• امروز : سه شنبه - ۲۵ دی - ۱۴۰۳

آخرین خبرها

رونمایی از کتاب عکس «ولات» اثری جدید از محمدرضا حاجی پور مستند جدید شهدای ۲۱ دی؛ روایتی هنری با ساختاری متفاوت آبیاری زمین های دشت لالی به زودی به بهره برداری می رسد / مردم ما در طول تاریخ به اسلام و اهل بیت علاقه مند بوده اند سالروز قیام مردم سلحشور لالی در ۲۱دی باید با نگاه ویژه تری دنبال شود قیام ۲۱ دی ماه ۵۷ و شرح وقایع آن / روزی خونین در تاریخ مردم شهرستان لالی + عکس برگزاری یادواره شهدای ۲۱دی ماه ۵۷ و سالگرد شهادت سردار سلیمانی در شهرستان لالی تبعات افزایش قیمت دلار/اگرتحریم‌ها ادامه دار وفروش نفت مختل شود چه رخ می دهد؟ برخی دزدهستند وتحت عناوین مختلف انتظاردارند امام جمعه با آن ها برخوردنکند/مبارزه با دزدها و غارتگران بیت المال جزء اولویت های ماست جشن های آغاز سال ۲۰۲۵ میلادی در جهان پیگیری ثبت لالی به عنوان شهر دست بافت‌های عشایری در دستور کار قرار خواهد گرفت باید از تمام ظرفیت ها در جهت ایجاد اشتغال و رفع بیکاری در لالی استفاده کنیم سالار جمالپور به عنوان مدیر جدید بنیاد مسکن شهرستان لالی معارفه شد + تصاویر نقش استراتژی‌های توسعه‌ای در پیشرفت خوزستان با تأکید بر وفاق اقوام در حوزه مسئولیتهای اجتماعی کسی از پتروشیمی مسجدسلیمان راضی نیست/اولویت دولت باید رسیدگی به مسائل معیشتی و اقتصادی باشد مراسم معارفه اولین شهردار رسمی شهر تراز در فرمانداری لالی برگزار شد + عکس زندگی در دهستان زیبای احمد فداله تجلیل و تقدیر از بانوان شاغل در ستاد شبکه و بیمارستان امید لالی بمناسبت روز زن+عکس بررسی سند چشم انداز فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرستان لالی با محوریت بخش کشاورزی دیدار سرپرست فرمانداری شهرستان لالی با مدیر کل بهزیستی استان خوزستان بازدید سرزده سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی اهواز از بیمارستان امید لالی + تصاویر افسانه شب یلدا؛ روایتی از جدال نور و تاریکی ال‌کلاسیکوی فوتبال ایران با حضور ویژه بانوان دولت برای مشکلات مردم برنامه ریزی کند/اگر تجملات در زندگی کم شود ارتباطات و صمیمیت ها هم بیشتر می شود تصادف در جاده لالی به مسجدسلیمان، پنج مصدوم برجا گذاشت برگزاری پویش درختکاری در سایه مادر با حضور مسئولین و مردم شهرستان لالی + عکس جلسه ستادبازآفرینی شهری شهرهای مسجدسلیمان، اندیکا، لالی وهفتکل برگزار شد+عکس به دنبال ارتقاء سرمایه گذاری و تسهیل کارآفرینی هستیم / احداث کارخانه سرم سازی و راه اندازی مجدد کارخانه تولید آب معدنی در حال پیگیری است توسعه شبکه برق و روشنایی ۱۲ نقطه روستایی در بخش حتی و مرکزی شهرستان لالی جاده مرگ، توصیف کاملی از وضعیت سالیان اخیر محور ترانزیتی شوشتر به دزفول است دستگیری تخریب‌گر منابع طبیعی در ایذه عواقب یک اظهار نظر جنجالی/دادستان یاسوج علیه نماینده ماهشهر اعلام جرم کرد اجرای بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال پروژه های عمرانی در مناطق عشایری شهرستان لالی تیم کشتی شهرداری مسجدسلیمان با اقتدار قهرمان لیگ برتر کشتی کشور شد چرا رودخانه آمازون «پل» ندارد؟ اردوی جهادی گروه پزشکی شهید غلامرضا بامدی در منطقه آرپناه شهرستان لالی + تصاویر معاون کمیته امداد خوزستان در مناطق محروم لالی/اهدای لوازم التحریر به دانش آموزان عشایری + تصاویر آلودگی هوا درخوزستان وشهرهایی که همچنان ایستگاه سنجش کیفیت هوا ندارند نخستین شهردار رسمی تراز منصوب شد / عزت اله مهری بابادی با حکم استاندار شهردار شهر جدید تِراز در لالی شد ساختمان حسینیه شهدای گمنام در شهرستان لالی پیشرفت ۹۵ درصدی داشته است فرمانده اسبق سپاه لالی، مسئول معاونت عملیات سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان شد افتتاح مرکز یادگیری محلی نهضت سوادآموزی شهید باهنر آموزش و پرورش شهرستان لالی بازدید استاندار از مناطق زلزله‌ زده در مسجدسلیمان و هفتکل/احتمال حضور رئیس جمهور در منطقه ۱۵ مصدوم پس از ۱۲ زمین لرزه در خوزستان / اعزام تیم های ارزیاب هلال احمر به مناطق زلزله زده/تخریب ۳۳ خانه در گلگیر مسجدسلیمان یکی از فرمانداران سابق مسجدسلیمان بازداشت شد ۷۱۵ نفر در تصادفات رانندگی امسال در خوزستان جان‌ باختند استمرار بازدید های سرزده سرپرست جدید فرمانداری شهرستان لالی از ادارات دولتی ویزیت رایگان سالمندان و معلولین در اداره ی بهزیستی شهرستان لالی + تصاویر مدیرکل امور عشایر خوزستان از پروژه های عمرانی حوزه عشایر در لالی بازدید کرد اعضای باند حفاری اشیای عتیقه در لالی دستگیر شدند/تشکیل پرونده قضایی برای متهمان جاده‌های لردگان و بروجن ، حادثه‌خیزترین محورهای چهارمحال وبختیاری

