• امروز : یکشنبه - ۲۵ شهریور - ۱۴۰۳

آخرین خبرها

به اداره کل منابع طبیعی استان هشدار می دهیم / منطقه کشاورزی هارکله متعلق به مردم و برای کشاورزی است نه جنگل کاری جاده مسجدسلیمان به بازفت و شهرکرد نیازمند نگاه خاص رییس جمهور سرپرست کانون بسیج فرهنگیان ناحیه مسجدسلیمان معرفی شد یک فوتی و سه مصدوم بر اثر واژگونی پژو پارس در محور تاراز به بازفت اجراوتکمیل پروژه های اجتماعی وزارت نفت ازمطالبات به حق مردم حوزه انتخابیه است وداع با محمدعلی بهمنی / بدرقه‌ات را سخت گریستیم شاعر قلعه چالشتر در استان چهارمحال و بختیاری تقدیر مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از گروه تعزیه شهرستان لالی رهاسازی ۱۹۰ هزار قطعه بچه ماهی بومی در دریاچه سد گتوند در شهرستان لالی + عکس آیین اختتامیه سیزدهمین سوگواره ملی دلنوشته‌های عاشورایی در لالی برگزار شد + عکس برنامه های هفته دولت در روستاهای بخش حتی بهسازی و آسفالت ۲۲ کیلومتر راه روستایی با اعتباری بالغ بر ۲۶ میلیارد تومان در لالی برگزیدگان سیزدهمین سوگواره ملی دلنوشته‌های عاشورایی در لالی معرفی شدند + اسامی تصاویر رویایی و حیرت انگیز در خلیج فارس جنگل زیبای تیلاکنار در استان مازندران آمار وحشتناک واردات بنزین/تمام پول نفت در واردات بنزین صرف خواهد شد/پول نفت به کام خودروسواران و قاچاقچیان سوخت  وضعیت زیرساخت های ما در روستاها بهتر از شهر است/از ادارات بدون پروژه درهفته دولت گلایه شدید داریم از افتتاح رینگ ورزش های رزمی در لالی تا راه اندازی مجدد یک سالن ورزشی + عکس با هدف ایجاد اشتغال و رفع محرومیت شهرستانهای لالی، مسجدسلیمان و اندیکا پتروپالایشی در منطقه زیلایی مسجدسلیمان ساخته خواهد شد نجات جان یک بیمار ۷۰ ساله در لالی مدیر جدید اداره امور عشایر لالی منصوب شد/داود فولادی جانشین حبیب حاجی پور شد به مناسبت روز پزشک از پزشکان شاغل در شبکه بهداشت و درمان شهرستان لالی تجلیل شد همایون دینارانی با ۵ رای موافق به عنوان شهردار جدید لالی انتخاب شد + سوابق غرق شدن دو جوان در رود شور لالی/یک نفر فوت و یک نفر از افراد غرق شده نجات یافت یازدهمین سال حضور کاروان پیاده روی اربعین بختیاری شهرستان لالی در نجف و کربلا هیئت رئیسه چهارمین سال شورای شهر لالی مشخص شد/قاسم رستمی رئیس جدید شورای شهر شد استعدادیابی فوتبالی با حضور مربیان امیدهای تیم نفت مسجدسلیمان در لالی آسفالت ۷۰۰۰ متر مربع از معابر در روستای گچ کرسا از توابع بخش مرکزی شهرستان لالی آتش سوزی در ارتفاعات شهرستان لالی/ جنگل های زاگرس همچنان قربانی کمبود امکانات می شوند زمانی پزشکان ما از خارج بودند اما امروز از دل روستا و عشایر هستند/اسرائیل شر مطلق است بازار متفاوت لالی و قیمت های غیر واقعی/چرا جریمه های اصناف دیگر بازدارنده نیست؟ انتصاب فرزند مسجدسلیمان به سمت معاون اداری و مالی نهاد ریاست جمهوری پروژه نئوم ، بزرگ‌ترین چالش معماری تاریخ عکس‌هایی «پسا-آخرالزمانی» از گوشه‌های فراموش شدۀ آمریکا اولین «محلۀ» جهان که با «پرینت سه‌بعدی» ساخته شده است توزیع انواع بذرهای گیاهان دارویی به صورت رایگان توسط مدیریت جهاد کشاورزی لالی از ۶۰ میلیارد اعتبار آلایندگی ۱۵ میلیارد مانده است / بخشی از خدمات ضعیف شهرداری به دلیل کمبود نیرو است/یک عضو شورای شهر از فعالیت تعلیق شده است مساجد شهرستان لالی با سیستم های سرمایشی و صوتی جدید تجهیز شدند شهروندان در صورت بروز نشانه های بیماری شبیه تب دنگی از خود درمانی پرهیز و به مراکز درمانی مراجعه کنند لالی نزدیکترین نقطه به پتروشیمی است اما کمترین سهم را در آن دارد / شهردار لالی وضع نامناسب آسفالت و فضای سبز را در اولویت کار قرار دهد درخشش ورزشکاران بختیاری خوزستان در المپیک پاریس به مردم گزارش می دهم که سد تراز یک نمایش بود یا کار کارشناسی شده / پتروشیمی در حوزه وظایف اجتماعی کار شاخصی نکرده است از ادامه آسفالت منطقه بنه میر تا بهسازی معابر روستایی در منطقه هارکله شهرستان لالی مراسم گرامیداشت روز خبرنگار درشهرستان لالی برگزار شد/غیبت تکراری ادارات دربرنامه تجلیل از اصحاب رسانه رئیس جدید اداره آبفا شهرستان لالی معارفه شد/بازگشت رئیس اسبق به صندلی مدیریت جزایر قناری‌یکی از زیباترین‌نقاط روی‌کره زمین دنیای لاکچری پناهگاه‌های «آخرالزمان» شهردار لالی از مقام خود عزل شد/دور باطل شورای شهر در انتخاب و عزل شهردار آیا دولت مسعود پزشکیان می‌تواند در ۴ سال محرومیت زدایی کند؟ برگزاری مسابقه طراحی سایت به مناسبت هفته کارآفرینی در شهرستان لالی

