• امروز : دوشنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۴

آخرین خبرها

برخوردقضایی با متخلفان آتش زدن کاه و کلش درسطح استان خوزستان + فیلم شاهنامه فردوسی در کشاکش ناسیونالیسم مدرن ایرانی عشق به شکار (صیادی) و واقعه دلخراش دو میرصیاد زبردست بختیاری پیگیری نماینده در حوزه راه‌های مواصلاتی شهرهای مسجدسلیمان، هفتکل، لالی و اندیکا در نشست با معاونین وزیر راه و شهرسازی سالهاست در حوزه کشاورزی وعده دروغ می دهند / مدیر کل جهاد کشاورزی استان تکلیف طرح های ناتمام کشاورزی در لالی را روشن کند برای اولین بار اجرای نمایش عروسکی در روستاهای شهرستان لالی به نمایش گذاشته شد ایجاد شهرک شیلاتی هدف سال سرمایه‌گذاری برای تولید در شهرستان لالی قطعی های بدون نظم برق و عدم اطلاع رسانی برای مردم ما جای سوال دارد/زبان فارسی زبان یک فرهنگ است تکمیل ایستگاه آبرسانی تلوک آبژدان/پایداری آب شرب در چندین روستای بخش مرکزی یک راه شگفت‌انگیز برای فرار از زمان و مکان گذرگاه حضرت موسی در برزیل؛ جایی که دریا دو نیم می شود! روز ملی هنرهای نمایشی در شهرستان لالی برگزار شد دشت «سوسن» ایذه؛ به زیبایی هر چه تمام تاب‌آوری مردم باید افزایش یابد / کانون‌های خارجی ، منشاء ۷۰ درصد روزهای خاکی خوزستان برای اولین بار عملیات روشنایی جاده کمربندی از دو راه لالی تا دانشگاه آزاد انجام می شود بازدید سرپرست فرمانداری شهرستان لالی از مناطق عشایری در بخش حتی + تصاویر آثار محمد رضا حاجی پور در نمایشگاه عکس زیست‌بوم چهارمحال و بختیاری در معرض دید عموم قرار گرفت تحویل ۱۰۰ دستگاه پنل خورشیدی قابل حمل به عشایر کوچ رو در شهرستان لالی + عکس آب آلوده، سهم نفت سفید از سفره‌ی گسترده‌ی نفت برگزاری جشنواره تولد درختی ویژه شهروندان فروردین ماهی ها در شهرستان لالی همه مسئولین در شهرستان لالی موظفند بستر سرمایه‌گذاری را در شهرستان فراهم کنند ​ آیین بزرگداشت روز استاد سخن سعدی شیرازی در شهرستان لالی برگزار شد برای حمل و نقل ایمن باید راه های خوبی داشته باشیم / در بحث جاده هنوز به نقطه مطلوب نرسیدیم عنوانی ملی برای یک جوان خوزستانی/رضاخصالی معاون رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور شد بازدید مسئول موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور و جمعی ازمسئولین علوم تحقیقات استان خوزستان از مزارع لالی + تصاویر برگزاری انتخابات چهارمین سال هیئت رئیسه شورای شهر/محمد حسینوند رئیس شورای شهر لالی شد + عکس بالگرد اورژانس هوایی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ناجی جان یک کوهنورد در لالی شد مخالفان مذاکره یا جاهل ومتعصبند یا کاسب تحریم/باید از ظرفیت سرمایه گذاران داخلی استفاده کنیم  فرصت های سرمایه‌گذاری در لالی را بررسی و سرمایه‌گذاری در زیرساختهای گردشگری را پیگیری می کنیم تحویل یک بهله جغد طلایی به اداره محیط زیست لالی از سوی دوستداران حیات وحش کسب رتبه اول رشته مداحی در بیستمین جشنواره نخبگان قرآن، عترت و نماز دانش آموزان استان خوزستان امروز همه وظیفه داریم در مصرف برق صرفه جویی کنیم /نیروی نظامی که در خدمت مردم است بزرگترین نعمت است زیرساخت روستاهای کم جمعیت شهرستان لالی با حمایت بنیاد مسکن تکمیل خواهند شد سرپرست فرمانداری شهرستان لالی بامعاون وزیر آموزش و پرورش دیدار کرد/وعده رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور برای حضور در لالی با توجه به جمعیت بالای عشایری در لالی اعتبارات لازم جهت تکمیل زیر ساخت‌ ها تخصیص خواهد یافت جان باختن جوان ۲۲ ساله بر اثر سقوط وانت پیکان به بند آبخیزداری منطقه تراز در لالی مراسم روز هنر انقلاب اسلامی در شهرستان لالی برگزار شد خدمات درمانی موجود پاسخ‌گوی نیازهای مردم در شهرستان لالی نیست/ به کجا رسیدیم که منطقه ای از پزشک اشباع و منطقه ای دیگر پزشک ندارد شورای شهر لالی دوباره دستخوش تغییر شد / تعلیق دومین عضو شورای شهر لالی + عکس بیش از ۳۰ هزار بیمار در ایام نوروز به بیمارستان امید شهرستان لالی مراجعه کردند رتبه چهارم لالی در آمار بازدیدهای نوروزی / بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از جاذبه های شهرستان لالی بازدید کردند جاده مرگ در سکوت مسؤولان همچنان قربانی می‌گیرد نفت مسجدسلیمان در آستانه سقوط تاریخی پاکسازی منطقه گردشگری چم شور شهرستان لالی توسط دوستداران محیط زیست + عکس آمریکا در موقعیتی نیست که ایران را تهدید کند/مردم از قالب بد برنامه های فرهنگی خسته اند تیم مهدی آباد قهرمان ششمین دوره مینی فوتبال جام نوروزی روستاهای شهرستان لالی شد برگزاری باشکوه نماز عید فطر با حضور پرشور مردم در شهرستان لالی + تصاویر حضور نوروزی نماینده در شهرستان لالی/از جلسه با دهیاران تا بازدید از روستاها + عکس راهپیمایی روز قدس با حضور مردم روزه دار شهرستان لالی برگزار شد + عکس آمریکا به زودی از خاورمیانه اخراج خواهد شد / اگر خطایی از دشمن سر بزند تمام منافع آنها در منطقه را آتش خواهیم زد

