• امروز : جمعه - ۱۹ بهمن - ۱۴۰۳

آخرین خبرها

کلنگ زنی دو طرح توسعه شبکه آب در مناطق شهری و روستایی شهرستان لالی + عکس افتتاح نمایشگاه انقلاب در جراید در بیمارستان امید لالی افتتاح طرح های تولیدی جهاد کشاورزی به ارزش بیش از ۶۷ میلیارد ریال در دهه فجر نواختن زنگ انقلاب اسلامی در مدارس شهرستان لالی نگاهی به ۲۰ بهمن ماه و بیعت بختیاریها با امام (ره) و پاسداشت روز استان چهارمحال وبختیاری مسئولان خدمات انقلاب را به گوش مردم برسانند/روز به روز کشور ما در حال پیشرفت است عزم هیئت فوتبال خوزستان به نابودی فوتبال در لالی/استعفای رئیس اداره ورزش و جوانان لالی در پی بلاتکلیفی هیئت فوتبال اولین رویداد جشنواره طعم کتاب با عشایر در منطقه کریم آباد شهرستان لالی برگزار شد وضعیت راه های بین شهری و روستایی درلالی مناسب نیست/جاده های نامناسب مانع حضور حداکثری گردشگران در لالی است آغاز مسابقات فوتبال جام دهیاری ها با حضور ۱۰ تیم در ورزشگاه شهدای لالی + تصاویر پایش و نمونه برداری از جایگاه‌های سوخت در لالی  عملکرد شبکه بهداشت و درمان لالی در حوزه بهداشت و درمان و بیمارستان امید تشریح شد پوستر اولین جشنواره موسیقی کرنا‌نوازی شهرستان لالی رونمایی شد اعزام امامان جماعات و مبلغین به دوره مقدماتی آموزشی وتوانمند سازی اهواز درخشش تیم امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان در کشور از رئیس جمهور و استاندار گلایه شدیدداریم/فرونشست های خیابانی ما را چه کسی بایدحل کند/نماینده دولت در لالی یک شورای اداری هم برگزار نکرد وزیر نیرو فاز دوم نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی فولاد خوزستان را در گتوند کلنگ زد گلایه شدید از وزیر میراث و مدیر کل میراث خوزستان نماینده ای که تنها دنبال وزیر بهداشت است/سفر رئیس جمهورهیچ مصوبه ای برای شهرستان لالی نداشت معاون امور زنان ریاست جمهوری در شهرستان لالی : گردشگری می تواند زمینه ساز ایجاد اشتغال و درآمد برای لالی باشد فعال سازی و احداث پتروپالایش بختیاری ، موجب رونق اقتصادی در شهرهای شمالی خوزستان خواهد شد سواد را تعطیل نکنید عدم موفقیت برنامه های نمایشی غرس نهال در مسجدسلیمان در سالهای اخیر یک دستگاه ونتیلاتور با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و پانصد میلیون تومان در بیمارستان امید لالی نصب و راه اندازی می شود ” فریبرز فروتن ” نویسنده ای توانمند در حوزه ادبیات بختیاری مطالبات مردم در شهرستان لالی از وزیر راه است نه معاون امور زنان کشاورزان نیازمند حمایت ها و توجه بیشتری هستند / آتش بس یک پیروزی برای مقاومت و فاجعه ملی برای اسرائیل بود آتش بس در غزه از واقعیت تا حقیقت! پایان سه روز اعتکاف در مساجد/ استقبال بیش از ۲۵۰ نفر از برنامه معنوی اعتکاف در لالی حضور مسئولان در منطقه محروم تلوک اسنکی/از ویزیت رایگان تا توزیع برخی اقلام مورد نیاز عشایر + تصاویر رودکی، فردوسی، حافظ و سعدی متعلق به زبان فارسی هستندنه فقط ایران یا تاجیکستان ۹۰ کیلومتر شانه‌سازی و اصلاح شیب شیروانی در محورهای شهرستان لالی اجرا شد + عکس پیگیری برای سند رسمی شهرک صنعتی شهرستان پس از ۱۵ سال / کار ساخت تعدادی واحد تولیدی آغاز شده است رونمایی از کتاب عکس «ولات» اثری جدید از محمدرضا حاجی پور مستند جدید شهدای ۲۱ دی؛ روایتی هنری با ساختاری متفاوت آبیاری زمین های دشت لالی به زودی به بهره برداری می رسد / مردم ما در طول تاریخ به اسلام و اهل بیت علاقه مند بوده اند سالروز قیام مردم سلحشور لالی در ۲۱دی باید با نگاه ویژه تری دنبال شود قیام ۲۱ دی ماه ۵۷ و شرح وقایع آن / روزی خونین در تاریخ مردم شهرستان لالی + عکس برگزاری یادواره شهدای ۲۱دی ماه ۵۷ و سالگرد شهادت سردار سلیمانی در شهرستان لالی تبعات افزایش قیمت دلار/اگرتحریم‌ها ادامه دار وفروش نفت مختل شود چه رخ می دهد؟ برخی دزدهستند وتحت عناوین مختلف انتظاردارند امام جمعه با آن ها برخوردنکند/مبارزه با دزدها و غارتگران بیت المال جزء اولویت های ماست جشن های آغاز سال ۲۰۲۵ میلادی در جهان پیگیری ثبت لالی به عنوان شهر دست بافت‌های عشایری در دستور کار قرار خواهد گرفت باید از تمام ظرفیت ها در جهت ایجاد اشتغال و رفع بیکاری در لالی استفاده کنیم سالار جمالپور به عنوان مدیر جدید بنیاد مسکن شهرستان لالی معارفه شد + تصاویر نقش استراتژی‌های توسعه‌ای در پیشرفت خوزستان با تأکید بر وفاق اقوام در حوزه مسئولیتهای اجتماعی کسی از پتروشیمی مسجدسلیمان راضی نیست/اولویت دولت باید رسیدگی به مسائل معیشتی و اقتصادی باشد مراسم معارفه اولین شهردار رسمی شهر تراز در فرمانداری لالی برگزار شد + عکس زندگی در دهستان زیبای احمد فداله تجلیل و تقدیر از بانوان شاغل در ستاد شبکه و بیمارستان امید لالی بمناسبت روز زن+عکس

