• امروز : یکشنبه - ۲۵ شهریور - ۱۴۰۳

آخرین خبرها

به اداره کل منابع طبیعی استان هشدار می دهیم / منطقه کشاورزی هارکله متعلق به مردم و برای کشاورزی است نه جنگل کاری جاده مسجدسلیمان به بازفت و شهرکرد نیازمند نگاه خاص رییس جمهور سرپرست کانون بسیج فرهنگیان ناحیه مسجدسلیمان معرفی شد یک فوتی و سه مصدوم بر اثر واژگونی پژو پارس در محور تاراز به بازفت اجراوتکمیل پروژه های اجتماعی وزارت نفت ازمطالبات به حق مردم حوزه انتخابیه است وداع با محمدعلی بهمنی / بدرقه‌ات را سخت گریستیم شاعر قلعه چالشتر در استان چهارمحال و بختیاری تقدیر مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از گروه تعزیه شهرستان لالی رهاسازی ۱۹۰ هزار قطعه بچه ماهی بومی در دریاچه سد گتوند در شهرستان لالی + عکس آیین اختتامیه سیزدهمین سوگواره ملی دلنوشته‌های عاشورایی در لالی برگزار شد + عکس برنامه های هفته دولت در روستاهای بخش حتی بهسازی و آسفالت ۲۲ کیلومتر راه روستایی با اعتباری بالغ بر ۲۶ میلیارد تومان در لالی برگزیدگان سیزدهمین سوگواره ملی دلنوشته‌های عاشورایی در لالی معرفی شدند + اسامی تصاویر رویایی و حیرت انگیز در خلیج فارس جنگل زیبای تیلاکنار در استان مازندران آمار وحشتناک واردات بنزین/تمام پول نفت در واردات بنزین صرف خواهد شد/پول نفت به کام خودروسواران و قاچاقچیان سوخت  وضعیت زیرساخت های ما در روستاها بهتر از شهر است/از ادارات بدون پروژه درهفته دولت گلایه شدید داریم از افتتاح رینگ ورزش های رزمی در لالی تا راه اندازی مجدد یک سالن ورزشی + عکس با هدف ایجاد اشتغال و رفع محرومیت شهرستانهای لالی، مسجدسلیمان و اندیکا پتروپالایشی در منطقه زیلایی مسجدسلیمان ساخته خواهد شد نجات جان یک بیمار ۷۰ ساله در لالی مدیر جدید اداره امور عشایر لالی منصوب شد/داود فولادی جانشین حبیب حاجی پور شد به مناسبت روز پزشک از پزشکان شاغل در شبکه بهداشت و درمان شهرستان لالی تجلیل شد همایون دینارانی با ۵ رای موافق به عنوان شهردار جدید لالی انتخاب شد + سوابق غرق شدن دو جوان در رود شور لالی/یک نفر فوت و یک نفر از افراد غرق شده نجات یافت یازدهمین سال حضور کاروان پیاده روی اربعین بختیاری شهرستان لالی در نجف و کربلا هیئت رئیسه چهارمین سال شورای شهر لالی مشخص شد/قاسم رستمی رئیس جدید شورای شهر شد استعدادیابی فوتبالی با حضور مربیان امیدهای تیم نفت مسجدسلیمان در لالی آسفالت ۷۰۰۰ متر مربع از معابر در روستای گچ کرسا از توابع بخش مرکزی شهرستان لالی آتش سوزی در ارتفاعات شهرستان لالی/ جنگل های زاگرس همچنان قربانی کمبود امکانات می شوند زمانی پزشکان ما از خارج بودند اما امروز از دل روستا و عشایر هستند/اسرائیل شر مطلق است بازار متفاوت لالی و قیمت های غیر واقعی/چرا جریمه های اصناف دیگر بازدارنده نیست؟ انتصاب فرزند مسجدسلیمان به سمت معاون اداری و مالی نهاد ریاست جمهوری پروژه نئوم ، بزرگ‌ترین چالش معماری تاریخ عکس‌هایی «پسا-آخرالزمانی» از گوشه‌های فراموش شدۀ آمریکا اولین «محلۀ» جهان که با «پرینت سه‌بعدی» ساخته شده است توزیع انواع بذرهای گیاهان دارویی به صورت رایگان توسط مدیریت جهاد کشاورزی لالی از ۶۰ میلیارد اعتبار آلایندگی ۱۵ میلیارد مانده است / بخشی از خدمات ضعیف شهرداری به دلیل کمبود نیرو است/یک عضو شورای شهر از فعالیت تعلیق شده است مساجد شهرستان لالی با سیستم های سرمایشی و صوتی جدید تجهیز شدند شهروندان در صورت بروز نشانه های بیماری شبیه تب دنگی از خود درمانی پرهیز و به مراکز درمانی مراجعه کنند لالی نزدیکترین نقطه به پتروشیمی است اما کمترین سهم را در آن دارد / شهردار لالی وضع نامناسب آسفالت و فضای سبز را در اولویت کار قرار دهد درخشش ورزشکاران بختیاری خوزستان در المپیک پاریس به مردم گزارش می دهم که سد تراز یک نمایش بود یا کار کارشناسی شده / پتروشیمی در حوزه وظایف اجتماعی کار شاخصی نکرده است از ادامه آسفالت منطقه بنه میر تا بهسازی معابر روستایی در منطقه هارکله شهرستان لالی مراسم گرامیداشت روز خبرنگار درشهرستان لالی برگزار شد/غیبت تکراری ادارات دربرنامه تجلیل از اصحاب رسانه رئیس جدید اداره آبفا شهرستان لالی معارفه شد/بازگشت رئیس اسبق به صندلی مدیریت جزایر قناری‌یکی از زیباترین‌نقاط روی‌کره زمین دنیای لاکچری پناهگاه‌های «آخرالزمان» شهردار لالی از مقام خود عزل شد/دور باطل شورای شهر در انتخاب و عزل شهردار آیا دولت مسعود پزشکیان می‌تواند در ۴ سال محرومیت زدایی کند؟ برگزاری مسابقه طراحی سایت به مناسبت هفته کارآفرینی در شهرستان لالی