راز جاودانگی در مثنوی مولانا

  • 09 مهر 1402 - 16:20
راز جاودانگی در مثنوی مولانا
مولانا به جاودانگي از ديدگاه تكاملي نگريسته است . يعني در تفكر او علاوه بر تصور جاودانگي غير شخصي , كه ميراث عرفاي قبلي ومربوط به نفس متعالي ابدي است

هرنفس نو می شود دنیا وما … بی خبر از نوشدن اندر بقا
عمر هم چون جوی، نونو می رسد … مستمری می نماید در جسد
در نگاه مولوی هیچ چیز مرده نیست. ماده هم صورتی از حیات است ولازمه ی حیات هر موجود زنده تمدید مرگ وزندگی است , ونیستی , آینه ای است که سیمای هستی در آن رخ می نماید وی عدم را سرچشمه ی هستی می داند، پس کاینات، هر لحظه در حال نوشدن اند واز حرکت باز نمی ایستند:
آینه ی هستی چه باشد ؟ نیستی … نیستی بر , گر تو ابله نیستی
«دفتراول ب ۳۲۱۴ ص ۲۳۹»
کارگاه و گنج حق در نیستی است … غره ی هستی, چه دانی نیست چیست!؟
«دفتر ۳ ب ۴۵۱۹ ص ۲۰۷ »
فنای بنده در ذات حق , پیوستن انسان به اصل خویش وبار امانتی که بر دوش اوست ,غیر قابل انکار است. این باور , تایید حرکت ذره به سوی کل ومرکز را با خود به همرا دارد . لذا مرگ وفنا عدم مطلق نیست , بلکه گذرگاهی برای رسیدن به مرحله ای والاتر است ؛ طریق فنا، در حقیقت استحاله ا ی است معنوی، ناشی از جایگزینی عالی به جای دانی است که به شکل تولدی دوباره ظاهر می شود :

هستی حیوان شد از مرگ نبات … راست آمد «اقتلونی یا ثقات»
«دفتر ۳ ب ۱۸۹ ص ۱۹۲
عارف در سلوک معنوی خود از زندگی به مرگ می رسند ودربازگشت از این سلوک وسفر به دیگر سو و ژرف اندیشی درباب مرگ , آموزه ی فنا را به عنوان عالی ترین مرحله ی زیستن به ارمغان می آورد