راز جاودانگی در مثنوی مولانا

  • 09 مهر 1402 - 16:20
راز جاودانگی در مثنوی مولانا
مولانا به جاودانگي از ديدگاه تكاملي نگريسته است . يعني در تفكر او علاوه بر تصور جاودانگي غير شخصي , كه ميراث عرفاي قبلي ومربوط به نفس متعالي ابدي است

هرنفس نو می شود دنیا وما … بی خبر از نوشدن اندر بقا
عمر هم چون جوی، نونو می رسد … مستمری می نماید در جسد
در نگاه مولوی هیچ چیز مرده نیست. ماده هم صورتی از حیات است ولازمه ی حیات هر موجود زنده تمدید مرگ وزندگی است , ونیستی , آینه ای است که سیمای هستی در آن رخ می نماید وی عدم را سرچشمه ی هستی می داند، پس کاینات، هر لحظه در حال نوشدن اند واز حرکت باز نمی ایستند:
آینه ی هستی چه باشد ؟ نیستی … نیستی بر , گر تو ابله نیستی
«دفتراول ب ۳۲۱۴ ص ۲۳۹»
کارگاه و گنج حق در نیستی است … غره ی هستی, چه دانی نیست چیست!؟
«دفتر ۳ ب ۴۵۱۹ ص ۲۰۷ »
فنای بنده در ذات حق , پیوستن انسان به اصل خویش وبار امانتی که بر دوش اوست ,غیر قابل انکار است. این باور , تایید حرکت ذره به سوی کل ومرکز را با خود به همرا دارد . لذا مرگ وفنا عدم مطلق نیست , بلکه گذرگاهی برای رسیدن به مرحله ای والاتر است ؛ طریق فنا، در حقیقت استحاله ا ی است معنوی، ناشی از جایگزینی عالی به جای دانی است که به شکل تولدی دوباره ظاهر می شود :

هستی حیوان شد از مرگ نبات … راست آمد «اقتلونی یا ثقات»
«دفتر ۳ ب ۱۸۹ ص ۱۹۲
عارف در سلوک معنوی خود از زندگی به مرگ می رسند ودربازگشت از این سلوک وسفر به دیگر سو و ژرف اندیشی درباب مرگ , آموزه ی فنا را به عنوان عالی ترین مرحله ی زیستن به ارمغان می آورد

جالب آن که بر طبق یافته های عرصه ی نوین مرگ شناسی نیز با کسب آگاهی از مرگ می توان شناخت خود از زندگی را ژرفا بخشید واین تجربه ای ست که شباهت زیادی به آموزه ی فنای عرفا دارد . آموزه ا ی که انعکاس آن سراسر ادبیات عرفانی ایران را تحت نفوذ قرار داده است« انسان ومرگ ص ۱۱۶»

این بقاها از فناها یافتی … از فنایش رو چرا برتافتی
زان فناها چه زیان بودت که تا …. بر بقا چفسیده ای ای نا فقا
چون دوم از اولینت بهتر است… پس فنا جوی ومبدل را پرست
«دفتر ۵ ص ۴۲»
از همین جاست که جمله ی پر مغز (موتو قبل ان تموتوا ) یعنی بمیرید پیش از اینکه مرده شوید . در میان صوفیه رایج شده است , که شعرا وعرفای ما ان را در اثار خود اورده اندومولوی در دفتر چهارم چنین بیان می کند :
ای خنک ان را که پیش از مرگ مرد یعنی او از اصل این رز بوی برد
«دفتر ۴ ب ۱۳۷۳»
مرده گردم خویش بسپارم به آب… مرگ پیش از مرگ امن است از عذاب
«دفتر ۴ ب ۲۲۷۲ ص ۱۱۳ »
گفت (موتو ا کلکم من قبل ان … یاتی الموت تموتوا با لفنن
« دفتر ۴»
اشاره به این حدیث پیامبر دارد که «حاسبو ا انفسکم قبل ان تحا سبوا وزنو ا اعمالکم قبل ان تموتوا»
کارهای خود را به حساب بکشید پیش ازآن که از شما حساب آن را بخواهند
وبیان می کند که بمیرید پیش از آن که مرگ بیاید ودر اثر پیش آمدهای بد بمیرید
مولانا بر این است که مردان حق, به واسطه ی داشتن قدرت عشق , از تعینات دل کنده و بریده اند وجام مرگ را به پاس داشتن این فیض متعالی می نوشند
مرگ آشامان زعشقش زنده اند … دل زجان و آب جان بر کنده اند
«دفتر ۵ ب ۴۲۲۳ ص ۲۰۳»
مرگ در حقیقت وجود ندارد , وحقیقت آدمی، فنا ناپذیر است . با مرگ جسم ,
روح به اصل خود می پیوندد . وقتی از کالبد تهی شد مجرد می گردد, لذا مرگ
ظاهری را تولد دیگر گفته اند
مرگ بی مرگی بود ما را حلال … برگ بی برگی بود ما را نوال
ظاهرش مرگ و به باطن زندگی … ظاهرش بهتر، نهان پایندگی
«دفتر ۱ ب ۳۹۴۳-۳۹۴۲ ص ۲۷۰ »
در واقع مرگ، دریچه ای ست برای ورود به جهان دیگر , چنان که رحم وسیله ای ست که جنین را به عالم فراخ که مشحون از نعمت های الهی است روانه می سازد:
از رحم زادن جنین را رفتن است … در جهان او را زنو بشکفتن است
«دفتر ۱ ب ۳۹۴۴ ص ۲۷۰ »
«کسی که مردن را هلاکت بداند خود را محکوم لاتلقو ا نشمارد» زیرا این نهی برای کسانی است که مردن را طلب می کنند واز روی شوق خود را به مرگ می رساند , چون مرگ را حیات ابدی می دانند ومانند پروانه خویش را به شعله های اتش می زنند ومی سوزانند .
انکه مردن پیش جانش تهلکه است … حکم لاتلقوا نگیرد اوبدست
که اشاره به حدیث« لاتلقوا با یدیکم الی التهلکه»دارد . خود را به دست خود در هلاک میندازید.
هنگامی که حقیقت مرگ دریافته می شود , مرگ است که در اختیار سالک قرار می گیرد ومولانا با ذکر عبارتی از حلاج چنین بیان می کند:
اقتلونی یاثقاتی لایما … ان فی قتلی حیاتی دایما
ان فی موتی حیاتی یا فتی … کم افارق موطنی حتی متی
فرقتی لولم تکن فی ذا لشکون … لم یقل انا الیه راجعون
أی دوستان صدیق من , ملامت کنان مرا بکشید , راستی در قتل من زندگی جاودان خواهد بود . راستی در مرگ من – أی جوان مرد- زندگی من است
تا کی باید از موطن خود دور بمانم ؟ وبه راستی اگر در این جهان ساکن و ایستا، فرقت حق نبود , در قرآن نمی آمد که« انا الیه راجعون»( بقره ۱۵۶) واشاره به آن هایی است که به وطن حقیقی خود باز می گردند واز عالم تعینات وکثرات، به وحدانیت حقیقی می رسند .
آن چه اهل ظاهر آن را زندگی می شمارند مرگ است؛ رهایی از این زندگی , به بقا بالله می انجامد .
آزمودم مرگ من در زندگی است… چون رهم زین زندگی پایندگی است
«دفتر ۳ ب ۳۸۴ ص ۱۷۷»
صحبت از فنای بنده در حق است و (هرزمانی مردنی است ) اشاره به مراتب فناست .
از مقامات تبتل تا فنا… پله پله تا ملاقات خدا
«دفتر ۳ ب ۴۲۳۸ ص ۱۹۴»
فنای صورت بنده در نور حق , فنای اوصاف بنده در اوصاف حق و فنای هستی بنده در ذات حق است :

تو مکن تهدیدم از کشتن که من… عاشق زارم به خون خویشتن
عاشقان را هر زمانی مردنی است… مردن عشاق خود یک نوع نیست
«دفتر ۳ ب ۳۸۳۵ –۳۶ ص ۱۷۷»
این رهایی از خود , که فنا تعبیری از آن است و نیل بدان، طی کردن مقامات سلوک را از قطع پیوند با تعلقات تا دستیابی به انچه صوفیه مرگ قبل از مرگ می خوانند الزام می کند

از جمادی مردم و نامی شدم… واز نما مردم به حیوان سرزدم
مردم از حیوانی و ادم شدم… پس چه ترسم کی زمردن تن زنم
حمله ی دیگر بمیرم از بشر …تا برارم از ملایک پر وسر
وز ملک هم بایدم جستن زجو… کل شی هالک الا وجهه
پس عدم گردم عدم چون ارغنون …گویدم کا ناالیه راجعون
«دفتر ۳ ص ۱۸۰ »

در دنیایی که مرگ و ولادت داریم ؛ آنچه خلق مستمر می خوانند اجزای آن را پیوسته در تحول، در حشر و در تبدیل خلق مشغول می دانند .
برای انسان راستین آن که به دنبال مرگ از حیات حیوانی در حیات انسانی , ولادت انسانی یافته است . این گونه مرگ به هیچ وجه الزام رنج آوری نیست وفقط هماهنگی با کل کاینات را ایجاد می کند . انسان را در مقام رضا از هرگونه احساس نقص وحاجت و آرزو در امان نگه می دارد وسیر کاینات را از طلوع و غروب خورشید تا روز بیماری وتندرستی وپیدایش فراخی و تنگ سالی , همه را با مراد وی موافق می سازد .

نتیجه گیری
به این ترتیب مولانا به جاودانگی از دیدگاه تکاملی نگریسته است . یعنی در تفکر او علاوه بر تصور جاودانگی غیر شخصی , که میراث عرفای قبلی ومربوط به نفس متعالی ابدی است , نوعی جاودانگی تدریجی هم در نظر داشته است که ابداع شخص مولوی است .
اما نیروی این حرکت تحولی وتکاملی که در مرگ های پی در پی تجلی می یابد از کجا تامین می شود وماهیت آن چیست ؟
پاسخ عرفا در یکی جمله خلاصه می شود و آن «عشق» است و الحق که برای هم سفری با مرگ، هیچ نیرویی غیر از عشق، تاب پایداری ندارد , زیرا که عشق، در حقیقت همان میل ذاتی فرد به جاودانگی است.

نویسنده:حمزه رحیمی بابادی

  • نویسنده : حمزه رحیمی

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