الگوریتم‌های شبکه اجتماعی چطور کار می‌کند؟

  • 08 آبان 1403 - 22:41
الگوریتم‌های شبکه اجتماعی چطور کار می‌کند؟
سرتاسر اینترنت و فضای مجازی با الگوریتم‌های مختلف مواجه هستیم. پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. چه از آن آگاه باشید و چه نباشید، این الگوریتم‌ها به طور مداوم در پس‌زمینه‌ی برنامه‌ها کار می‌کنند. اما آیا تا به حال این سوال برای‌تان ایجاد شده که الگوریتم‌های شبکه اجتماعی به چه طریقی کار می‌کنند؟

الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی چیست و چگونه کار می‌کنند؟

وقتی به الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی اشاره می‌کنیم، در مورد سیستم‌های محاسباتی صحبت می‌کنیم که تصمیم می‌گیرند چه پیشنهادهایی را در فیدهای شما ارائه دهند. احتمالا با صفحه‌ی اکسپلور اینستاگرام، صفحه‌ی For You در شبکه‌ی اکس و صفحه‌ی FYP در تیک‌تاک آشنا هستید. این صفحات در واقع فیدهایی هستند که به ‌طور خودکار توسط یک پلتفرم رسانه اجتماعی برای شما تولید می‌شوند. برای هر یک از این صفحات، پلتفرم رسانه اجتماعی از سیستم‌های یادگیری ماشین (ML) برای پیش‌بینی این که کدام پست‌ها را دوست دارید، استفاده می‌کند.

شما متوجه خواهید شد که هر چه بیشتر با پست‌ها در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی خود درگیر شوید، توصیه‌های بهتری را دریافت خواهید کرد. این مسئله به این دلیل است که سیستم‌های یادگیری ماشینی که مثال زده‌ایم، می‌توانند از داده‌های شما یاد بگیرند. هر چه بیشتر با محتوا تعامل داشته باشید، الگوریتم‌ها بهتر می‌توانند پیش‌بینی کنند که چه چیزی را دوست دارید ببینید.

فراتر از توصیه‌های محتوا، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی می‌توانند حساب‌هایی را که ممکن است بخواهید دنبال کنید، موضوعات داغی که ممکن است به آنها علاقه‌مند باشید، محتوای نامناسب یا هرزنامه‌ای که نمی‌خواهید ببینید، محتوای وایرالی که حتما باید ببینید، رویدادهای منطقه‌ی شما و خیلی چیزهای دیگر را پیشنهاد دهند. به طور کلی هر توصیه یا تجربه‌ی سفارشی، مانند تبلیغات شخصی‌سازی شده، امکان دارد؛ چرا که الگوریتم‌های شبکه اجتماعی مدام در حال پردازش فعالیت‌هایتان هستند.

