• امروز : شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۴

آخرین خبرها

بالگرد اورژانس هوایی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ناجی جان یک کوهنورد در لالی شد مخالفان مذاکره یا جاهل ومتعصبند یا کاسب تحریم/باید از ظرفیت سرمایه گذاران داخلی استفاده کنیم  فرصت های سرمایه‌گذاری در لالی را بررسی و سرمایه‌گذاری در زیرساختهای گردشگری را پیگیری می کنیم تحویل یک بهله جغد طلایی به اداره محیط زیست لالی از سوی دوستداران حیات وحش کسب رتبه اول رشته مداحی در بیستمین جشنواره نخبگان قرآن، عترت و نماز دانش آموزان استان خوزستان امروز همه وظیفه داریم در مصرف برق صرفه جویی کنیم /نیروی نظامی که در خدمت مردم است بزرگترین نعمت است زیرساخت روستاهای کم جمعیت شهرستان لالی با حمایت بنیاد مسکن تکمیل خواهند شد سرپرست فرمانداری شهرستان لالی بامعاون وزیر آموزش و پرورش دیدار کرد/وعده رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور برای حضور در لالی با توجه به جمعیت بالای عشایری در لالی اعتبارات لازم جهت تکمیل زیر ساخت‌ ها تخصیص خواهد یافت جان باختن جوان ۲۲ ساله بر اثر سقوط وانت پیکان به بند آبخیزداری منطقه تراز در لالی مراسم روز هنر انقلاب اسلامی در شهرستان لالی برگزار شد خدمات درمانی موجود پاسخ‌گوی نیازهای مردم در شهرستان لالی نیست/ به کجا رسیدیم که منطقه ای از پزشک اشباع و منطقه ای دیگر پزشک ندارد شورای شهر لالی دوباره دستخوش تغییر شد / تعلیق دومین عضو شورای شهر لالی + عکس بیش از ۳۰ هزار بیمار در ایام نوروز به بیمارستان امید شهرستان لالی مراجعه کردند رتبه چهارم لالی در آمار بازدیدهای نوروزی / بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از جاذبه های شهرستان لالی بازدید کردند جاده مرگ در سکوت مسؤولان همچنان قربانی می‌گیرد نفت مسجدسلیمان در آستانه سقوط تاریخی پاکسازی منطقه گردشگری چم شور شهرستان لالی توسط دوستداران محیط زیست + عکس آمریکا در موقعیتی نیست که ایران را تهدید کند/مردم از قالب بد برنامه های فرهنگی خسته اند تیم مهدی آباد قهرمان ششمین دوره مینی فوتبال جام نوروزی روستاهای شهرستان لالی شد برگزاری باشکوه نماز عید فطر با حضور پرشور مردم در شهرستان لالی + تصاویر حضور نوروزی نماینده در شهرستان لالی/از جلسه با دهیاران تا بازدید از روستاها + عکس راهپیمایی روز قدس با حضور مردم روزه دار شهرستان لالی برگزار شد + عکس آمریکا به زودی از خاورمیانه اخراج خواهد شد / اگر خطایی از دشمن سر بزند تمام منافع آنها در منطقه را آتش خواهیم زد رودخانه تراز باز هم قربانی گرفت/ جان باختن جوان ۲۰ ساله در شهرستان لالی ثبت بیشترین بارندگی خوزستان در شهرستان لالی؛ ۱۱۳.۶ میلی‌متر بارش باران دولت باید برای بهبود معیشت مردم تلاش بیشتری کند / مردم در مسافرت ها اصول رانندگی را رعایت کنند نوروز در شاهنامه؛معجزه پیامبری که کافر شد رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لالی منصوب شد/محمد دالوند جای خود را به سجاد خدادادی داد ستاد اسکان مسافران نوروزی در لالی افتتاح شد / ۱۶۰ کلاس درس آماده اسکان مسافران نوروزی در لالی + عکس جاده ای که پس از سالها انتظار اصلاح شد/تعریض و بهسازی جاده رگ تراز در بخش حتی ایستگاه پایش هوا به لالی رسید تعطیلات نوروز امسال درلالی کجابرویم/طبیعت سرسبز و آبشارهای خروشان تا اماکن زیارتی و تاریخی+عکس عملیات بازسازی و ترمیم کابل فیبر نوری مسیر شهر لالی به شاه‌آباد و اندیکا اجرا شد اثرات منفی چهارشنبه سوری بر محیط زیست ۱۲۰ مخزن پلی اتیلن آب در دو مرحله میان عشایر شهرستان لالی توزیع شد کشف و امحای بیش از ۴۰۰ کیلوگرم مواد غذایی فاسد و تاریخ مصرف گذشته در لالی پیگیری مشکلات جاده وآب شرب درمنطقه کول پاپا بخش حتی لالی/جاده به زودی آسفالت می شود/آبرسانی به صورت روزانه با تانکر انجام می شود آمارهای نگران کننده سوانح در جاده های خوزستان در آستانه تعطیلات نوروز   گرینلند؛ جزیره قطبی مورد علاقه ترامپ اصل مذاکره باید شرافتمندانه باشد / خدمات ادارات در نوروز بیشتر و خاموشی های برق و قطعی های آب مدیریت شود امامزاده سلطان ابراهیم در دامنه کوه های زاگرس آغاز مسابقات لیگ فوتسال جوانان خوزستان به میزبانی شهرستان لالی/تساوی نماینده لالی در اولین بازی + تصاویر افتتاح نمایشگاه کتاب در لالی/ پنج هزار جلد کتاب در معرض دید عموم قرار گرفت+عکس پیگیری مشکلات حوزه ورزش شهرستان لالی در دیدار با مدیرکل/ از بلاتکلیفی هیئت فوتبال تا مشکلات زمین چمن و تیم های ورزشی آغاز فصل ممنوعه صید ماهی/از ۲۰ اسفندماه به دلیل فصل تکثیر و تخم ریزی صید ماهی در منابع مختلف آبی شهرستان لالی ممنوع است نشست طلایه داران تبلیغ ماه مبارک رمضان در شهرستان لالی بهره برداری از طرح آسفالت مسیرعشایری سیکوند به طاقای چهاربیشه لالی + فیلم توزیع ۸۰ کیسه آرد میان مددجویان بهزیستی لالی به مناسبت ماه رمضان بازدید فرماندار از روستاهای بخش حتی و دستور رفع مشکلات پس از بارندگی های اخیر

