• امروز : دوشنبه - ۲۳ تیر - ۱۴۰۴

آخرین خبرها

پروژه ۱۰ تنی پرورش ماهی با استفاده از آب کشاورزی در لالی آماده بهره‌برداری است نوجوانان تیم فوتسال پیام لالی با نایب قهرمانی در خوزستان مجوزصعود به مسابقات کشوری را کسب کردند یکی از پیروزی های ما در جنگ شکل گیری وحدت ملی و منطقه ای بود/مسئولین ما باید با خدمت بهتر قدر مردم را بدانند یک بختیاری کاتب قرآن که هرگز به مدرسه نرفت/عارفی دیگر از سرزمین آرپناه + عکس مراسم تاسوعای حسینی و بزرگداشت شهدای اقتدار ایران در یادمان شهدای گمنام شهرستان لالی برگزار شد + عکس ویزیت رایگان بیش از ۲۰۰ بیمار در مناطق عشایری لالی مطالعات تعریض جاده لالی به مسجدسلیمان صورت گرفته است/ طرح برای مناقصه به مرکز فرستاده شده است حضور نماینده مجلس در لالی/رضا جباری از چندین طرح و پروژه در شهرستان لالی بازدید کرد + تصاویر اقتدار ملت ما از فرهنگ عاشورا است/با کسانی که در مراسمات، تیراندازی می کنند باید به شدت برخورد کرد آغاز برگزاری برنامه های عزاداری دهه اول محرم در مساجد شهرستان لالی + تصاویر منظور سقراط از «خودت را بشناس» چه بود؟ جاده ای خطرناک که هیچ کس به فکر آن نیست/ حجم رو به افزایش خودروهای سنگین در اصلی ترین جاده شهرستان لالی + فیلم ازهمه توان نظامی خود در جنگ استفاده نکردیم/باخائنین داخلی به شدت بایدبرخورد کرد پارک جنگلی ناژوان، ریه های تنفسی شهر اصفهان دستگیری جاسوس مجازی رژیم صهیونیستی و ۴ نفر دیگر از حامیان اسرائیل در مسجدسلیمان چه عواملی خیانت به کشور را تشدید می‌کند؟ راهپیمایی مردم لالی در محکومیت رژیم صهیونیستی در جمعه های خشم و نصر + تصاویر از جنگ افروزی آمریکا و خباثت غرب نمی ترسیم / هیچ مشکلی در بازار نیست / دست برتر نظامی با ایران است حمله به ایران،بزرگترین اشتباه راهبردی تل‌آویو/جنگ ایران و اسرائیل؛ چه خواهد شد؟ بازداشت ۴ نفر به اتهام فعالیت تبلیغاتی به نفع رژیم صهیونیستی در شهرستان لالی یک واحد صنفی میوه فروشی در لالی به دلیل گرانفروشی پلمپ و بیش از ۸۰ میلیون تومان جریمه شد آغاز برداشت هندوانه در شهرستان لالی / ۱۵۰۰ تن هندوانه از ۳۰ هکتار زمین کشاورزی در لالی برداشت شد انتصاب سرپرست جدید شبکه بهداشت و درمان لالی/علیرضا آصفی جانشین اباذری شد مدیر جدید آموزش و پرورش لالی معارفه شد/علی هزاریان جانشین ابراهیمی شد رئیس جدید دادگستری شهرستان لالی معارفه شد/عیسی طالبی جانشین رئیسی شد+عکس اعلام آخرین وضعیت مشکلات پیش آمده در بانک ملت شعبه لالی از زبان فرماندار + عکس اعتیاد به مواد مخدر موجب بی توجهی به خانواده می شود / دستگاه های فرهنگی خطرات این بلا را برای مردم تشریح کنند شوالیه ی داستان نویسی ایران/کوتاه درباره ی محمود دولت آبادی برگزاری مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و آیین شاهنامه خوانی در روستای گچ کرسا شهرستان لالی + تصاویر آثار زیبای هنری نقاشی البرز نوبخت آخرین وضعیت عملیات نصب دکل آنتن دهی تلفن همراه در مناطق عشایری گتوند رهاسازی ۱۹۰ هزار قطعه بچه ماهی بومی در دریاچه های اطراف شهرستان لالی + فیلم جمع‌آوری قلیان‌ها در شهرستان لالی به مناسبت هفته ملی دخانیات جولان آلودگی از خاک تا آسمان / ضرورت توقف آتش‌ سوزی‌های کشاورزی در خوزستان برداشت بیش از ۹۰ تن گل‌محمدی در فارسان روایت حفر نخستین چاه نفت در مسجد سلیمان زبان هنر ؛ هنر به مثابه سادگی دو نماینده بختیاری در صدر مجلس / ورود جباری و پاپی زاده به ترکیب هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی بخشدار حتی از توابع شهرستان لالی تغییر کرد/علی رضایی جانشین منصور هزاریان شد آغازگر نفت، فراموش‌شده توسعه اجرای طرح آرامش در شهر/کشف ۵۸۰ گرم انواع مواد مخدر و دستگیری ۱۲ نفر در لالی ارائه بیش از سه هزار خدمت رایگان توسط (گروه جهادی پزشکی تیپ جهادی مستضعفین) وابسته به بنیاد علوی در لالی طبیعت بهاری و زیبای شهرستان اردل جنگ اپل و گوگل به صنعت خودرو کشیده شد دایناسورها و اسرار انقراض آنها تیراندازی در مراسمات اشتباه است/خواننده های مراسمات رعایت مردم را بکنند تشکیل پرونده قضایی برای اختلاس از بانک ملت شعبه شهرستان لالی / صدور دستور جلب و ممنوع‌الخروج شدن متهم لالی یک منطقه استثنایی برای سرمایه‌گذاری در صنعت شیلات است / شهرستان لالی ظرفیت تبدیل شدن به قطب شیلاتی کشور را دارد برخوردقضایی با متخلفان آتش زدن کاه و کلش درسطح استان خوزستان + فیلم شاهنامه فردوسی در کشاکش ناسیونالیسم مدرن ایرانی

فلسفه ی مرگ و مرگ اندیشی در اندیشه ی خیام نیشابوری

  • 28 اردیبهشت 1403 - 22:41
فلسفه ی مرگ و مرگ اندیشی در اندیشه ی خیام نیشابوری
خیام از این که از سرانجام جهان آگاهی ندارد بیمناک و ملول است. از نگاه او این ابهام و پیچیدگی با هیچ اندیشه و راهکاری گشوده نمی شود.