چه عواملی بر آن چه در شبکه‌های اجتماعی می‌بینید تاثیر می‌گذارد؟

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی از پروفایل کاربری شما، پست‌هایی که با آنها تعامل داشته‌اید، پست‌های در حال ترند و پست‌های تبلیغاتی داده جمع‌آوری می‌کنند تا به شما پیشنهادهایی را ارائه دهند و تجربه‌ای شخصی‌سازی شده را فراهم کنند.

به عبارت دیگر، الگوریتم‌های شبکه اجتماعی از موارد زیر برای ارائه‌ی پیشنهادها به شما استفاده می‌کنند:

  • اطلاعات تعامل شما: این فاکتور شامل علایق، واکنش‌ها، رای‌های مثبت، نظرات، پاسخ‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها، بازنشرها، نرخ کلیک (CTR)، مدت زمانی که به تماشای ویدیو یا مشاهده نوع دیگری از محتوا می‌گذرانید، رفتار سوایپ، تعاملات استوری (ضربه‌های جلو و عقب) و اکانت‌هایی است که بیشتر با آنها تعامل دارید.
  • ویژگی‌های ظاهری محتوای شما: الگوریتم ممکن است تعاملات شما را بررسی کند و تعیین کند که شما عمدتا با یک فرمت، طول یا دسته‌ی خاصی از محتوا (مانند ویدیوهای کوتاه شورت در یوتیوب) درگیر هستید. اگر اینطور باشد، شما پیشنهادهای بیشتری را در این زمینه دریافت خواهید کرد.
  • اطلاعات گذشته‌ی شما: این المان شامل عواملی مانند حساب‌ها، پست‌ها یا موضوعاتی است که قبلا با آنها درگیر شده‌اید، جستجوهای گذشته‌تان، حساب‌هایی که آنها را آنفالو یا بی‌صدا کرده‌اید.
  • سیگنال‌های اجتماعی: پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی روندها و موضوعات نوظهور را ردیابی می‌کنند و همچنین پست‌هایی که افزایش سریع در تعاملات کاربران دارند. این پلتفرم‌ها سپس این روندها و پست‌ها را به مخاطبان وسیع‌تری توصیه می‌کنند.
  • اطلاعات پروفایل شما: اطلاعات مرتبط با پروفایل شما، از جمله سن، جمعیت‌شناسی، موقعیت و دستگاه می‌تواند توسط الگوریتم‌ها برای هدف‌گیری محتوای خاص به سمت شما استفاده شود.
  • شبکه‌ی ارتباطی شما: پلتفرم‌ها می‌توانند محتوا را بر اساس پست‌هایی که دوستانتان با آنها تعامل دارند یا حساب‌هایی که بر اساس ارتباطات مشترک شما با سایر کاربران هستند، توصیه کنند (به عنوان مثال، پیشنهادهای پروفایل لینکدین).
  • ردیابی شخص ثالث: پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی معمولا از کوکی‌های ردیابی استفاده می‌کنند که بر تبلیغات و توصیه‌های محتوای شخصی‌سازی شده تاثیر می‌گذارند. به‌ طور مشابه، پلتفرم‌های متعلق به یک شرکت مادر ممکن است داده‌ها را به اشتراک بگذارند (به ‌ویژه اگر پروفایل‌های شما به هم مرتبط باشند)، بنابراین اگر شما به ‌طور مکرر با محتوای خاصی در اینستاگرام تعامل داشته باشید، ممکن است محتوای مشابهی در فیس‌بوک توصیه شود.
  • بازخورد شما: پلتفرم‌ها به شما این امکان را می‌دهند که در مورد پیشنهادهای که به شما ارائه می‌شود، بازخورد دهید تا بر پیشنهادهای آینده تاثیر بگذارید.

با ترکیب تمام این داده‌ها، الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی می‌توانند پیش‌بینی کنند که کدام پست‌ها احتمالا برای شما جالب خواهند بود یا کدام پست‌ها را نمی‌خواهید ببینید. با ترکیب با دستورالعمل‌های جامعه خود، پلتفرم‌ها سپس محتوا را به کاربران ارائه می‌دهند.

آیا شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی واقعا کنترل می‌کنند که چه پست‌هایی را ببینید؟

با وجود تمام این سیستم‌های پیچیده الگوریتم‌های شبکه اجتماعی موجود در فضای مجازی، اعلام این که شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی کنترل محتوایی که می‌بینید را در دست دارند، می‌تواند آسان باشد. اما موضوع به این سادگی نیست.