راز جاودانگی در مثنوی مولانا

  • 09 مهر 1402 - 16:20
راز جاودانگی در مثنوی مولانا
مولانا به جاودانگي از ديدگاه تكاملي نگريسته است . يعني در تفكر او علاوه بر تصور جاودانگي غير شخصي , كه ميراث عرفاي قبلي ومربوط به نفس متعالي ابدي است

هرنفس نو می شود دنیا وما … بی خبر از نوشدن اندر بقا
عمر هم چون جوی، نونو می رسد … مستمری می نماید در جسد
در نگاه مولوی هیچ چیز مرده نیست. ماده هم صورتی از حیات است ولازمه ی حیات هر موجود زنده تمدید مرگ وزندگی است , ونیستی , آینه ای است که سیمای هستی در آن رخ می نماید وی عدم را سرچشمه ی هستی می داند، پس کاینات، هر لحظه در حال نوشدن اند واز حرکت باز نمی ایستند:
آینه ی هستی چه باشد ؟ نیستی … نیستی بر , گر تو ابله نیستی
«دفتراول ب ۳۲۱۴ ص ۲۳۹»
کارگاه و گنج حق در نیستی است … غره ی هستی, چه دانی نیست چیست!؟
«دفتر ۳ ب ۴۵۱۹ ص ۲۰۷ »
فنای بنده در ذات حق , پیوستن انسان به اصل خویش وبار امانتی که بر دوش اوست ,غیر قابل انکار است. این باور , تایید حرکت ذره به سوی کل ومرکز را با خود به همرا دارد . لذا مرگ وفنا عدم مطلق نیست , بلکه گذرگاهی برای رسیدن به مرحله ای والاتر است ؛ طریق فنا، در حقیقت استحاله ا ی است معنوی، ناشی از جایگزینی عالی به جای دانی است که به شکل تولدی دوباره ظاهر می شود :

