• امروز : یکشنبه - ۲۵ خرداد - ۱۴۰۴

آخرین خبرها

مدیر جدید آموزش و پرورش لالی معارفه شد/علی هزاریان جانشین ابراهیمی شد رئیس جدید دادگستری شهرستان لالی معارفه شد/عیسی طالبی جانشین رئیسی شد+عکس اعلام آخرین وضعیت مشکلات پیش آمده در بانک ملت شعبه لالی از زبان فرماندار + عکس اعتیاد به مواد مخدر موجب بی توجهی به خانواده می شود / دستگاه های فرهنگی خطرات این بلا را برای مردم تشریح کنند شوالیه ی داستان نویسی ایران/کوتاه درباره ی محمود دولت آبادی برگزاری مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و آیین شاهنامه خوانی در روستای گچ کرسا شهرستان لالی + تصاویر آثار زیبای هنری نقاشی البرز نوبخت آخرین وضعیت عملیات نصب دکل آنتن دهی تلفن همراه در مناطق عشایری گتوند رهاسازی ۱۹۰ هزار قطعه بچه ماهی بومی در دریاچه های اطراف شهرستان لالی + فیلم جمع‌آوری قلیان‌ها در شهرستان لالی به مناسبت هفته ملی دخانیات جولان آلودگی از خاک تا آسمان / ضرورت توقف آتش‌ سوزی‌های کشاورزی در خوزستان برداشت بیش از ۹۰ تن گل‌محمدی در فارسان روایت حفر نخستین چاه نفت در مسجد سلیمان زبان هنر ؛ هنر به مثابه سادگی دو نماینده بختیاری در صدر مجلس / ورود جباری و پاپی زاده به ترکیب هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی بخشدار حتی از توابع شهرستان لالی تغییر کرد/علی رضایی جانشین منصور هزاریان شد آغازگر نفت، فراموش‌شده توسعه اجرای طرح آرامش در شهر/کشف ۵۸۰ گرم انواع مواد مخدر و دستگیری ۱۲ نفر در لالی ارائه بیش از سه هزار خدمت رایگان توسط (گروه جهادی پزشکی تیپ جهادی مستضعفین) وابسته به بنیاد علوی در لالی طبیعت بهاری و زیبای شهرستان اردل جنگ اپل و گوگل به صنعت خودرو کشیده شد دایناسورها و اسرار انقراض آنها تیراندازی در مراسمات اشتباه است/خواننده های مراسمات رعایت مردم را بکنند تشکیل پرونده قضایی برای اختلاس از بانک ملت شعبه شهرستان لالی / صدور دستور جلب و ممنوع‌الخروج شدن متهم لالی یک منطقه استثنایی برای سرمایه‌گذاری در صنعت شیلات است / شهرستان لالی ظرفیت تبدیل شدن به قطب شیلاتی کشور را دارد برخوردقضایی با متخلفان آتش زدن کاه و کلش درسطح استان خوزستان + فیلم شاهنامه فردوسی در کشاکش ناسیونالیسم مدرن ایرانی عشق به شکار (صیادی) و واقعه دلخراش دو میرصیاد زبردست بختیاری پیگیری نماینده در حوزه راه‌های مواصلاتی شهرهای مسجدسلیمان، هفتکل، لالی و اندیکا در نشست با معاونین وزیر راه و شهرسازی سالهاست در حوزه کشاورزی وعده دروغ می دهند / مدیر کل جهاد کشاورزی استان تکلیف طرح های ناتمام کشاورزی در لالی را روشن کند آثار هنری نگارگری فریده جهان بخشی برای اولین بار اجرای نمایش عروسکی در روستاهای شهرستان لالی به نمایش گذاشته شد ایجاد شهرک شیلاتی هدف سال سرمایه‌گذاری برای تولید در شهرستان لالی قطعی های بدون نظم برق و عدم اطلاع رسانی برای مردم ما جای سوال دارد/زبان فارسی زبان یک فرهنگ است تکمیل ایستگاه آبرسانی تلوک آبژدان/پایداری آب شرب در چندین روستای بخش مرکزی یک راه شگفت‌انگیز برای فرار از زمان و مکان گذرگاه حضرت موسی در برزیل؛ جایی که دریا دو نیم می شود! روز ملی هنرهای نمایشی در شهرستان لالی برگزار شد دشت «سوسن» ایذه؛ به زیبایی هر چه تمام تاب‌آوری مردم باید افزایش یابد / کانون‌های خارجی ، منشاء ۷۰ درصد روزهای خاکی خوزستان برای اولین بار عملیات روشنایی جاده کمربندی از دو راه لالی تا دانشگاه آزاد انجام می شود بازدید سرپرست فرمانداری شهرستان لالی از مناطق عشایری در بخش حتی + تصاویر آثار هنری خوشنویسی رحیم حاجی پور آثار محمد رضا حاجی پور در نمایشگاه عکس زیست‌بوم چهارمحال و بختیاری در معرض دید عموم قرار گرفت تحویل ۱۰۰ دستگاه پنل خورشیدی قابل حمل به عشایر کوچ رو در شهرستان لالی + عکس آب آلوده، سهم نفت سفید از سفره‌ی گسترده‌ی نفت برگزاری جشنواره تولد درختی ویژه شهروندان فروردین ماهی ها در شهرستان لالی همه مسئولین در شهرستان لالی موظفند بستر سرمایه‌گذاری را در شهرستان فراهم کنند ​ آیین بزرگداشت روز استاد سخن سعدی شیرازی در شهرستان لالی برگزار شد برای حمل و نقل ایمن باید راه های خوبی داشته باشیم / در بحث جاده هنوز به نقطه مطلوب نرسیدیم

به قلم آریا پورفریاد شهرویی

نقدی بر یک غزل از حمزه رحیمی بابادی

  • 15 مرداد 1402 - 0:39
نقدی بر یک غزل از حمزه رحیمی بابادی
این سروده در پیام ورزی کاملا تصویرگراست که در تصویر تصور مهم ترین ویژگی و عامل فزاینده بیان های ذهنی و ضمنی در عینیت بیانی کار محسوب می شود.

خیابان پریشان و یک پنجره
دو تنهای این گلخن خاطره
به دیوار همسایه مصلوب شد
نسیم نفس باره باکره
سکوت در و دشت بالا گرفت
زمستان عطشناک و ُپر نایره
شب و وحشت و مردم و سایه ها
نمور و تف و لعنت و شب پره
به مرگی غریب آیه ها مرده اند
و انسان مچاله شده یکسره
لگدخورده نکبت و ناله اند
و این دور باطل و این دایره
حمزه رحیمی بابادی


نگاه اجتماعی در این سروده با زبانی حماسی قابل تشخیص است. زبانی اعتراضی و نشان دهنده شرایط که تاکید بر روایتی از چکش قانون بیداری دارد آنهم با قافیه ورزی مهم که پایان قافیه ها حرف ه سلوک دارد که خود نشانه آه و زخم های آه بنیاد است
زبان این سروده امروزی است و از خیابان شروع تا به دور باطل می رساند وضعیت موجود اجتماع را.
بیان گزاره ای و کوبنده که خروش هر سر نخ از شرایط یک سری پیام خاص با عینیت بدیع خوانده می شود که سراینده را گوینده ای صاحب خبر و گزارش او را به مثابه حقیقت می شود در نظر آورد
هر بیت این غزل وضعیتی از مطلع دارند. یعنی گونه روایت در استقلال روایی بیت ها موسوم به اصلاحات درخور بیان خود است.
معمولا در مثنوی یک یا چند بیت نخست مطلع و شروع کننده روایت داستانی اند ولی در غزل چنین نیست و هر بیت می تواند به تنهایی بیانی داشته و مرتبط با موضوع های پیشین و پسین در ابیات ساختار یابد.
نشانه شناسی این گونه بیان بر می گردد به کم گویی ولی پُرگویی مسیر دار از حرکت باز اندیشه. حرکت باز اندیشه یعنی صورت بندی موضوعی که بشود نشانه های بیانی اش را تشخیص داد و ادامه دار باشد. در این زمینه از مفهوم حرکت باز اندیشه ( یک عبارت نظریه ای در رساله تعلیق از اینجانب) کار سراینده با در نظر گرفتن شرایط بیانی بی نقطه با یا بی پایان بندی موضوعی توانسته حرکتی باز در ادامه حضور خواننده ایجاد کند که خوانند بتواند مشارکت نسبی با بیان محاکاتی راوی داشته و در نتیجه از رسالت فردیت اشتراکی سود برد.
راوی در این سروده با همه ویژگی های ایجازورز که دارند به بیان باید توجه خویش را به این نکته داشته باشند که سروده نئوکلاسیک در خاستگاه امروزی اش در کنار پیام اجتماعی و بحران شناسی نیاز به سادگی در روایت دارد تا تربیت نسلی رخ دهد.
متاسفانه نسل امروز خواننده درگیری ذهنی با قالب های سروده کلاسیک ندارند و برای همین نیاز است در سادگی بیان آن ها را به سمت چنین سروده های روشنفکری کشاند آنهم با توجه به نیازهای بیانی امروزی خوانندگان نواندیش امروز ساختار بیانی هرچه ساده در بیان بهتر کنترل داشتن ذهن آنها – نسل امروز – از سمت راوی
این سروده در پیام ورزی کاملا تصویرگراست که در تصویر تصور مهم ترین ویژگی و عامل فزاینده بیان های ذهنی و ضمنی در عینیت بیانی کار محسوب می شود.

تصویر به روایت
در این کار تصویر کشیده شده از طرف های مختلف نشانه این است که تصویر ذهنی ولی عینیت مند است چون در زبان استعاره ای مطرح شده و می توان تصویر را لازمه توصیف گرایی دانست پس تصویر در آیت شناسی این کار در خدمت روایت است.
پس تصویر در روایت این کار بر می گردد به نحوه برخورد راوی با نشانه های مختلف استعاره ای آنهم با تصویر گرایی روایت ها.
تصویرهای این سروده برای روایت اند که این مهم از کارکرد بیانی راوی پخته و دانازیست نشات می گیرد
با سپاس از استاد رحیمی بابادی که ما را میزبان و مهمان خان اندیشه های خود کرده است.

نگارنده استاد آریا پورفریاد شهرویی

لینک کوتاه : https://lalinews.ir/?p=12747
  • نویسنده : استاد آریا پورفریاد شهرویی

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