بیشتر شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی در بدنه‌ی نرم افزار خود به الگوریتم‌های یادگیری ماشینی متکی هستند تا پیش‌بینی کنند چه محتوایی را دوست خواهید داشت. ویژگی یادگیری ماشینی در اینجا کلیدی است. الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی داده‌های شما را مطالعه کرده و به طور خودکار تکامل می‌یابد و تصمیم می‌گیرد چه پست‌هایی را به شما نشان دهد. با این حال، این شرکت‌ها کاملا بی‌دست و پا نیستند. در واقع، آنها تاثیر بیشتری بر آنچه می‌بینید دارند تا آنچه در ابتدا به نظر می‌رسد.

در وهله‌ی اول، هر پلتفرم مجموعه‌ای از قوانین خاص خود را دارد که تعیین می‌کند چه چیزی مجاز است. به عنوان مثال، فیس‌بوک برخی از انواع محتوا را از فید خبری شما فیلتر می‌کند، مانند پست‌های NSFW یا محتوای گروه‌هایی که به ترویج خشونت معروف هستند. به طور مشابه، پلتفرم X (که قبلا توییتر نامیده می‌شد) به خاطر مسدود کردن، برچسب‌گذاری یا تنزل رتبه‌ی توییت‌هایی که سیاست‌هایش را نقض می‌کنند، شناخته شده و این شامل توییت‌هایی است که حاوی اطلاعات گمراه‌کننده، فریب یا ارعاب هستند.

الگوریتم‌های شبکه اجتماعی همچنین می‌توانند برخی پست‌ها را به طور کلی تنزل رتبه دهند یا مسدود کنند، به ویژه زمانی که به محتوای حساس یا جنجالی مربوط می‌شود. ما نمونه‌هایی از این موضوع را در چندین پلتفرم دیده‌ایم. در سال ۲۰۲۰ میلادی، فیس‌بوک و توییتر (قبل از تغییر نام به X) دیدگاه پست‌های مربوط به استوری لپ‌تاپ هانتر بایدن را محدود کردند و این مواد را گمراه‌ کننده یا هک شده دانستند.

شبکه ایکس رسما بیشترین تغییر در مدیریت محتوا را در مقایسه با سایر اپلیکیشن‌ها تجربه کرده است. با رهبری ایلان ماسک، ایکس سبک مدیریت محتوای خود را تغییر داده است. همچنین حساب کاربری دونالد ترامپ که قبلا بن شده بود نیز برگردانده شد. همچنین، زمانی که ایلان ماسک کنترل را به دست گرفت، شبکه‌ی ایکس به طور موقت لینک‌های رقبای خود را مسدود کرد. این اقدامات نشان می‌دهد که شرکت‌ها در نحوه‌ی مدیریت برخی از انواع محتوا اختیار دارند.

برخی شرکت‌ها همچنین تصمیمات خاصی در مورد متعادل‌سازی محتوا را به افراد یا جوامع واگذار می‌کنند. به عنوان مثال، در ردیت، مدیران هر زیرمجموعه (جامعه‌ی ردیت) می‌توانند قوانین خود را ایجاد و اجرا کنند. بنابراین، شما می‌بینید که برخی زیرمجموعه‌ها با دستورالعمل‌های بسیار آزاد همراه بوده و دیگران با سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر فعالیت می‌کنند. در این مورد، ردیت به عنوان یک شرکت به طور مستقیم کنترل نمی‌کند که شما چه چیزی می‌بینید به جز برخی دستورالعمل‌ها برای تمام زیرمجموعه‌ها.

بنابراین، در حالی که اغراق‌آمیز است که بگوییم شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی به طور کامل بر آنچه شما می‌بینید کنترل دارند، آنها قطعا تجربه‌ی شما را از طریق دستورالعمل‌های جامعه/محتوا و تصمیمات در مورد چه چیزی را ممنوع یا تنزل دهند، شکل می‌دهند. این تاثیرات در پلتفرم‌های مختلف متفاوت بوده و می‌تواند در پاسخ به تغییرات رهبری، فشارهای اجتماعی یا عوامل دیگر در طول زمان تغییر کند.

در نهایت، یک موضوع ثابت باقی می‌ماند. این پلتفرم‌ها می‌خواهند شما را درگیر نگه دارند! هرچه بیشتر اسکرول کنید، تبلیغات بیشتری می‌بینید و درآمد بیشتری برای شرکت‌ها ایجاد می‌شود. هم الگوریتم‌ها و هم تلاش‌های انسانی به این هدف خدمت می‌کنند. حتی اگر گاهی اوقات به هدف نرسند، الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی به طور کلی در نگه‌ داشتن شما در حال اسکرول موفق هستند.

  • منبع : دیجی کالا مگ

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