چرا رودخانه آمازون «پل» ندارد؟

  • 23 آذر 1403 - 21:49
چرا رودخانه آمازون «پل» ندارد؟
رودخانه آمازون حداقل ۶۴۰۰ کیلومتر پیچ و تاب خورده، اما حتی یک پل (حداقل به طور رسمی) هم بر روی آن وجود ندارد.

رودخانه آمازون حداقل ۶۴۰۰ کیلومتر پیچ و تاب خورده، اما حتی به طور رسمی حتی یک پل هم بر روی آن وجود ندارد. با توجه به میل شدید بشر به تغییر شکل مناظر طبیعی و عبور از چیزهای به ظاهر غیرممکن، این پرسش مطرح می‌شود که چرا رودخانه آمازون پل ندارد؟ 

یکی از دلایل اصلی این است که تقاضای زیادی برای عبور از رودخانه آمازون وجود ندارد. اعماق جنگل‌های بارانی جمعیت زیادی ندارد و زیرساخت‌ها و جاده‌های نسبتاً کمی دارد و بر خلاف روگذرهای شلوغ رودخانه تیمز در لندن، وجود پل بر فراز رودخانه آمازون چندان ضروری به نظر نمی‌رسد. 

والتر کافمَن، رئیس مهندسی سازه (سازه‌های بتنی و طراحی پل) در مؤسسه فناوری فدرال سوئیس در زوریخ، سال ۲۰۲۲ گفت: «هیچ نیاز به اندازه‌ی کافی مبرمی برای پل زدن بر فراز رودخانه‌ی آمازون وجود ندارد. البته مشکلات فنی و تدارکاتی نیز وجود دارد.» 

ایجاد زیرساخت در جنگل‌های بارانی متراکم بدون شک چالش‌برانگیز است، به همین دلیل تعداد بسیار کمی سکونتگاه‌های انسانی با اندازه قابل‌توجه در آمازون وجود دارد. به علاوه، زمین این منطقه نرم و غیرقابل پیش‌بینی است و همچنین هر سازه‌ای که توسط انسان ساخته شود، به راحتی توسط پوشش گیاهی بی‌امان و شرایط سخت جنگل‌های بارانی، مانند بارندگی شدید، از بین می‌رود. 

هرگونه تلاش برای ساختن پل، اگر کاملاً برنامه‌ریزی‌شده نباشد، احتمالاً به فروپاشی پی‌ها و محو شدن زیر فضای سبز ختم می‌شود. 

شاید با صرف نگاه کردن به مناظر نتوانید متوجه شوید، اما واقعیت این است که آمازون پر از بقایای گمشده‌ی سکونتگاه‌های انسانی است که طی قرن‌ها در طبیعت گم شده‌اند. 

فناوری‌های جدید تصویربرداری نشان می‌دهد احتمالاً بیش از ۱۰۰۰۰ مکان باستان‌شناسی پیش‌کلمبیایی در سراسر حوضه آمازون پنهان شده است. برخلاف بقایای باستان‌شناسی فرهنگ‌های باستانی در بخش‌های معتدل جهان، ساختارهای آمازونی باتلاقی شده و توسط رشد زیاد گیاهان بلعیده و مدفون شده‌اند. 

اگر به یک مثال امروزی نیاز دارید، به بزرگراه بدنام BR-319 نگاه کنید، جاده‌ای به طول ۸۷۰ کیلومتر که از بخش بکر جنگل‌های بارانی آمازون از مانائوس به پورتو ولیو می‌رود. این بزرگراه اوایل دهه ۱۹۷۰ تحت دیکتاتوری نظامی برزیل ساخته شد، اما در نهایت سال ۱۹۸۸ متروک شد چون نگهداری آن پرهزینه بود و به دلیل تخریب سریع نیاز به تعمیرات مداوم داشت. 

شاید برخی استدلال کنند که بهتر است هرگز هیچ پلی از رودخانه آمازون عبور نکند. آمازون منبع فوق‌العاده غنی و بی‌همتایی از تنوع زیستی و فرهنگ انسانی است که همین حالا هم تحت فشار شدیدی به واسطه‌ی قطع درختان و استخراج معادن است. 

ساخت جاده‌ها، بزرگراه‌ها و پل‌ها فقط راه بهره‌برداری را بیشتر باز می‌کند. تحقیقات نشان داده که بیشتر (۹۵ درصد) جنگل‌زدایی در فاصله ۵.۵ کیلومتری یک جاده رخ می‌دهد چون راه دسترسی به چوب‌برها، وسایل نقلیه و ماشین‌آلات سنگین را فراهم می‌کند. 

لینک کوتاه : https://lalinews.ir/?p=21157
  • نویسنده : زهرا ذوالقدر
  • منبع : فرادید

برچسب ها

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