هستی حیوان شد از مرگ نبات … راست آمد «اقتلونی یا ثقات»
«دفتر ۳ ب ۱۸۹ ص ۱۹۲
عارف در سلوک معنوی خود از زندگی به مرگ می رسند ودربازگشت از این سلوک وسفر به دیگر سو و ژرف اندیشی درباب مرگ , آموزه ی فنا را به عنوان عالی ترین مرحله ی زیستن به ارمغان می آورد

جالب آن که بر طبق یافته های عرصه ی نوین مرگ شناسی نیز با کسب آگاهی از مرگ می توان شناخت خود از زندگی را ژرفا بخشید واین تجربه ای ست که شباهت زیادی به آموزه ی فنای عرفا دارد . آموزه ا ی که انعکاس آن سراسر ادبیات عرفانی ایران را تحت نفوذ قرار داده است« انسان ومرگ ص ۱۱۶»

این بقاها از فناها یافتی … از فنایش رو چرا برتافتی
زان فناها چه زیان بودت که تا …. بر بقا چفسیده ای ای نا فقا
چون دوم از اولینت بهتر است… پس فنا جوی ومبدل را پرست
«دفتر ۵ ص ۴۲»
از همین جاست که جمله ی پر مغز (موتو قبل ان تموتوا ) یعنی بمیرید پیش از اینکه مرده شوید . در میان صوفیه رایج شده است , که شعرا وعرفای ما ان را در اثار خود اورده اندومولوی در دفتر چهارم چنین بیان می کند :
ای خنک ان را که پیش از مرگ مرد یعنی او از اصل این رز بوی برد
«دفتر ۴ ب ۱۳۷۳»
مرده گردم خویش بسپارم به آب… مرگ پیش از مرگ امن است از عذاب
«دفتر ۴ ب ۲۲۷۲ ص ۱۱۳ »
گفت (موتو ا کلکم من قبل ان … یاتی الموت تموتوا با لفنن
« دفتر ۴»
اشاره به این حدیث پیامبر دارد که «حاسبو ا انفسکم قبل ان تحا سبوا وزنو ا اعمالکم قبل ان تموتوا»
کارهای خود را به حساب بکشید پیش ازآن که از شما حساب آن را بخواهند
وبیان می کند که بمیرید پیش از آن که مرگ بیاید ودر اثر پیش آمدهای بد بمیرید
مولانا بر این است که مردان حق, به واسطه ی داشتن قدرت عشق , از تعینات دل کنده و بریده اند وجام مرگ را به پاس داشتن این فیض متعالی می نوشند
مرگ آشامان زعشقش زنده اند … دل زجان و آب جان بر کنده اند
«دفتر ۵ ب ۴۲۲۳ ص ۲۰۳»
مرگ در حقیقت وجود ندارد , وحقیقت آدمی، فنا ناپذیر است . با مرگ جسم ,
روح به اصل خود می پیوندد . وقتی از کالبد تهی شد مجرد می گردد, لذا مرگ
ظاهری را تولد دیگر گفته اند
مرگ بی مرگی بود ما را حلال … برگ بی برگی بود ما را نوال
ظاهرش مرگ و به باطن زندگی … ظاهرش بهتر، نهان پایندگی
«دفتر ۱ ب ۳۹۴۳-۳۹۴۲ ص ۲۷۰ »
در واقع مرگ، دریچه ای ست برای ورود به جهان دیگر , چنان که رحم وسیله ای ست که جنین را به عالم فراخ که مشحون از نعمت های الهی است روانه می سازد:
از رحم زادن جنین را رفتن است … در جهان او را زنو بشکفتن است
«دفتر ۱ ب ۳۹۴۴ ص ۲۷۰ »
«کسی که مردن را هلاکت بداند خود را محکوم لاتلقو ا نشمارد» زیرا این نهی برای کسانی است که مردن را طلب می کنند واز روی شوق خود را به مرگ می رساند , چون مرگ را حیات ابدی می دانند ومانند پروانه خویش را به شعله های اتش می زنند ومی سوزانند .
انکه مردن پیش جانش تهلکه است … حکم لاتلقوا نگیرد اوبدست
که اشاره به حدیث« لاتلقوا با یدیکم الی التهلکه»دارد . خود را به دست خود در هلاک میندازید.
هنگامی که حقیقت مرگ دریافته می شود , مرگ است که در اختیار سالک قرار می گیرد ومولانا با ذکر عبارتی از حلاج چنین بیان می کند:
اقتلونی یاثقاتی لایما … ان فی قتلی حیاتی دایما
ان فی موتی حیاتی یا فتی … کم افارق موطنی حتی متی
فرقتی لولم تکن فی ذا لشکون … لم یقل انا الیه راجعون
أی دوستان صدیق من , ملامت کنان مرا بکشید , راستی در قتل من زندگی جاودان خواهد بود . راستی در مرگ من – أی جوان مرد- زندگی من است
تا کی باید از موطن خود دور بمانم ؟ وبه راستی اگر در این جهان ساکن و ایستا، فرقت حق نبود , در قرآن نمی آمد که« انا الیه راجعون»( بقره ۱۵۶) واشاره به آن هایی است که به وطن حقیقی خود باز می گردند واز عالم تعینات وکثرات، به وحدانیت حقیقی می رسند .
آن چه اهل ظاهر آن را زندگی می شمارند مرگ است؛ رهایی از این زندگی , به بقا بالله می انجامد .
آزمودم مرگ من در زندگی است… چون رهم زین زندگی پایندگی است
«دفتر ۳ ب ۳۸۴ ص ۱۷۷»
صحبت از فنای بنده در حق است و (هرزمانی مردنی است ) اشاره به مراتب فناست .
از مقامات تبتل تا فنا… پله پله تا ملاقات خدا
«دفتر ۳ ب ۴۲۳۸ ص ۱۹۴»
فنای صورت بنده در نور حق , فنای اوصاف بنده در اوصاف حق و فنای هستی بنده در ذات حق است :

