• امروز : دوشنبه - ۱ بهمن - ۱۴۰۳

آخرین خبرها

کشاورزان نیازمند حمایت ها و توجه بیشتری هستند / آتش بس یک پیروزی برای مقاومت و فاجعه ملی برای اسرائیل بود آتش بس در غزه از واقعیت تا حقیقت! پایان سه روز اعتکاف در مساجد/ استقبال بیش از ۲۵۰ نفر از برنامه معنوی اعتکاف در لالی حضور مسئولان در منطقه محروم تلوک اسنکی/از ویزیت رایگان تا توزیع برخی اقلام مورد نیاز عشایر + تصاویر رودکی، فردوسی، حافظ و سعدی متعلق به زبان فارسی هستندنه فقط ایران یا تاجیکستان ۹۰ کیلومتر شانه‌سازی و اصلاح شیب شیروانی در محورهای شهرستان لالی اجرا شد + عکس پیگیری برای سند رسمی شهرک صنعتی شهرستان پس از ۱۵ سال / کار ساخت تعدادی واحد تولیدی آغاز شده است رونمایی از کتاب عکس «ولات» اثری جدید از محمدرضا حاجی پور مستند جدید شهدای ۲۱ دی؛ روایتی هنری با ساختاری متفاوت آبیاری زمین های دشت لالی به زودی به بهره برداری می رسد / مردم ما در طول تاریخ به اسلام و اهل بیت علاقه مند بوده اند سالروز قیام مردم سلحشور لالی در ۲۱دی باید با نگاه ویژه تری دنبال شود قیام ۲۱ دی ماه ۵۷ و شرح وقایع آن / روزی خونین در تاریخ مردم شهرستان لالی + عکس برگزاری یادواره شهدای ۲۱دی ماه ۵۷ و سالگرد شهادت سردار سلیمانی در شهرستان لالی تبعات افزایش قیمت دلار/اگرتحریم‌ها ادامه دار وفروش نفت مختل شود چه رخ می دهد؟ برخی دزدهستند وتحت عناوین مختلف انتظاردارند امام جمعه با آن ها برخوردنکند/مبارزه با دزدها و غارتگران بیت المال جزء اولویت های ماست جشن های آغاز سال ۲۰۲۵ میلادی در جهان پیگیری ثبت لالی به عنوان شهر دست بافت‌های عشایری در دستور کار قرار خواهد گرفت باید از تمام ظرفیت ها در جهت ایجاد اشتغال و رفع بیکاری در لالی استفاده کنیم سالار جمالپور به عنوان مدیر جدید بنیاد مسکن شهرستان لالی معارفه شد + تصاویر نقش استراتژی‌های توسعه‌ای در پیشرفت خوزستان با تأکید بر وفاق اقوام در حوزه مسئولیتهای اجتماعی کسی از پتروشیمی مسجدسلیمان راضی نیست/اولویت دولت باید رسیدگی به مسائل معیشتی و اقتصادی باشد مراسم معارفه اولین شهردار رسمی شهر تراز در فرمانداری لالی برگزار شد + عکس زندگی در دهستان زیبای احمد فداله تجلیل و تقدیر از بانوان شاغل در ستاد شبکه و بیمارستان امید لالی بمناسبت روز زن+عکس بررسی سند چشم انداز فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرستان لالی با محوریت بخش کشاورزی دیدار سرپرست فرمانداری شهرستان لالی با مدیر کل بهزیستی استان خوزستان بازدید سرزده سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی اهواز از بیمارستان امید لالی + تصاویر افسانه شب یلدا؛ روایتی از جدال نور و تاریکی ال‌کلاسیکوی فوتبال ایران با حضور ویژه بانوان دولت برای مشکلات مردم برنامه ریزی کند/اگر تجملات در زندگی کم شود ارتباطات و صمیمیت ها هم بیشتر می شود تصادف در جاده لالی به مسجدسلیمان، پنج مصدوم برجا گذاشت برگزاری پویش درختکاری در سایه مادر با حضور مسئولین و مردم شهرستان لالی + عکس جلسه ستادبازآفرینی شهری شهرهای مسجدسلیمان، اندیکا، لالی وهفتکل برگزار شد+عکس به دنبال ارتقاء سرمایه گذاری و تسهیل کارآفرینی هستیم / احداث کارخانه سرم سازی و راه اندازی مجدد کارخانه تولید آب معدنی در حال پیگیری است توسعه شبکه برق و روشنایی ۱۲ نقطه روستایی در بخش حتی و مرکزی شهرستان لالی جاده مرگ، توصیف کاملی از وضعیت سالیان اخیر محور ترانزیتی شوشتر به دزفول است دستگیری تخریب‌گر منابع طبیعی در ایذه عواقب یک اظهار نظر جنجالی/دادستان یاسوج علیه نماینده ماهشهر اعلام جرم کرد اجرای بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال پروژه های عمرانی در مناطق عشایری شهرستان لالی تیم کشتی شهرداری مسجدسلیمان با اقتدار قهرمان لیگ برتر کشتی کشور شد چرا رودخانه آمازون «پل» ندارد؟ اردوی جهادی گروه پزشکی شهید غلامرضا بامدی در منطقه آرپناه شهرستان لالی + تصاویر معاون کمیته امداد خوزستان در مناطق محروم لالی/اهدای لوازم التحریر به دانش آموزان عشایری + تصاویر آلودگی هوا درخوزستان وشهرهایی که همچنان ایستگاه سنجش کیفیت هوا ندارند نخستین شهردار رسمی تراز منصوب شد / عزت اله مهری بابادی با حکم استاندار شهردار شهر جدید تِراز در لالی شد ساختمان حسینیه شهدای گمنام در شهرستان لالی پیشرفت ۹۵ درصدی داشته است فرمانده اسبق سپاه لالی، مسئول معاونت عملیات سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان شد افتتاح مرکز یادگیری محلی نهضت سوادآموزی شهید باهنر آموزش و پرورش شهرستان لالی بازدید استاندار از مناطق زلزله‌ زده در مسجدسلیمان و هفتکل/احتمال حضور رئیس جمهور در منطقه ۱۵ مصدوم پس از ۱۲ زمین لرزه در خوزستان / اعزام تیم های ارزیاب هلال احمر به مناطق زلزله زده/تخریب ۳۳ خانه در گلگیر مسجدسلیمان

