• امروز : چهارشنبه - ۲۶ دی - ۱۴۰۳

آخرین خبرها

رونمایی از کتاب عکس «ولات» اثری جدید از محمدرضا حاجی پور مستند جدید شهدای ۲۱ دی؛ روایتی هنری با ساختاری متفاوت آبیاری زمین های دشت لالی به زودی به بهره برداری می رسد / مردم ما در طول تاریخ به اسلام و اهل بیت علاقه مند بوده اند سالروز قیام مردم سلحشور لالی در ۲۱دی باید با نگاه ویژه تری دنبال شود قیام ۲۱ دی ماه ۵۷ و شرح وقایع آن / روزی خونین در تاریخ مردم شهرستان لالی + عکس برگزاری یادواره شهدای ۲۱دی ماه ۵۷ و سالگرد شهادت سردار سلیمانی در شهرستان لالی تبعات افزایش قیمت دلار/اگرتحریم‌ها ادامه دار وفروش نفت مختل شود چه رخ می دهد؟ برخی دزدهستند وتحت عناوین مختلف انتظاردارند امام جمعه با آن ها برخوردنکند/مبارزه با دزدها و غارتگران بیت المال جزء اولویت های ماست جشن های آغاز سال ۲۰۲۵ میلادی در جهان پیگیری ثبت لالی به عنوان شهر دست بافت‌های عشایری در دستور کار قرار خواهد گرفت باید از تمام ظرفیت ها در جهت ایجاد اشتغال و رفع بیکاری در لالی استفاده کنیم سالار جمالپور به عنوان مدیر جدید بنیاد مسکن شهرستان لالی معارفه شد + تصاویر نقش استراتژی‌های توسعه‌ای در پیشرفت خوزستان با تأکید بر وفاق اقوام در حوزه مسئولیتهای اجتماعی کسی از پتروشیمی مسجدسلیمان راضی نیست/اولویت دولت باید رسیدگی به مسائل معیشتی و اقتصادی باشد مراسم معارفه اولین شهردار رسمی شهر تراز در فرمانداری لالی برگزار شد + عکس زندگی در دهستان زیبای احمد فداله تجلیل و تقدیر از بانوان شاغل در ستاد شبکه و بیمارستان امید لالی بمناسبت روز زن+عکس بررسی سند چشم انداز فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرستان لالی با محوریت بخش کشاورزی دیدار سرپرست فرمانداری شهرستان لالی با مدیر کل بهزیستی استان خوزستان بازدید سرزده سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی اهواز از بیمارستان امید لالی + تصاویر افسانه شب یلدا؛ روایتی از جدال نور و تاریکی ال‌کلاسیکوی فوتبال ایران با حضور ویژه بانوان دولت برای مشکلات مردم برنامه ریزی کند/اگر تجملات در زندگی کم شود ارتباطات و صمیمیت ها هم بیشتر می شود تصادف در جاده لالی به مسجدسلیمان، پنج مصدوم برجا گذاشت برگزاری پویش درختکاری در سایه مادر با حضور مسئولین و مردم شهرستان لالی + عکس جلسه ستادبازآفرینی شهری شهرهای مسجدسلیمان، اندیکا، لالی وهفتکل برگزار شد+عکس به دنبال ارتقاء سرمایه گذاری و تسهیل کارآفرینی هستیم / احداث کارخانه سرم سازی و راه اندازی مجدد کارخانه تولید آب معدنی در حال پیگیری است توسعه شبکه برق و روشنایی ۱۲ نقطه روستایی در بخش حتی و مرکزی شهرستان لالی جاده مرگ، توصیف کاملی از وضعیت سالیان اخیر محور ترانزیتی شوشتر به دزفول است دستگیری تخریب‌گر منابع طبیعی در ایذه عواقب یک اظهار نظر جنجالی/دادستان یاسوج علیه نماینده ماهشهر اعلام جرم کرد اجرای بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال پروژه های عمرانی در مناطق عشایری شهرستان لالی تیم کشتی شهرداری مسجدسلیمان با اقتدار قهرمان لیگ برتر کشتی کشور شد چرا رودخانه آمازون «پل» ندارد؟ اردوی جهادی گروه پزشکی شهید غلامرضا بامدی در منطقه آرپناه شهرستان لالی + تصاویر معاون کمیته امداد خوزستان در مناطق محروم لالی/اهدای لوازم التحریر به دانش آموزان عشایری + تصاویر آلودگی هوا درخوزستان وشهرهایی که همچنان ایستگاه سنجش کیفیت هوا ندارند نخستین شهردار رسمی تراز منصوب شد / عزت اله مهری بابادی با حکم استاندار شهردار شهر جدید تِراز در لالی شد ساختمان حسینیه شهدای گمنام در شهرستان لالی پیشرفت ۹۵ درصدی داشته است فرمانده اسبق سپاه لالی، مسئول معاونت عملیات سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان شد افتتاح مرکز یادگیری محلی نهضت سوادآموزی شهید باهنر آموزش و پرورش شهرستان لالی بازدید استاندار از مناطق زلزله‌ زده در مسجدسلیمان و هفتکل/احتمال حضور رئیس جمهور در منطقه ۱۵ مصدوم پس از ۱۲ زمین لرزه در خوزستان / اعزام تیم های ارزیاب هلال احمر به مناطق زلزله زده/تخریب ۳۳ خانه در گلگیر مسجدسلیمان یکی از فرمانداران سابق مسجدسلیمان بازداشت شد ۷۱۵ نفر در تصادفات رانندگی امسال در خوزستان جان‌ باختند استمرار بازدید های سرزده سرپرست جدید فرمانداری شهرستان لالی از ادارات دولتی ویزیت رایگان سالمندان و معلولین در اداره ی بهزیستی شهرستان لالی + تصاویر مدیرکل امور عشایر خوزستان از پروژه های عمرانی حوزه عشایر در لالی بازدید کرد اعضای باند حفاری اشیای عتیقه در لالی دستگیر شدند/تشکیل پرونده قضایی برای متهمان جاده‌های لردگان و بروجن ، حادثه‌خیزترین محورهای چهارمحال وبختیاری

