• امروز : یکشنبه - ۳۰ دی - ۱۴۰۳

آخرین خبرها

کشاورزان نیازمند حمایت ها و توجه بیشتری هستند / آتش بس یک پیروزی برای مقاومت و فاجعه ملی برای اسرائیل بود آتش بس در غزه از واقعیت تا حقیقت! پایان سه روز اعتکاف در مساجد/ استقبال بیش از ۲۵۰ نفر از برنامه معنوی اعتکاف در لالی حضور مسئولان در منطقه محروم تلوک اسنکی/از ویزیت رایگان تا توزیع برخی اقلام مورد نیاز عشایر + تصاویر رودکی، فردوسی، حافظ و سعدی متعلق به زبان فارسی هستندنه فقط ایران یا تاجیکستان ۹۰ کیلومتر شانه‌سازی و اصلاح شیب شیروانی در محورهای شهرستان لالی اجرا شد + عکس پیگیری برای سند رسمی شهرک صنعتی شهرستان پس از ۱۵ سال / کار ساخت تعدادی واحد تولیدی آغاز شده است رونمایی از کتاب عکس «ولات» اثری جدید از محمدرضا حاجی پور مستند جدید شهدای ۲۱ دی؛ روایتی هنری با ساختاری متفاوت آبیاری زمین های دشت لالی به زودی به بهره برداری می رسد / مردم ما در طول تاریخ به اسلام و اهل بیت علاقه مند بوده اند سالروز قیام مردم سلحشور لالی در ۲۱دی باید با نگاه ویژه تری دنبال شود قیام ۲۱ دی ماه ۵۷ و شرح وقایع آن / روزی خونین در تاریخ مردم شهرستان لالی + عکس برگزاری یادواره شهدای ۲۱دی ماه ۵۷ و سالگرد شهادت سردار سلیمانی در شهرستان لالی تبعات افزایش قیمت دلار/اگرتحریم‌ها ادامه دار وفروش نفت مختل شود چه رخ می دهد؟ برخی دزدهستند وتحت عناوین مختلف انتظاردارند امام جمعه با آن ها برخوردنکند/مبارزه با دزدها و غارتگران بیت المال جزء اولویت های ماست جشن های آغاز سال ۲۰۲۵ میلادی در جهان پیگیری ثبت لالی به عنوان شهر دست بافت‌های عشایری در دستور کار قرار خواهد گرفت باید از تمام ظرفیت ها در جهت ایجاد اشتغال و رفع بیکاری در لالی استفاده کنیم سالار جمالپور به عنوان مدیر جدید بنیاد مسکن شهرستان لالی معارفه شد + تصاویر نقش استراتژی‌های توسعه‌ای در پیشرفت خوزستان با تأکید بر وفاق اقوام در حوزه مسئولیتهای اجتماعی کسی از پتروشیمی مسجدسلیمان راضی نیست/اولویت دولت باید رسیدگی به مسائل معیشتی و اقتصادی باشد مراسم معارفه اولین شهردار رسمی شهر تراز در فرمانداری لالی برگزار شد + عکس زندگی در دهستان زیبای احمد فداله تجلیل و تقدیر از بانوان شاغل در ستاد شبکه و بیمارستان امید لالی بمناسبت روز زن+عکس بررسی سند چشم انداز فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرستان لالی با محوریت بخش کشاورزی دیدار سرپرست فرمانداری شهرستان لالی با مدیر کل بهزیستی استان خوزستان بازدید سرزده سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی اهواز از بیمارستان امید لالی + تصاویر افسانه شب یلدا؛ روایتی از جدال نور و تاریکی ال‌کلاسیکوی فوتبال ایران با حضور ویژه بانوان دولت برای مشکلات مردم برنامه ریزی کند/اگر تجملات در زندگی کم شود ارتباطات و صمیمیت ها هم بیشتر می شود تصادف در جاده لالی به مسجدسلیمان، پنج مصدوم برجا گذاشت برگزاری پویش درختکاری در سایه مادر با حضور مسئولین و مردم شهرستان لالی + عکس جلسه ستادبازآفرینی شهری شهرهای مسجدسلیمان، اندیکا، لالی وهفتکل برگزار شد+عکس به دنبال ارتقاء سرمایه گذاری و تسهیل کارآفرینی هستیم / احداث کارخانه سرم سازی و راه اندازی مجدد کارخانه تولید آب معدنی در حال پیگیری است توسعه شبکه برق و روشنایی ۱۲ نقطه روستایی در بخش حتی و مرکزی شهرستان لالی جاده مرگ، توصیف کاملی از وضعیت سالیان اخیر محور ترانزیتی شوشتر به دزفول است دستگیری تخریب‌گر منابع طبیعی در ایذه عواقب یک اظهار نظر جنجالی/دادستان یاسوج علیه نماینده ماهشهر اعلام جرم کرد اجرای بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال پروژه های عمرانی در مناطق عشایری شهرستان لالی تیم کشتی شهرداری مسجدسلیمان با اقتدار قهرمان لیگ برتر کشتی کشور شد چرا رودخانه آمازون «پل» ندارد؟ اردوی جهادی گروه پزشکی شهید غلامرضا بامدی در منطقه آرپناه شهرستان لالی + تصاویر معاون کمیته امداد خوزستان در مناطق محروم لالی/اهدای لوازم التحریر به دانش آموزان عشایری + تصاویر آلودگی هوا درخوزستان وشهرهایی که همچنان ایستگاه سنجش کیفیت هوا ندارند نخستین شهردار رسمی تراز منصوب شد / عزت اله مهری بابادی با حکم استاندار شهردار شهر جدید تِراز در لالی شد ساختمان حسینیه شهدای گمنام در شهرستان لالی پیشرفت ۹۵ درصدی داشته است فرمانده اسبق سپاه لالی، مسئول معاونت عملیات سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان شد افتتاح مرکز یادگیری محلی نهضت سوادآموزی شهید باهنر آموزش و پرورش شهرستان لالی بازدید استاندار از مناطق زلزله‌ زده در مسجدسلیمان و هفتکل/احتمال حضور رئیس جمهور در منطقه ۱۵ مصدوم پس از ۱۲ زمین لرزه در خوزستان / اعزام تیم های ارزیاب هلال احمر به مناطق زلزله زده/تخریب ۳۳ خانه در گلگیر مسجدسلیمان