چرا همه دنبال اتوبوس کریس رونالدو می‌دوند!

  • 30 شهریور 1402 - 1:07
چرا همه دنبال اتوبوس کریس رونالدو می‌دوند!

چنانچه قدرت و میزانِ تأثیرگذاری یک برندِ حرفه‌ای را در نظر داشته باشیم، اتّفاقاتِ مربوط به حضورِ «کریس رونالدو» در ایران و استقبال و واکنشِ بخشی از مردم، چندان دور از انتظار، شرم‌آور، و اسفناک قلمداد نخواهد شد. هر چند باید اذعان داشت که هم از سوی علاقه‌مندان به این ورزشکارِ مشهور و محبوب و […]

چنانچه قدرت و میزانِ تأثیرگذاری یک برندِ حرفه‌ای را در نظر داشته باشیم، اتّفاقاتِ مربوط به حضورِ «کریس رونالدو» در ایران و استقبال و واکنشِ بخشی از مردم، چندان دور از انتظار، شرم‌آور، و اسفناک قلمداد نخواهد شد. هر چند باید اذعان داشت که هم از سوی علاقه‌مندان به این ورزشکارِ مشهور و محبوب و هم از سوی مسئولینِ امر، می‌توانست به صورتِ بهتر و کنترل‌شده‌تری عمل شود. امّا در مجموع، برندهای قدرتمندی چون رونالدو در هر جایی از دنیا که پا بگذارند با استقبالِ پُرشکوهِ مردمی مواجه خواهند شد؛ البته که کنترلِ امور و داشتنِ نظم و برنامه موضوعِ دیگری است.

