در هفته ای که گذشت مرگ دردناک یک زن و همسرش در نزدیکی تونل دلا، دل های ما رو اندوهگین و درد کهنه ما رو تازه کرد.
از آن جا که جاده مسجدسلیمان-بازفت-شهرکرد نزدیک ترین مسیر برای تردد مسافران شهرهای شمال و شرق خوزستان به استان های چهارمحال و بختیاری است و به جهت قرابت فرهنگی و خویشاوندی مردمان این دو استان، شاهد رشد روزافزون تردد مسافران از این مسیر هستیم و همین امر باعث افزایش مخاطرات جاده ای و نیاز به بهسازی و تقویت این جاده کرده است.
زیر ساخت های نامناسب و فاجعه آمیز، فقدان استانداردهای راهسازی، ریزش و رانش در بسیاری از نقاط، نبود علایم راهنمایی و رانندگی، کمبود امداد و نجات جاده ای در کنار ایمنی نامناسب خودروهای داخلی و خطای انسانی باعث وقوع فجایعی از این دست شده است.
حوزه مسجدسلیمان، لالی، اندیکا جزو معدود نقاطی است که در میان جاده های دو طرفه، باریک و فاقد شانه خاکی محاصره شده است. مسیرهای مسجدسلیمان به هفتکل، مسجدسلیمان به شوشتر، مسجدسلیمان به ایذه و مسجدسلیمان به بازفت گواه این ادعا می باشد.
از سویی در مسیر مسجدسلیمان-بازفت- شهرکرد که یکی از جاده های مهم استان در کاهش بار جاده ناایمن ایذه به شهرکرد است، دو تونل یکی در حد فاصل مسجدسلیمان به اندیکا و دیگری تونل «هونی» در مسیر پر خطر تاراز در سال ۱۴۰۰ کلنگ زنی شد اما به دلایل نامعلوم یا تعطیل شد یا به کندی در حال کار است. شرایط در قسمت چهارمحال و بختیاری این جاده هم چندان مطلوب نیست و تونل «گردنه چری» پس از ۹ سال هنوز به بهره برداری نرسیده و در منطقه بازفت هم رانش زمین عمده جاده را تحت تاثیر قرار داده است.
اغراق نیست اگر بگوییم بزرگ ترین اتفاق جاده سازی در مسجدسلیمان مربوط به سال ۱۳۷۷ و افتتاح تونل دلا بوده و پس از آن ما تغییر محسوسی در جاده های شهرستان ندیده ایم.
لذا در حالی که مسعود بیات منش مدیرکل راه و شهرسازی وقت استان خوزستان در گفتگو با «ایرنا» بودجه ملی برای این دستگاه را ۳۶ هزار میلیارد ریال عنوان کرده بود باید دید چه میزان از این اعتبار صرف راههای بحران زده مسجدسلیمان خواهد شد.
از این رو لازم است نماینده شهرستان و مدیران این دستگاه نهایت تلاش خود را معطوف به جذب و تخصیص منابع استانی و ملی مورد نیاز برای تکمیل مسیرهای شهرستان های چهارگانه مسجدسلیمان نمایند.
در پایان اما امیدواریم در دولت آقای دکتر پزشکیان، رویه تبعیض آمیز نسبت به مسیرهای مواصلاتی شهرستان های چهارگانه مسجدسلیمان مبدل به نگاه عادلانه در جهت رفع مشکلات این مسیرها و به خصوص مسیر بین استانی مسجدسلیمان-بازفت- شهرکرد شود.
زیرا آقای رییس جمهور! اگر این مهم اصلاح نشود ما قبیله ای خواهیم بود که نیمی از ما را جاده اهواز-مسجدسلیمان کشته است و نیمی دیگر را مسیر مسجدسلیمان-بازفت خواهد کشت…
جاده مسجدسلیمان به بازفت و شهرکرد نیازمند نگاه خاص رییس جمهور
- منبع : رویش زاگرس