جالب آن که بر طبق یافته های عرصه ی نوین مرگ شناسی نیز با کسب آگاهی از مرگ می توان شناخت خود از زندگی را ژرفا بخشید واین تجربه ای ست که شباهت زیادی به آموزه ی فنای عرفا دارد . آموزه ا ی که انعکاس آن سراسر ادبیات عرفانی ایران را تحت نفوذ قرار داده است« انسان ومرگ ص ۱۱۶»

این بقاها از فناها یافتی … از فنایش رو چرا برتافتی
زان فناها چه زیان بودت که تا …. بر بقا چفسیده ای ای نا فقا
چون دوم از اولینت بهتر است… پس فنا جوی ومبدل را پرست
«دفتر ۵ ص ۴۲»
از همین جاست که جمله ی پر مغز (موتو قبل ان تموتوا ) یعنی بمیرید پیش از اینکه مرده شوید . در میان صوفیه رایج شده است , که شعرا وعرفای ما ان را در اثار خود اورده اندومولوی در دفتر چهارم چنین بیان می کند :
ای خنک ان را که پیش از مرگ مرد یعنی او از اصل این رز بوی برد
«دفتر ۴ ب ۱۳۷۳»
مرده گردم خویش بسپارم به آب… مرگ پیش از مرگ امن است از عذاب
«دفتر ۴ ب ۲۲۷۲ ص ۱۱۳ »
گفت (موتو ا کلکم من قبل ان … یاتی الموت تموتوا با لفنن
« دفتر ۴»
اشاره به این حدیث پیامبر دارد که «حاسبو ا انفسکم قبل ان تحا سبوا وزنو ا اعمالکم قبل ان تموتوا»
کارهای خود را به حساب بکشید پیش ازآن که از شما حساب آن را بخواهند
وبیان می کند که بمیرید پیش از آن که مرگ بیاید ودر اثر پیش آمدهای بد بمیرید
مولانا بر این است که مردان حق, به واسطه ی داشتن قدرت عشق , از تعینات دل کنده و بریده اند وجام مرگ را به پاس داشتن این فیض متعالی می نوشند
مرگ آشامان زعشقش زنده اند … دل زجان و آب جان بر کنده اند
«دفتر ۵ ب ۴۲۲۳ ص ۲۰۳»
مرگ در حقیقت وجود ندارد , وحقیقت آدمی، فنا ناپذیر است . با مرگ جسم ,
روح به اصل خود می پیوندد . وقتی از کالبد تهی شد مجرد می گردد, لذا مرگ
ظاهری را تولد دیگر گفته اند
مرگ بی مرگی بود ما را حلال … برگ بی برگی بود ما را نوال
ظاهرش مرگ و به باطن زندگی … ظاهرش بهتر، نهان پایندگی
«دفتر ۱ ب ۳۹۴۳-۳۹۴۲ ص ۲۷۰ »
در واقع مرگ، دریچه ای ست برای ورود به جهان دیگر , چنان که رحم وسیله ای ست که جنین را به عالم فراخ که مشحون از نعمت های الهی است روانه می سازد:
از رحم زادن جنین را رفتن است … در جهان او را زنو بشکفتن است
«دفتر ۱ ب ۳۹۴۴ ص ۲۷۰ »
«کسی که مردن را هلاکت بداند خود را محکوم لاتلقو ا نشمارد» زیرا این نهی برای کسانی است که مردن را طلب می کنند واز روی شوق خود را به مرگ می رساند , چون مرگ را حیات ابدی می دانند ومانند پروانه خویش را به شعله های اتش می زنند ومی سوزانند .
انکه مردن پیش جانش تهلکه است … حکم لاتلقوا نگیرد اوبدست
که اشاره به حدیث« لاتلقوا با یدیکم الی التهلکه»دارد . خود را به دست خود در هلاک میندازید.
هنگامی که حقیقت مرگ دریافته می شود , مرگ است که در اختیار سالک قرار می گیرد ومولانا با ذکر عبارتی از حلاج چنین بیان می کند:
اقتلونی یاثقاتی لایما … ان فی قتلی حیاتی دایما
ان فی موتی حیاتی یا فتی … کم افارق موطنی حتی متی
فرقتی لولم تکن فی ذا لشکون … لم یقل انا الیه راجعون
أی دوستان صدیق من , ملامت کنان مرا بکشید , راستی در قتل من زندگی جاودان خواهد بود . راستی در مرگ من – أی جوان مرد- زندگی من است
تا کی باید از موطن خود دور بمانم ؟ وبه راستی اگر در این جهان ساکن و ایستا، فرقت حق نبود , در قرآن نمی آمد که« انا الیه راجعون»( بقره ۱۵۶) واشاره به آن هایی است که به وطن حقیقی خود باز می گردند واز عالم تعینات وکثرات، به وحدانیت حقیقی می رسند .
آن چه اهل ظاهر آن را زندگی می شمارند مرگ است؛ رهایی از این زندگی , به بقا بالله می انجامد .
آزمودم مرگ من در زندگی است… چون رهم زین زندگی پایندگی است
«دفتر ۳ ب ۳۸۴ ص ۱۷۷»
صحبت از فنای بنده در حق است و (هرزمانی مردنی است ) اشاره به مراتب فناست .
از مقامات تبتل تا فنا… پله پله تا ملاقات خدا
«دفتر ۳ ب ۴۲۳۸ ص ۱۹۴»
فنای صورت بنده در نور حق , فنای اوصاف بنده در اوصاف حق و فنای هستی بنده در ذات حق است :