حال باید دید که علّتِ اصلی این شدّت از محبوبیتِ رونالدو از کجا ناشی می‌شود. در این یادداشت معتقدیم که چهره‌های برجسته و مشاهیری چون رونالدو را به‌غیر از دانشِ برند با هیچ علمِ دیگری نمی‌توان تحلیلِ عمیق کرد. در مدل‌های موجود در این حوزه هم فقط مدلِ «آیکونیک برند» است که می‌تواند این برندهای تأثیرگذار و پُرطرفدارِ ورزشی را به‌طورِ معناداری تحلیل کرده و توضیح دهد. توجّه داریم که در حوزه‌های دیگر نیز همینطور است؛ یعنی چنانچه درکِ درستی از مفهومِ آیکونیک برند نداشته باشیم، نمی‌توانیم دلیلِ محبوبیتِ فراوانِ مرحوم تختی، گاندی، ماندلا، اوباما، یا شرکت‌هایی چون اپل را درک کرده و توضیح دهیم که چرا مردم برای دیدنِ این قبیل شخصیت‌ها مسافت‌ها و ساعت‌های طولانی را به انتظار نشسته و یا در صفِ خریدِ آخرین مدلِ آیفون که احتمالاً چیزِ خیلی زیادی هم نسبت به مدلِ قبلیش بدان افزوده نشده، به صف می‌ایستند. ازاین‌رو، قبل از ورود به بحث از رونالدو، به مقدّماتی در خصوصِ برند، به‌طورِ کلّی، و آیکونیک برند، به‌طورِ خاصّ، اشاره خواهیم داشت. 

دربارۀ برند
برندِ شخصی در واقعِ مفاهیمی است که با نامِ فرد پیوند خورده و دارای سه بُعد است: ۱-شناخت و آگاهی‌ نسبت به یک برند؛ ۲-کارکردها و عملکردهای یک برند؛ ۳-جنبه‌های عاطفی و احساسی یک برند. بنابراین، برندْ صرفاً به سطحِ معروفیت یا عملکردِ یک شرکت یا شخص بستگی نداشته و به احساسی که مردم نسبت به آن دارند و تصویر و معنایی که از آن در اذهانِ عمومی تداعی می‌شود نیز وابسته است. حال، در خصوصِ یک ورزشکار و فوتبالیست هم چنین بوده و برندِ یک بازیکن تنها از سطحِ بازی و موفقیت‌های ورزشی او ناشی نمی‌شود بلکه تداعی‌هایی که از او در اذهانِ مخاطبین شکل گرفته هم بسیار تأثیرگذار است که این امر نیز وابسته به گفتارها، رفتارها، ارتباط‌ها، انتخاب‌ها، زندگی شخصی و خانوادگی، و البته میزانِ پیوندی است که بینِ او و مردم شکل‌گرفته است.

آیکونیک برند
آیکونیک برند به‌نوعی جزوِ به‌روزترین و آخرین مدل‌های برندسازی محسوب می‌شود. میلیون‌ها کسب‌کار و چهرۀ ورزشی در جهان وجود داشته و دارند؛ با این حال، تعدادِ معدودی از آنها به آیکونیک برند تبدیل می‌شوند. آیکونیک برندها پدیده‌هایی فرهنگی هستند که وفاداری ناگسستنی‌ای را در بینِ طرفدارانِ خود به‌وجود آورده و همچنین وابستگی‌ای عاطفی که در تمامِ جنبه‌های زندگی آنها نفوذ می‌کند را القاء می‌نمایند. آیکونیک برندها در «داستان‌گویی» و «بازاریابی روانشناختی» نیز متخصّص هستند. به این معنا که در پرورشِ هویتِ برندِ خود به ایده‌ها، مفاهیم، ارزش‌ها، آرمان‌ها، و رؤیاهایی می‌پردازند که در بینِ مخاطبین جذّابیتِ بالایی داشته و با جهان‌بینی و نیازهای آنها سازگاری دارد. بنابراین، آیکونیک برندها از ارزش‌های جامعه بهره بُرده و داستان‌ها، اهداف، و ارزش‌هایی را منعکس‌ می‌سازند که باورها و نگرانی‌های مخاطبانِ هدفشان بوده و ارتباطِ آن‌ها با پیچیده‌ترین حامیانشان را آسان‌تر می‌کند. ویژگی‌های دیگری را نیز می‌توان برای آیکونیک برندها معرفی کرد که به برخی از آنها در خلالِ بحث اشاره خواهد شد.

