کوتاه به برخی از این مطالبات این نارضایتی را ثابت می کند .

از مهمترین دلایل توسعه و پیشرفت امروزی شهرها قرار گرفتن در مسیرهای ارتباطی با شهرها و استان های مختلف است به طوری که می توان گفت هر چه ارتباط جاده ای مناسبت تری وجود داشته باشد توسعه شهری و به تبع آن رفاه اجتماعی بالاتری هم ایجاد می شود .

در منطقه ای مانند شهرستان لالی که در مرز سه استان قرار گرفته و پتانسیل برقراری راه های ارتباطی مناسب با استان های چهارمحال و بختیاری و لرستان را در خود دارد اما بی توجهی یا شاید سومدیریت ها در سطح کلان باعث شده هیچ گونه تحرکی در حوزه راهسازی و استفاده از این ظرفیت عام المنفعه صورت نگیرد در حالی که برقراری یک راه ارتباطی جدید علاوه بر کاهش بسیاری از هزینه ها فرصت بسیار مناسبی در حوزه پدافند غیرعامل دولت ها نیز محسوب می شود که در مواقع بحرانی دچار مشکلات کمتری شوند.

اگر بخواهیم به وضعیت جاده های شهرستان لالی اشاره ای گذرا بیندازیم متوجه رکود و عدم توسعه مناسب در آن ها خواهیم شد به طوری که در سالیان اخیر در اصلی ترین راه های ارتباطی کمترین تغییری مشاهده نشده است .

جاده لالی به دزفول که با بیش از ۹۰ کیلومتر فاصله بین دو شهرستان از مهمترین راه های بین شهری می باشد و سالیان درازی است که با اوضاع بسیار نامناسبی رو به رو است به نحوی که عرض کم و کوهستانی بودن و پیچ های پی در پی آن موجب بروز حوادث تلخ و جبران ناپذیری شده است و البته آمار بالای تصادفات و واژگونی ها در مقایسه با میزان تردد وسایل نقلیه در آن گواه این حجم از بی کیفیتی جاده ای است که اگر از استانداردهای بالاتری برخوردار بود نه تنها حوادث کمتری رخ می داد بلکه در زمان و هزینه و سوخت و بسیاری امور دیگر صرفه جویی می شد .

دومین جاده ای که می توان گفت اصلی ترین و پرتردد ترین محور مواصلاتی مردم شهرستان لالی می باشد جاده ای است که از لالی آغاز و تا دوراهی مسجدسلیمان به صورت غیر استاندارد ادامه پیدا می کند ، هر چند فاصله شهر لالی تا شهرهای همجوار مسافت بیشتری است اما فعلا منظور ما همان مسافتی است که بیش از ۴۰ کیلومتر از شهر لالی تا میدان دوراهی که به اهواز و مسجدسلیمان منشعب می شود به صورت یک طرفه و با عرض کم تداوم داشته و شاهد حوادث تلخ بسیار زیادی در ماه ها و سالیان اخیر بوده است .

تاسیس شرکت پتروشیمی مسجدسلیمان و استفاده شبانه روزی تریلی های حامل محصولات پتروشیمی در کنار تردد هزاران نفر از کارکنان این مجموعه تولیدی به ویژه در چند سال اخیر ، ضریب ایمنی این جاده را به طرز محسوسی پایین آورده است به طوری که حوادث واژگونی تریلی های حامل مواد پتروشیمی ، برخورد اتوبوس های کارکنان پتروشیمی در کنار ده ها تصادف و واژگونی خودروها تنها بخشی از وقایع رخ داده در این مسیر است .

مرگ و میر فراوانی که در این محدوده ۴۰ کیلومتری رخ می دهد در حالی است که از سالیان قبل از استاندار گرفته تا سایر مسئولان خبر از ۴ خطه کردن آن می دادند ، برنامه ای که اگر اجرایی شود بدون شک نه تنها بازدهی جاده را افزایش می دهد بلکه از حوادث تلخ و زیانباری که برای مردم این مناطق رخ می دهد به میزان بسیار بالایی می کاهد .