تو مکن تهدیدم از کشتن که من… عاشق زارم به خون خویشتن
عاشقان را هر زمانی مردنی است… مردن عشاق خود یک نوع نیست
«دفتر ۳ ب ۳۸۳۵ –۳۶ ص ۱۷۷»
این رهایی از خود , که فنا تعبیری از آن است و نیل بدان، طی کردن مقامات سلوک را از قطع پیوند با تعلقات تا دستیابی به انچه صوفیه مرگ قبل از مرگ می خوانند الزام می کند

از جمادی مردم و نامی شدم… واز نما مردم به حیوان سرزدم
مردم از حیوانی و ادم شدم… پس چه ترسم کی زمردن تن زنم
حمله ی دیگر بمیرم از بشر …تا برارم از ملایک پر وسر
وز ملک هم بایدم جستن زجو… کل شی هالک الا وجهه
پس عدم گردم عدم چون ارغنون …گویدم کا ناالیه راجعون
«دفتر ۳ ص ۱۸۰ »

در دنیایی که مرگ و ولادت داریم ؛ آنچه خلق مستمر می خوانند اجزای آن را پیوسته در تحول، در حشر و در تبدیل خلق مشغول می دانند .
برای انسان راستین آن که به دنبال مرگ از حیات حیوانی در حیات انسانی , ولادت انسانی یافته است . این گونه مرگ به هیچ وجه الزام رنج آوری نیست وفقط هماهنگی با کل کاینات را ایجاد می کند . انسان را در مقام رضا از هرگونه احساس نقص وحاجت و آرزو در امان نگه می دارد وسیر کاینات را از طلوع و غروب خورشید تا روز بیماری وتندرستی وپیدایش فراخی و تنگ سالی , همه را با مراد وی موافق می سازد .

نتیجه گیری
به این ترتیب مولانا به جاودانگی از دیدگاه تکاملی نگریسته است . یعنی در تفکر او علاوه بر تصور جاودانگی غیر شخصی , که میراث عرفای قبلی ومربوط به نفس متعالی ابدی است , نوعی جاودانگی تدریجی هم در نظر داشته است که ابداع شخص مولوی است .
اما نیروی این حرکت تحولی وتکاملی که در مرگ های پی در پی تجلی می یابد از کجا تامین می شود وماهیت آن چیست ؟
پاسخ عرفا در یکی جمله خلاصه می شود و آن «عشق» است و الحق که برای هم سفری با مرگ، هیچ نیرویی غیر از عشق، تاب پایداری ندارد , زیرا که عشق، در حقیقت همان میل ذاتی فرد به جاودانگی است.

نویسنده:حمزه رحیمی بابادی

  • نویسنده : حمزه رحیمی

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