چرا رودخانه آمازون «پل» ندارد؟

  • 23 آذر 1403 - 21:49
چرا رودخانه آمازون «پل» ندارد؟
رودخانه آمازون حداقل ۶۴۰۰ کیلومتر پیچ و تاب خورده، اما حتی یک پل (حداقل به طور رسمی) هم بر روی آن وجود ندارد.

رودخانه آمازون حداقل ۶۴۰۰ کیلومتر پیچ و تاب خورده، اما حتی به طور رسمی حتی یک پل هم بر روی آن وجود ندارد. با توجه به میل شدید بشر به تغییر شکل مناظر طبیعی و عبور از چیزهای به ظاهر غیرممکن، این پرسش مطرح می‌شود که چرا رودخانه آمازون پل ندارد؟ 

یکی از دلایل اصلی این است که تقاضای زیادی برای عبور از رودخانه آمازون وجود ندارد. اعماق جنگل‌های بارانی جمعیت زیادی ندارد و زیرساخت‌ها و جاده‌های نسبتاً کمی دارد و بر خلاف روگذرهای شلوغ رودخانه تیمز در لندن، وجود پل بر فراز رودخانه آمازون چندان ضروری به نظر نمی‌رسد. 

والتر کافمَن، رئیس مهندسی سازه (سازه‌های بتنی و طراحی پل) در مؤسسه فناوری فدرال سوئیس در زوریخ، سال ۲۰۲۲ گفت: «هیچ نیاز به اندازه‌ی کافی مبرمی برای پل زدن بر فراز رودخانه‌ی آمازون وجود ندارد. البته مشکلات فنی و تدارکاتی نیز وجود دارد.» 

ایجاد زیرساخت در جنگل‌های بارانی متراکم بدون شک چالش‌برانگیز است، به همین دلیل تعداد بسیار کمی سکونتگاه‌های انسانی با اندازه قابل‌توجه در آمازون وجود دارد. به علاوه، زمین این منطقه نرم و غیرقابل پیش‌بینی است و همچنین هر سازه‌ای که توسط انسان ساخته شود، به راحتی توسط پوشش گیاهی بی‌امان و شرایط سخت جنگل‌های بارانی، مانند بارندگی شدید، از بین می‌رود. 

هرگونه تلاش برای ساختن پل، اگر کاملاً برنامه‌ریزی‌شده نباشد، احتمالاً به فروپاشی پی‌ها و محو شدن زیر فضای سبز ختم می‌شود. 

شاید با صرف نگاه کردن به مناظر نتوانید متوجه شوید، اما واقعیت این است که آمازون پر از بقایای گمشده‌ی سکونتگاه‌های انسانی است که طی قرن‌ها در طبیعت گم شده‌اند. 

فناوری‌های جدید تصویربرداری نشان می‌دهد احتمالاً بیش از ۱۰۰۰۰ مکان باستان‌شناسی پیش‌کلمبیایی در سراسر حوضه آمازون پنهان شده است. برخلاف بقایای باستان‌شناسی فرهنگ‌های باستانی در بخش‌های معتدل جهان، ساختارهای آمازونی باتلاقی شده و توسط رشد زیاد گیاهان بلعیده و مدفون شده‌اند. 

اگر به یک مثال امروزی نیاز دارید، به بزرگراه بدنام BR-319 نگاه کنید، جاده‌ای به طول ۸۷۰ کیلومتر که از بخش بکر جنگل‌های بارانی آمازون از مانائوس به پورتو ولیو می‌رود. این بزرگراه اوایل دهه ۱۹۷۰ تحت دیکتاتوری نظامی برزیل ساخته شد، اما در نهایت سال ۱۹۸۸ متروک شد چون نگهداری آن پرهزینه بود و به دلیل تخریب سریع نیاز به تعمیرات مداوم داشت. 

شاید برخی استدلال کنند که بهتر است هرگز هیچ پلی از رودخانه آمازون عبور نکند. آمازون منبع فوق‌العاده غنی و بی‌همتایی از تنوع زیستی و فرهنگ انسانی است که همین حالا هم تحت فشار شدیدی به واسطه‌ی قطع درختان و استخراج معادن است. 

ساخت جاده‌ها، بزرگراه‌ها و پل‌ها فقط راه بهره‌برداری را بیشتر باز می‌کند. تحقیقات نشان داده که بیشتر (۹۵ درصد) جنگل‌زدایی در فاصله ۵.۵ کیلومتری یک جاده رخ می‌دهد چون راه دسترسی به چوب‌برها، وسایل نقلیه و ماشین‌آلات سنگین را فراهم می‌کند. 

  • نویسنده : زهرا ذوالقدر
  • منبع : فرادید

برچسب ها

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