تو مکن تهدیدم از کشتن که من… عاشق زارم به خون خویشتن
عاشقان را هر زمانی مردنی است… مردن عشاق خود یک نوع نیست
«دفتر ۳ ب ۳۸۳۵ –۳۶ ص ۱۷۷»
این رهایی از خود , که فنا تعبیری از آن است و نیل بدان، طی کردن مقامات سلوک را از قطع پیوند با تعلقات تا دستیابی به انچه صوفیه مرگ قبل از مرگ می خوانند الزام می کند

از جمادی مردم و نامی شدم… واز نما مردم به حیوان سرزدم
مردم از حیوانی و ادم شدم… پس چه ترسم کی زمردن تن زنم
حمله ی دیگر بمیرم از بشر …تا برارم از ملایک پر وسر
وز ملک هم بایدم جستن زجو… کل شی هالک الا وجهه
پس عدم گردم عدم چون ارغنون …گویدم کا ناالیه راجعون
«دفتر ۳ ص ۱۸۰ »

در دنیایی که مرگ و ولادت داریم ؛ آنچه خلق مستمر می خوانند اجزای آن را پیوسته در تحول، در حشر و در تبدیل خلق مشغول می دانند .
برای انسان راستین آن که به دنبال مرگ از حیات حیوانی در حیات انسانی , ولادت انسانی یافته است . این گونه مرگ به هیچ وجه الزام رنج آوری نیست وفقط هماهنگی با کل کاینات را ایجاد می کند . انسان را در مقام رضا از هرگونه احساس نقص وحاجت و آرزو در امان نگه می دارد وسیر کاینات را از طلوع و غروب خورشید تا روز بیماری وتندرستی وپیدایش فراخی و تنگ سالی , همه را با مراد وی موافق می سازد .

نتیجه گیری
به این ترتیب مولانا به جاودانگی از دیدگاه تکاملی نگریسته است . یعنی در تفکر او علاوه بر تصور جاودانگی غیر شخصی , که میراث عرفای قبلی ومربوط به نفس متعالی ابدی است , نوعی جاودانگی تدریجی هم در نظر داشته است که ابداع شخص مولوی است .
اما نیروی این حرکت تحولی وتکاملی که در مرگ های پی در پی تجلی می یابد از کجا تامین می شود وماهیت آن چیست ؟
پاسخ عرفا در یکی جمله خلاصه می شود و آن «عشق» است و الحق که برای هم سفری با مرگ، هیچ نیرویی غیر از عشق، تاب پایداری ندارد , زیرا که عشق، در حقیقت همان میل ذاتی فرد به جاودانگی است.

نویسنده:حمزه رحیمی بابادی

لینک کوتاه : https://lalinews.ir/?p=14381
  • نویسنده : حمزه رحیمی

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