بررسی و گزارش

راه های لالی وهزار آرزوی محقق نشده / از پروژه های روی زمین مانده تا عدم بهسازی جاده های بین شهری

  • 17 اسفند 1401 - 20:14
راه های لالی وهزار آرزوی محقق نشده / از پروژه های روی زمین مانده تا عدم بهسازی جاده های بین شهری
وضعیت جاده ها در شهرستان لالی در سال های اخیر با رشد بسیار کند عمرانی ، هرگز آن گونه که باید انتظارات شهروندان را در این حوزه بسیار مهم برآورده نکرده به طوری که در این گزارش نگاهی کوتاه به برخی از این مطالبات این نارضایتی را ثابت می کند .

از مهمترین دلایل توسعه و پیشرفت امروزی شهرها قرار گرفتن در مسیرهای ارتباطی با شهرها و استان های مختلف است به طوری که می توان گفت هر چه ارتباط جاده ای مناسبت تری وجود داشته باشد توسعه شهری و به تبع آن رفاه اجتماعی بالاتری هم ایجاد می شود .

در منطقه ای مانند شهرستان لالی که در مرز سه استان قرار گرفته و پتانسیل برقراری راه های ارتباطی مناسب با استان های چهارمحال و بختیاری و لرستان را در خود دارد اما بی توجهی یا شاید سومدیریت ها در سطح کلان باعث شده هیچ گونه تحرکی در حوزه راهسازی و استفاده از این ظرفیت عام المنفعه صورت نگیرد در حالی که برقراری یک راه ارتباطی جدید علاوه بر کاهش بسیاری از هزینه ها فرصت بسیار مناسبی در حوزه پدافند غیرعامل دولت ها نیز محسوب می شود که در مواقع بحرانی دچار مشکلات کمتری شوند.

اگر بخواهیم به وضعیت جاده های شهرستان لالی اشاره ای گذرا بیندازیم متوجه رکود و عدم توسعه مناسب در آن ها خواهیم شد به طوری که در سالیان اخیر در اصلی ترین راه های ارتباطی کمترین تغییری مشاهده نشده است .

جاده لالی به دزفول که با بیش از ۹۰ کیلومتر فاصله بین دو شهرستان از مهمترین راه های بین شهری می باشد و سالیان درازی است که با اوضاع بسیار نامناسبی رو به رو است به نحوی که عرض کم و کوهستانی بودن و پیچ های پی در پی آن موجب بروز حوادث تلخ و جبران ناپذیری شده است و البته آمار بالای تصادفات و واژگونی ها در مقایسه با میزان تردد وسایل نقلیه در آن گواه این حجم از بی کیفیتی جاده ای است که اگر از استانداردهای بالاتری برخوردار بود نه تنها حوادث کمتری رخ می داد بلکه در زمان و هزینه و سوخت و بسیاری امور دیگر صرفه جویی می شد .

دومین جاده ای که می توان گفت اصلی ترین و پرتردد ترین محور مواصلاتی مردم شهرستان لالی می باشد جاده ای است که از لالی آغاز و تا دوراهی مسجدسلیمان به صورت غیر استاندارد ادامه پیدا می کند ، هر چند فاصله شهر لالی تا شهرهای همجوار مسافت بیشتری است اما فعلا منظور ما همان مسافتی است که بیش از ۴۰ کیلومتر از شهر لالی تا میدان دوراهی که به اهواز و مسجدسلیمان منشعب می شود به صورت یک طرفه و با عرض کم تداوم داشته و شاهد حوادث تلخ بسیار زیادی در ماه ها و سالیان اخیر بوده است .