آموزش و پرورش در دوره ی هخامنشیان

  • 26 بهمن 1402 - 12:20
آموزش و پرورش در دوره ی هخامنشیان
در دوره ی هخامنشیان مواد درسی شامل نوشتن، خواندن، حساب کردن، مسایل دینی، طب و حقوق بود. در کنار این درس ها مهارت اسب سواری، تیراندازی و فنون رزمی نیز آموخته می شد. تعلیمات عالی تا سن ۲۰ تا ۲۴ سالگی ادامه می بافت.

آنچه از مطالعه ی منابع مختلف حاصل گردید، بیانگر این است که در خصوص آموزش و پرورش در ایران باستان، سه روایت به شرح زیر وجود دارد.

الف) گزنفون در کورش نامه، نتیجه تعلیم تربیت در ایران باستان را چنین بیان می کند: “اطفال پس از سن بلوغ به پاسداری و مراقبت بناهای دولتی و خدمات عمومی می پرداختند. آنها مجهز به تیر و کمان و شمشیر بودند. شکار در نظر ایرانیان میدانی برای فراگرفتن فنون جنگی بود. آنها برگرده اسب تیراندازی می کردند و در پرتاب نیزه درحین تاخت با اسب، چالام بودند. آنان برای شکار، جیره غذایی یک روز را با خود می بردند و آن را در دو روز مصرف می کردند تا به روزهای سخت خو بگیرند و در صورت لزوم بردبار باشند.”

در جایی دیگر گزنفون می گوید: “اطفال و نوجوانان را به اعتدال مزاج عادت میدادند. اطاعت و وظیفه شناسی منحصر به اطفال نبود، بلکه بزرگترها نیز خودرا موظف به اطافت از مهتران می دانستند. در مدرسه به اطفال آداب غذا خوردن و نوشیدن آموخته می شد و آنان را به قناعت در مصرف غذا تشویق می کردند.”

ب) استرابون مورخ یونانی درباره تعلیم و تربیت جوانان ایرانی می نویسد: ” کودکان و نوجوانان ایرانی در بعد از ظهر، پس از پایان درس های حساب کردن، خواندن و نوشتن، تمرین کار و پیشه می نمایند و با غرض نهال و درختان و هرس کردن شاخه ها و آماده کردن سلاح ها و صید و شکار وقت خودرا می گذرانیدند.”

ج) از قول افلاطون نیز آمده است: “ایرانیان، فرزندان زمین سخت و ناهموارند. ایرانیان مردمی نیرومند و توانا می پرورند گه می توانند در زیر آسمان زندگی کنند و بی خواب و خورش، روزها به سر ببرند و با دشمنان مبارزه کنند.”

به طور اجمال هدف های آموزش و پرورش در ایران باستان یعنی از دوره هخامنشی به ویژه عهد کورش تا پایان دوره ساسانی به شرح زیر بوده است:

  1. متدین بار آوردن کودکان
  2. ایجاد اخلاق نیکو
  3. اموختن پیشه و هنر مناسب

​​مواد درسی در دوره ی هخامنشی

در دوره ی هخامنشیان مواد درسی شامل نوشتن، خواندن، حساب کردن، مسایل دینی، طب و حقوق بود. در کنار این درس ها مهارت اسب سواری، تیراندازی و فنون رزمی نیز آموخته می شد. تعلیمات عالی تا سن ۲۰ تا ۲۴ سالگی ادامه می بافت. شاگردان صبح زود بیدار می شدند و مسافت زیادی را می دویدند و بر اسبان سرکش سوار می شدند و به سرعت می تاختند. شنا و شکار، تعقیب دزدان، کشاورزی و درختکاری از جمله مهارت هایی بود که دانش آموزان می آموختند.

طی کردن مسافت های زیاد با اسلحه(تیر و کمان و شمشیر و زوبین و زره) در گرمای تابستان و سرمای زمستان از ورزش های رزمی محسوب می شد. آنچنان پرورش می یافتند که بتوانند هر گونه تحولات جوی را به خوبی تحمل کنند و با گرما و سرما سازگاری داشته باشند. آن ها در طی این دوره ها با خوراک ساده سر می کردند و با بی باکی طوری از رودخانه عبور می کردند که لباس و سلاح آن ها خیس نگردد. آنان اگر این چنین تربیت نمی شدند، نمی توانستند سربازانی باشند که از داردانل(هلسپونت) عبور کرده و از راه های پر پیچ و خم عبور کرده و به فتح آتن قادر باشند.


برگرفته از کتاب کورش بزرگ / بهمن قره داغی

  • منبع : تمدن ما

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