دغدغه ی مرگ و تفکر و اندیشناکی در این راستا، از نخستین دوره های شعر فارسی در اندیشه ی شاعران و اندیشمندان نمایان است و مایه ی تشویش و دگرگونی و دل مشغولی آنها و همچنین شخصیتهای داستانی و اساطیری آنان بوده است. این نوع اندیشه را با خیام می شناسیم چرا که بیش از دیگر شاعران مرگ و آن سوی مرگ و جهان آفرینش را در رباعیات فلسفی و شک آمیز خود به چالش کشیده است.
خیام از این که از سرانجام جهان آگاهی ندارد بیمناک و ملول است ، از نگاه او این ابهام و پیچیدگی با هیچ اندیشه و راهکاری گشوده نمی شود. از ستم زمانه گله مند است از نیستی، در هم شکستن، خاک شدن، آنگونه که در رباعیات پر بار خود، از مردن و چرا مردن سخن می¬راند:

  • دوری که درآن آمـدن و رفتن ماسـت
    آن را نه نهــایت نه بـدایت پیـداست
    کس می نزند دمی در این معنی راست کاین آمدن از کجا و رفتن به کجاست
    خیام گفته ها و شنیده ها و اندیشه ها را در درک و دریافت مرگ همانند خویش ناتوان می بیند و اینگونه انسان را معرفی می¬کند
  • ای آنکه نتیجه ی چهــار و هـفتی
    وز هفت و چهار دایم اندر تفـتی
    می خور که هزار بار بیشت گفتم
    باز آمدنت نیست چو رفتی رفتی
    در برابر ترس و هراس از این مبهم پناهگاهی جز می نمی یابد چرا که یافته ها و بافته های پیشینیان هم بر ترس و دلهره اش افزوده اند:
  • مشنو سخن زمـانه ساز آمـدگان
    می خـواه مروق ز طــراز آمـدگان
    رفتند یکان یکان به صندوق عدم
    کس می نـدهد نشـان ز باز آمدگان
  • آنانکه محیط فضل و آداب شدند
    در جمع کمال شمع اصحاب شدند
    ره زین شب تاریک نبردند برون
    گفتند فـسانه ای و در خواب شدند
  • می خور که به زیر گل بسی خواهی خفت//
    بی مونس و بی حریف و بی همدم وجفت
    زنهــار بـه کس مـــگو تو این راز نهفـت//هـــر لاله کــه پژمــرد نخواهد بشـکفت
  • خیام از تنهایی و بی پناهی مردمان سخن می گوید و از شدت بی پناهی، هم تلاشهای اندیشه را در این راه دراز بی برگشت و هم دلهره ی همیشگی انسان را با می می شوید و می شورد و از پا نمی نشیند. ناگفته نماند فلسفه ی خیام با تمام ویژگی هایش این خصیصه را نیز داراست که برای درد درمان ناپذیر مرگ آنجا که انسان را بی پناه و پاسخ می بیند، به مقتضای شناختش از هستی به تجویز و درمان دست می زند و ملجأ و پناهی چون می را پیشنهاد می کند؛ که این خود صرف نظر از هر قضاوتی می تواند تفاوت عمده¬ی آن با فلسفه ی معاصر باشد. انسان شورشی با روح طغیانگرش خواسته یا نا خواسته هیچ گونه تسکینی را که حکم دارو داشته باشد نمی پذیرد و خود با سلاح اندیشه و تدبیر به مقابله با مرگ بر می خیزد.
    خیام بهره مندی از زندگی را در برابر نیستی به گونه های مختلف بیان کرده است:
  • از جـملـه ی رفـتگـان ایـن راه دراز
    باز آمده ای کو که به ما گوید راز
    زنـهـار در ایـن دو راهـه ی آزو نیـاز چیزی نگـذاری که نمی آیی باز
    افسوس و اعتراض خیام به نظام آفرینش، دردها و آلام دیرینه ی انسان را برای دستیابی به جاودانگی باز گو می کند:
  • ای کـاش که جـــای آرمیـدن بـودی
    یا ایـن ره دور را رسیـدن بـودی
    کاش از پی صد هزار سال از دل خاک چــون سبزه امید بر دمیدن بودی
  • جامی است که عقل آفرین می زندش صد بوسه ز مهر بر جبین می زندش
    این کوزه گر دهـر چنین جـام لطیف
    می سازد و باز بر زمیـن می زنـدش
    آنچه در این وادی بی برو برگرد انجام می شود مرگ است. «پس زندگی پدیده ای است زودگذر و همه ی آن مسائل مهمی که فکر آدمی را به خود مشغول کرده است از ارزش می افتد و جز سازش با همان لمحه ی زندگی راه خردمندانه ای پیش پای ما نیست.» و ناچاریم از اینکه این لحظات گذرنده را ارج نهیم.
لینک کوتاه : https://lalinews.ir/?p=18893
  • نویسنده : حمزه رحیمی بابادی

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