تاسیس شرکت پتروشیمی مسجدسلیمان و استفاده شبانه روزی تریلی های حامل محصولات پتروشیمی در کنار تردد هزاران نفر از کارکنان این مجموعه تولیدی به ویژه در چند سال اخیر ، ضریب ایمنی این جاده را به طرز محسوسی پایین آورده است به طوری که حوادث واژگونی تریلی های حامل مواد پتروشیمی ، برخورد اتوبوس های کارکنان پتروشیمی در کنار ده ها تصادف و واژگونی خودروها تنها بخشی از وقایع رخ داده در این مسیر است .

مرگ و میر فراوانی که در این محدوده ۴۰ کیلومتری رخ می دهد در حالی است که از سالیان قبل از استاندار گرفته تا سایر مسئولان خبر از ۴ خطه کردن آن می دادند ، برنامه ای که اگر اجرایی شود بدون شک نه تنها بازدهی جاده را افزایش می دهد بلکه از حوادث تلخ و زیانباری که برای مردم این مناطق رخ می دهد به میزان بسیار بالایی می کاهد .

یکی دیگر از مسیرهای پرتردد مردمی که علاوه بر مسافرت های معمول مورد استفاده فراوان عشایر قرار می گیرد جاده لالی به اندیکا بوده که با حدود ۵۰ کیلومتر فاصله و قرار گرفتن در مسیر پاشنه زاگرس از اهمیت بالایی برخوردار است اما در حال حاضر از کیفیت و استاندارد به مراتب پایین تری از سایر جاده های شهرستان برخوردار است .

پل رودخانه شور در محور لالی به اندیکا در منطقه دوزویل

گذشتن از میان مناطق گردشگری و روستاهای فراوان موجب تردد زیادی از این محور می شود که در مقایسه با سایر مسیرها ، حوادث و سوانح بیشتری هم به دلیل عرض کم ، پیچ های فراوان و آسفالت نامناسب در آن به وقوع پیوسته است به طوری که همه ساله در هنگامه کوچ و بازگشت عشایر و افزایش تردد وسایل نقلیه این وضعیت نامناسب جاده ای با بروز حوادث مختلفی خود را نشان می دهد .

موضوع دیگری که در حوزه راه می توان به عنوان انتقاد مطرح کرد دو پروژه مهم احداث پل جدید روخانه شور و بهسازی میدان ورودی شهر است که در سالیان اخیر مصوب شده اما اعتبار کافی هم به آن ها تخصیص داده نشده و تاکنون هیچ گونه حرکت اجرایی در آن ها مشاهده نشده است .

رئیس راه و شهرسازی لالی در خصوص پل جدید رودخانه شور که قرار است به جای پل فرسوده و قدیمی احداث شود اظهار داشت : این پروژه در سال قبل تا مرحله انتخاب پیمانکار هم پیش رفت اما عدم تخصیص اعتبارات کافی موجب شد پیمانکار فعلا از انجام پروژه منصرف شود .

محمد امین بهرامی همچنین در خصوص طرح بهسازی میدان ورودی شهر عنوان کرد : با توجه به این که این پروژه تخصیص اعتبار شده و پیمانکار هم معرفی شده بود اما با وجود و موانع معارضین عملیات اجرایی لغو شده و با توجه به قیمت جدید پیمانکار و راضی نشدن معارضین محلی این طرح عمرانی عملا لغو شده است .

مطالبه مهم دیگری که فراتر از خواسته به یک آرزو برای شهروندان لالی تبدیل شده و در سالیان اخیر با فعالیت های اجتماعی مختلف خواستار تحقق آن شده اند احداث جاده لالی به الیگودرز است ، مسیری که فاصله لالی تا الیگودرز را کمتر از نصف می کند و می توان به یک مسیر جدید در برقراری ارتباط بین جنوب کشور و مرکز و شمال مبدل شود .

فاصله فعلی در مقایسه با فاصله واقعی لالی تا الیگودرز بر اساس تصاویر ماهواره ای

جاده لالی به الیگودرز جاده‌ای بسیار مهم است که خوزستان و تهران را حدوداً ۲۰۰ کیلومتر و خوزستان و اصفهان را تقریباً ۲۵۰ کیلومتر به هم نزدیکتر می‌کند و با وجود اینکه این طرح به عنوان یک طرح ملی مصوب شده است اما متاسفانه از طرف مسئولان هر دو استان خوزستان و لرستان و مسئولان وزارتخانه مورد توجه و پیگیری قرار نگرفته است در حالی که این جاده از جهات نزدیک شدن مسافت شمال به جنوب و بندر، از نظر پدافند غیرعامل، محرومیت‌زدایی و اشتغال، صرفه‌جویی انرژی و … دارای اهمیت زیادی است.

مطالب فوق مهمترین مطالبات عمومی شهروندان لالی در حوزه راه بوده هر چند اصلاح ، بهسازی و استانداردسازی مسیرهای مهم دیگری همچون جاده لالی به احمد فداله و باباروزبهان در کنار جاده لالی به گتوند از دیگر مطالبات این حوزه است که در صورت توجه و رسیدگی رفت و آمد های بین شهری مردم را در امنیت بالاتری قرار می دهد .

  • نویسنده : احمد خراسانی

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