یکی دیگر از مسیرهای پرتردد مردمی که علاوه بر مسافرت های معمول مورد استفاده فراوان عشایر قرار می گیرد جاده لالی به اندیکا بوده که با حدود ۵۰ کیلومتر فاصله و قرار گرفتن در مسیر پاشنه زاگرس از اهمیت بالایی برخوردار است اما در حال حاضر از کیفیت و استاندارد به مراتب پایین تری از سایر جاده های شهرستان برخوردار است .

پل رودخانه شور در محور لالی به اندیکا در منطقه دوزویل

گذشتن از میان مناطق گردشگری و روستاهای فراوان موجب تردد زیادی از این محور می شود که در مقایسه با سایر مسیرها ، حوادث و سوانح بیشتری هم به دلیل عرض کم ، پیچ های فراوان و آسفالت نامناسب در آن به وقوع پیوسته است به طوری که همه ساله در هنگامه کوچ و بازگشت عشایر و افزایش تردد وسایل نقلیه این وضعیت نامناسب جاده ای با بروز حوادث مختلفی خود را نشان می دهد .

موضوع دیگری که در حوزه راه می توان به عنوان انتقاد مطرح کرد دو پروژه مهم احداث پل جدید روخانه شور و بهسازی میدان ورودی شهر است که در سالیان اخیر مصوب شده اما اعتبار کافی هم به آن ها تخصیص داده نشده و تاکنون هیچ گونه حرکت اجرایی در آن ها مشاهده نشده است .

رئیس راه و شهرسازی لالی در خصوص پل جدید رودخانه شور که قرار است به جای پل فرسوده و قدیمی احداث شود اظهار داشت : این پروژه در سال قبل تا مرحله انتخاب پیمانکار هم پیش رفت اما عدم تخصیص اعتبارات کافی موجب شد پیمانکار فعلا از انجام پروژه منصرف شود .

محمد امین بهرامی همچنین در خصوص طرح بهسازی میدان ورودی شهر عنوان کرد : با توجه به این که این پروژه تخصیص اعتبار شده و پیمانکار هم معرفی شده بود اما با وجود و موانع معارضین عملیات اجرایی لغو شده و با توجه به قیمت جدید پیمانکار و راضی نشدن معارضین محلی این طرح عمرانی عملا لغو شده است .

مطالبه مهم دیگری که فراتر از خواسته به یک آرزو برای شهروندان لالی تبدیل شده و در سالیان اخیر با فعالیت های اجتماعی مختلف خواستار تحقق آن شده اند احداث جاده لالی به الیگودرز است ، مسیری که فاصله لالی تا الیگودرز را کمتر از نصف می کند و می توان به یک مسیر جدید در برقراری ارتباط بین جنوب کشور و مرکز و شمال مبدل شود .

فاصله فعلی در مقایسه با فاصله واقعی لالی تا الیگودرز بر اساس تصاویر ماهواره ای

جاده لالی به الیگودرز جاده‌ای بسیار مهم است که خوزستان و تهران را حدوداً ۲۰۰ کیلومتر و خوزستان و اصفهان را تقریباً ۲۵۰ کیلومتر به هم نزدیکتر می‌کند و با وجود اینکه این طرح به عنوان یک طرح ملی مصوب شده است اما متاسفانه از طرف مسئولان هر دو استان خوزستان و لرستان و مسئولان وزارتخانه مورد توجه و پیگیری قرار نگرفته است در حالی که این جاده از جهات نزدیک شدن مسافت شمال به جنوب و بندر، از نظر پدافند غیرعامل، محرومیت‌زدایی و اشتغال، صرفه‌جویی انرژی و … دارای اهمیت زیادی است.

مطالب فوق مهمترین مطالبات عمومی شهروندان لالی در حوزه راه بوده هر چند اصلاح ، بهسازی و استانداردسازی مسیرهای مهم دیگری همچون جاده لالی به احمد فداله و باباروزبهان در کنار جاده لالی به گتوند از دیگر مطالبات این حوزه است که در صورت توجه و رسیدگی رفت و آمد های بین شهری مردم را در امنیت بالاتری قرار می دهد .

لینک کوتاه : https://lalinews.ir/?p=6061

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