کریس رونالدو همچون یک آیکونیک برند
آیکونیک برندها دارای «ریشه‌های فرهنگی»ِ قوی هستند و باورها، ارزش‌ها، و تجربیاتِ مخاطبانِ هدفِ خود را به‌شیوه‌ای قدرتمند و معنادار منعکس می‌سازند. همچنین، هر آیکونیک برندِ موفّقی، «داستان»ی را در پسِ خود دارد که برای مخاطبْ روشن، شنیدنی، و جذّاب بوده و با آن احساسِ نزدیکی و همدلی می‌کند. در واقع، داستانِ برندْ با ارزش‌ها، باورها، و ایدئال‌های جامعۀ هدف کاملاً همخوانی داشته و با سرگذشت و سرنوشتِ آنها به‌طرزِ عجیب و نیرومندی گره می‌خورد؛ به‌طوری که حامیانِ یک برند، نه صاحبِ برند بلکه خود را در مقامِ قهرمانِ آن داستان متصوّر شده و رؤیاهای دست‌نیافتنی‌شان را در آن تحقّق می‌بخشند. در موردِ رونالدو، به‌عنوانِ یک آیکونیک برندِ قدرتمند، نیز چنین امری صادق است.

در داستانی که از دورانِ کودکی و نوجوانی کریس در رسانه‌ها انتشار یافته و خودِ رونالدو نیز با دقّتِ خاصی به آنها دامن زده، وی فردی معرفی می‌شود که زندگیِ بسیار فقیرانه و پُرمشقتی را پشت سر گذاشته است. در یک نمونه، وقتی که از آرزوی خانه‌های بزرگ صحبت می‌کند، پدرش او را مورد شماتت قرار داده و می‌گوید که این خانه‌ها (به تعبیرِ خودمانی) متعلّق به از ما بهتران است و فراموششان کن! با این حال، روزی فرارسیده که رونالدو با اراده و تلاش و پشتکارِ خود به بهترینِ آن خانه‌ها و حتّی خیلی فراتر از آن‌ها دست یافته است. بی‌شک این داستان برای بسیاری از مخاطبان در سراسرِ جهان تأثیرگذار و جذّاب است.

از دیگر ویژگی‌های آیکونیک برندها عمل به وعده‌ها، اهداف، و ارزش‌های خود است؛ به‌ویژه در زمانی که مسیری سخت و چالش‌های بسیار پیشِ رو باشد. در ویدیویی ضبط شده است که رونالدو در اوجِ جوانی خود، در معرفی بهترین بازیکنِ فوتبال، از خود نام می‌برد. در واقع، به مخاطبان این وعده را می‌دهد که با سختکوشی و شور و اشتیاقِ فراوان، به این موقعیت و جایگاه خواهد رسید که تا حدّ زیادی هم می‌رسد. این امر باعثِ به‌وجود آمدنِ اعتمادی مضاعف در بینِ هواداران شده و صاحبِ برند را از سطحِ یک ورزشکارِ محبوبِ معمولی بسیار فراتر می‌برد. 

ویژگی بعدی آیکونیک برند، داشتنِ تصویر و تداعی‌هایی واضح، ثابت، و ماندگار است. به‌عبارتی دیگر، آیکونیک برندهایِ معتبر و اصیل، در گذرِ زمان دستخوشِ کمترین تزلزل و دگرگونی می‌شوند. توجّه داریم که امثالِ رونالدو، در ماکزیمم زمانِ ممکن برای حضورِ حرفه‌ایِ یک بازیکنِ فوتبال، همواره در سطحِ اوّلِ دنیا بازی کرده، درخشیده، و افتخار کسب کرده‌است. 

بنابراین، داشتنِ تواناییِ تطبیق با شرایطِ جدید که نیازمندِ علاقه‌مندیِ شدید، پشتکارِ فراوان، و تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌های سنجیده و بابرنامه است، از جمله ویژگی‌های اساسیِ آیکونیک برند می‌باشد. از‌این‌رو، آیکونیک برندهای قدرتمند به‌هیچ‌عنوان تسلیمِ شرایطِ بیرونی نشده و همواره به دنبالِ فرصت‌ها و تجربه‌های جدید هستند. این امر، اعتماد و باورِ حامیانِ آنها را به‌شدّت افزایش داده و به شکل‌گیریِ تصویر و ذهنیتی اسطوره‌ای از آنها کمک می‌کند.👉

در این مورد نیز، رونالدو با انتخابِ خود در پیوستنِ به النصرِ عربستان صفحۀ‌ جدیدی را در تاریخِ فوتبال رقم زده و با این اقدامِ او قطبِ جدیدی در فوتبال با محوریتِ عربستان شکل گرفت که در ادامه با جذبِ برخی از دیگر ستارگانِ فوتبالِ دنیا ـ از جمله کریم بنزما و نیمارـ توسط سایر تیم‌های عربستانی، این موضوع جدّیتِ بیشتری پیدا کرد. به‌طوری‌که این نقل و انتقالات نه تنها در بینِ فوتبال‌دوستان بلکه برای عمومِ مردم نیز جالب و قابلِ توجّه بود. همچنین، بعد از حضورِ رونالدو در النصر، لیگِ عربستان از مرزهای این کشور فراتر رفته و در سراسرِ دنیا مخاطبان و علاقه‌مندانی پیدا کرد، موضوعی که نه‌تنها به جهاتِ گوناگون برای عربستان سودمند بود بلکه رونالدو را نیز در سن ۳۸ سالگی همچنان در مقابلِ دیدگانِ تماشاگران و اصحابِ رسانه حاضر، خبرساز، و محبوب نگه داشت. 

نتیجه
بنابراین، ملاحظه می‌شود که خودِ رونالدو با اراده، تمرین، سختکوشی، پشتکار، شور و اشتیاق، تداوم، و توجّه به هوادارن و خواست و نیازهای آنها و همچنین تیمِ رسانه‌ای و مشاورینِ برندینگِ او با مشاوره‌ها و رویکردهای درست و حرفه‌ای، گام‌هایی را برداشته‌اند که در راستای تقویتِ برندِ رونالدو بوده و در نهایت از او یک آیکونیک برندِ قدرتمند ساخته است. لذا، نه‌تنها دور از انتظار و عجیب نیست بلکه حتّی طبیعی است که در هر کجای دنیا ـ از جمله در ایران ـ مردم شیفته و شیدای این فوتبالیستِ اسطوره‌ای باشند و برای دیدنش از نزدیک، مسافت‌های طولانی را پیموده و ساعت‌ها وقت صرف کرده و به انتظار بایستند. 

در واقع، کریس رونالدو بدل به یک برندِ اجتماعی شده است که توسطِ انجمنِ یک برند ساخته و مدیریت می‌شود و صاحبِ برندْ همین انجمن است. این انجمن باعثِ شکل‌گیری شبکۀ اجتماعی برند می‌شود.

در سال‌های نه چندان دور که اینترنت نبود این شبکه‌های اجتماعی در فضای واقعی درباره امثال تختی شکل می‌گرفت و امروز با ظهور پدیدۀ اینترنت، شبکه‌های اجتماعی مجازی نقش بسیار مهمّی در ساخته‌شدنِ برندهای اجتماعی و تأسیسِ انجمنِ برند دارند که در ایران نیز با گسترشِ این شبکه‌ها، این امر تسهیل شده است.

  • نویسنده : دکتر رسول بابایی
  • منبع : ورزش 3

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