از مهمترین دلایل توسعه و پیشرفت امروزی شهرها قرار گرفتن در مسیرهای ارتباطی با شهرها و استان های مختلف است به طوری که می توان گفت هر چه ارتباط جاده ای مناسبت تری وجود داشته باشد توسعه شهری و به تبع آن رفاه اجتماعی بالاتری هم ایجاد می شود .
در منطقه ای مانند شهرستان لالی که در مرز سه استان قرار گرفته و پتانسیل برقراری راه های ارتباطی مناسب با استان های چهارمحال و بختیاری و لرستان را در خود دارد اما بی توجهی یا شاید سومدیریت ها در سطح کلان باعث شده هیچ گونه تحرکی در حوزه راهسازی و استفاده از این ظرفیت عام المنفعه صورت نگیرد در حالی که برقراری یک راه ارتباطی جدید علاوه بر کاهش بسیاری از هزینه ها فرصت بسیار مناسبی در حوزه پدافند غیرعامل دولت ها نیز محسوب می شود که در مواقع بحرانی دچار مشکلات کمتری شوند.
اگر بخواهیم به وضعیت جاده های شهرستان لالی اشاره ای گذرا بیندازیم متوجه رکود و عدم توسعه مناسب در آن ها خواهیم شد به طوری که در سالیان اخیر در اصلی ترین راه های ارتباطی کمترین تغییری مشاهده نشده است .
جاده لالی به دزفول که با بیش از ۹۰ کیلومتر فاصله بین دو شهرستان از مهمترین راه های بین شهری می باشد و سالیان درازی است که با اوضاع بسیار نامناسبی رو به رو است به نحوی که عرض کم و کوهستانی بودن و پیچ های پی در پی آن موجب بروز حوادث تلخ و جبران ناپذیری شده است و البته آمار بالای تصادفات و واژگونی ها در مقایسه با میزان تردد وسایل نقلیه در آن گواه این حجم از بی کیفیتی جاده ای است که اگر از استانداردهای بالاتری برخوردار بود نه تنها حوادث کمتری رخ می داد بلکه در زمان و هزینه و سوخت و بسیاری امور دیگر صرفه جویی می شد .
دومین جاده ای که می توان گفت اصلی ترین و پرتردد ترین محور مواصلاتی مردم شهرستان لالی می باشد جاده ای است که از لالی آغاز و تا دوراهی مسجدسلیمان به صورت غیر استاندارد ادامه پیدا می کند ، هر چند فاصله شهر لالی تا شهرهای همجوار مسافت بیشتری است اما فعلا منظور ما همان مسافتی است که بیش از ۴۰ کیلومتر از شهر لالی تا میدان دوراهی که به اهواز و مسجدسلیمان منشعب می شود به صورت یک طرفه و با عرض کم تداوم داشته و شاهد حوادث تلخ بسیار زیادی در ماه ها و سالیان اخیر بوده است .
تاسیس شرکت پتروشیمی مسجدسلیمان و استفاده شبانه روزی تریلی های حامل محصولات پتروشیمی در کنار تردد هزاران نفر از کارکنان این مجموعه تولیدی به ویژه در چند سال اخیر ، ضریب ایمنی این جاده را به طرز محسوسی پایین آورده است به طوری که حوادث واژگونی تریلی های حامل مواد پتروشیمی ، برخورد اتوبوس های کارکنان پتروشیمی در کنار ده ها تصادف و واژگونی خودروها تنها بخشی از وقایع رخ داده در این مسیر است .
مرگ و میر فراوانی که در این محدوده ۴۰ کیلومتری رخ می دهد در حالی است که از سالیان قبل از استاندار گرفته تا سایر مسئولان خبر از ۴ خطه کردن آن می دادند ، برنامه ای که اگر اجرایی شود بدون شک نه تنها بازدهی جاده را افزایش می دهد بلکه از حوادث تلخ و زیانباری که برای مردم این مناطق رخ می دهد به میزان بسیار بالایی می کاهد .
یکی دیگر از مسیرهای پرتردد مردمی که علاوه بر مسافرت های معمول مورد استفاده فراوان عشایر قرار می گیرد جاده لالی به اندیکا بوده که با حدود ۵۰ کیلومتر فاصله و قرار گرفتن در مسیر پاشنه زاگرس از اهمیت بالایی برخوردار است اما در حال حاضر از کیفیت و استاندارد به مراتب پایین تری از سایر جاده های شهرستان برخوردار است .
گذشتن از میان مناطق گردشگری و روستاهای فراوان موجب تردد زیادی از این محور می شود که در مقایسه با سایر مسیرها ، حوادث و سوانح بیشتری هم به دلیل عرض کم ، پیچ های فراوان و آسفالت نامناسب در آن به وقوع پیوسته است به طوری که همه ساله در هنگامه کوچ و بازگشت عشایر و افزایش تردد وسایل نقلیه این وضعیت نامناسب جاده ای با بروز حوادث مختلفی خود را نشان می دهد .
موضوع دیگری که در حوزه راه می توان به عنوان انتقاد مطرح کرد دو پروژه مهم احداث پل جدید روخانه شور و بهسازی میدان ورودی شهر است که در سالیان اخیر مصوب شده اما اعتبار کافی هم به آن ها تخصیص داده نشده و تاکنون هیچ گونه حرکت اجرایی در آن ها مشاهده نشده است .
رئیس راه و شهرسازی لالی در خصوص پل جدید رودخانه شور که قرار است به جای پل فرسوده و قدیمی احداث شود اظهار داشت : این پروژه در سال قبل تا مرحله انتخاب پیمانکار هم پیش رفت اما عدم تخصیص اعتبارات کافی موجب شد پیمانکار فعلا از انجام پروژه منصرف شود .
محمد امین بهرامی همچنین در خصوص طرح بهسازی میدان ورودی شهر عنوان کرد : با توجه به این که این پروژه تخصیص اعتبار شده و پیمانکار هم معرفی شده بود اما با وجود و موانع معارضین عملیات اجرایی لغو شده و با توجه به قیمت جدید پیمانکار و راضی نشدن معارضین محلی این طرح عمرانی عملا لغو شده است .
مطالبه مهم دیگری که فراتر از خواسته به یک آرزو برای شهروندان لالی تبدیل شده و در سالیان اخیر با فعالیت های اجتماعی مختلف خواستار تحقق آن شده اند احداث جاده لالی به الیگودرز است ، مسیری که فاصله لالی تا الیگودرز را کمتر از نصف می کند و می توان به یک مسیر جدید در برقراری ارتباط بین جنوب کشور و مرکز و شمال مبدل شود .
جاده لالی به الیگودرز جادهای بسیار مهم است که خوزستان و تهران را حدوداً ۲۰۰ کیلومتر و خوزستان و اصفهان را تقریباً ۲۵۰ کیلومتر به هم نزدیکتر میکند و با وجود اینکه این طرح به عنوان یک طرح ملی مصوب شده است اما متاسفانه از طرف مسئولان هر دو استان خوزستان و لرستان و مسئولان وزارتخانه مورد توجه و پیگیری قرار نگرفته است در حالی که این جاده از جهات نزدیک شدن مسافت شمال به جنوب و بندر، از نظر پدافند غیرعامل، محرومیتزدایی و اشتغال، صرفهجویی انرژی و … دارای اهمیت زیادی است.
مطالب فوق مهمترین مطالبات عمومی شهروندان لالی در حوزه راه بوده هر چند اصلاح ، بهسازی و استانداردسازی مسیرهای مهم دیگری همچون جاده لالی به احمد فداله و باباروزبهان در کنار جاده لالی به گتوند از دیگر مطالبات این حوزه است که در صورت توجه و رسیدگی رفت و آمد های بین شهری مردم را در امنیت بالاتری قرار می دهد .